Spis treści:
Napompowanie przebitej opony po naprawie czy uzupełnienie ciśnienia do zalecanych wartości to jedne z podstawowych czynności, jakie powinien umieć każdy rowerzysta. Do tych zadań potrzebna będzie Ci pompka do roweru. W tym artykule przyjrzymy się rodzajom pompek rowerowych i podpowiemy, które modele sprawdzą się w rowerach szosowych, a które w MTB. Dowiesz się też, na co zwrócić uwagę przy zakupie pompki do roweru.
Dobra pompka do roweru to niezbędny element wyposażenia, które każdy posiadacz roweru powinien mieć zawsze przy sobie, aby móc szybko i dokładnie napompować opony. Jasne, można korzystać z kompresora na stacji benzynowej, jednak nie zawsze na trasie, po której jedziesz jest on dostępny lub może nie działać. Dodatkowo, potrzebny może być adapter do wentyla. Ponadto, trzeba wiedzieć, jak mocno możesz napompować koła w swoim jednośladzie, aby nie tylko nie rozsadzić dętki, ale przede wszystkim zadbać o płynną i wydajną jazdę, żywotność opon i zmniejszyć ryzyko niebezpiecznych sytuacji. Co więcej, nie wszystkie kompresory umożliwiają też napompowanie np. dętki szosowej do określonej ilości barów. Zanim sięgniesz po konkretny model pompki rowerowej, warto sobie odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań:
Do jakiego rodzaju roweru potrzebuję pompkę – szosowego, MTB, miejskiego, dzięcięcego czy trekkingowego?
Jaki rodzaj wentyla mam w oponach rowerowych – Presta, Schrader czy Dunlop?
Do jakiego maksymalnego ciśnienia pompka zdoła napompować opony?
Czy potrzebuję pompkę w trasę czy do użytku domowego?
Schrader i Presta to najpopularniejsze typy wentyli stosowane przez producentów opon rowerowych, rzadziej można spotkać wentyle Dunlop. Pierwsze występuje również w oponach samochodowych, a drugie są najczęściej używane w
rowerach szosowych i górskich wyższej klasy (także z systemem bezdętkowym). Chociaż większość pompek rowerowych jest kompatybilnych z wentylami Presta i Schrader, w niektórych tańszych modelach może być konieczne użycia adaptera.Ten rodzaj wentyla rowerowego (i samochodowego) oznaczonego jako AV (Auto Valve) działa w oparciu o sprężynę, która utrzymuje go w pozycji zamkniętej. Łatwo nim manipulować. Najczęściej wentyle Schrader stanowią część wyposażenia rowerów hybrydowych, miejskich, trekkingowych i dziecięcych.
Opracowane przez markę Zefal i oznaczane symbolem FV (French Valve) albo SV (Sclaverand Valve) są stosowane w większości rowerów szosowych i terenowych (MTB, gravele, Enduro, downhill). Wyróżniają się długą i cienką budową oraz gwintowaną końcówką, którą trzeba otworzyć poprzez przekręcenie w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara, aby móc napompować oponę. Dzięki wykorzystaniu ciśnienia wstecznego do zamknięcia wewnętrznego zaworu, wentyle Presta są mniej podatne na zabrudzenia czy dostanie się w nie piasku. Z drugiej strony, łatwiej je uszkodzić przy nieostrożnej jeździe.
Wentyle oznaczone literami DV (Dunlop Valve) są najrzadziej wykorzystywanym rodzajem wentyla rowerowego. Pompowanie jest identyczne jak w przypadku modeli Presta – potrzebna jest ta sama końcówka. Wymagają one wyjęcia całego wewnętrznego wkładu w celu spuszczenia powietrza.
Wiedza na temat najlepszego ciśnienia w oponach w zależności jest niezbędna to tego, abyś mógł komfortowo, wydajnie i bezpiecznie poruszać się na jednośladzie. Pozwala też uniknąć sytuacji, w których nadmiernie napompujesz dętkę i ją uszkodzisz (łącznie z oponą) lub ciśnienie w kole będzie za niskie, co z kolei może np. utrudniać jazdę oraz kontrolę roweru (szczególnie przy gwałtownych manewrach), powodować szybkie zużycie dętki i opony.
Wartość maksymalnego ciśnienia powietrza zalecanego przez producenta jest zwykle oznaczona na boku opony i podana w PSI (pounds per square inch – funt na cal kwadratowy) i barach. Na prawidłowe ciśnienie w oponach wpływają też takie czynniki, jak: rozmiar opony, grubości ścianek bocznych, wagi rowerzysty czy warunków jazdy. Przykładowo na proste nawierzchnie sprawdzą się w pełni napompowane opony, natomiast na nierówne tereny czy górskie szlaki lepsze będą niedopompowane opony.
Dobrze dobrana pompka rowerowa musi odpowiadać lub przewyższać podane wartości. Jeśli maksymalne ciśnienie pompki jest zbyt niskie, niezależnie od tego, ile siły włożysz w pompowanie, nie będziesz w stanie osiągnąć odpowiedniego poziomu. Warto też pamiętać, że opony rowerów szosowych zwykle wymagają wyższego ciśnienia niż opony
rowerów MTB lub hybrydowych.Zalecane maksymalne ciśnienia w oponach w zależności od rodzaju roweru:
opony rowerów szosowych pompuje się do wartości od 80 do 130+ PSI (5.5-9 barów);
opony rowerów hybrydowych powinny mieć ciśnienie 50-80 PSI (3.45-5.5 bara);
opony rowerów górskich należy napompować do 30-60 PSI (2.1-4.2 bara);
opony w rowerach turystycznych czy miejskich powinno się pompować w zakresach 20 do 50 PSI (1.4 – 5.5 bara)
opony
rowerów dziecięcych zaleca się pompować od 15 do 40 PSI (1-2.8 bara).Na rynku dostępne są pompki rowerowe stacjonarne (podłogowe), ręczne (minipompki lub na ramę), na naboje CO2 (dwutlenek węgla), elektryczne oraz do amortyzatorów.
Ważne: Najlepiej wyposażyć się w dwie pompki rowerowe – jedną przenośną, dzięki której szybko poradzisz sobie w sytuacjach awaryjnych (drobne usterki na trasie typu przebita opona, zbyt niskie ciśnienie), a drugą stacjonarną – do sprawdzania i dokładnego uzupełniania ciśnienia w oponach przed przejażdżkami. Taki duet przyda się nie tylko kolarzom, ale i rekreacyjnym rowerzystom.
Pompki podłogowe doskonale sprawdzą się do użytku domowego na potrzeby prac konserwacyjnych np. przed sezonem czy przed każdą jazdą. To najszybsza i najbezpieczniejsza forma pompowania kół. Zapewniają dużą moc napełniania powietrzem (niektóre modele pompują do 220 PSI/10 barów). Większość z nich posiada wbudowane manometry z czytelną tarczą, ułatwiające odczyt ciśnienia i precyzyjne pompowanie. Obsługa pompki stacjonarnej nie jest skomplikowana, wystarczy ustawić stopy na stabilnej podstawie produktu, przymocować końcówkę węża do wentyla rowerowego i poprzez odpowiednie naciskanie i zwalnianie uchwytu pompki, pompować koło do wybranego poziomu ciśnienia.
Pompki rowerowe ręczne to najczęściej modele z opcją przymocowania do ramy (optymalne rozwiązanie na rowery szosowe) lub minipompki. Ich podstawowym zadaniem jest umożliwienie szybkich napraw w trackie jazdy.
Minipompki zwykle są wyposażone we wsporniki lub paski, które umożliwiają ich montaż na ramie. Można je też przewozić w kieszeni koszulki rowerowej, torbie podsiodłowej lub plecaku. Napompowanie opony tego rodzaju pompkami do odpowiedniego ciśnienia wymaga większego wysiłku z uwagi na zmniejszone komory powietrzne i mniejszą objętość na jeden ruch. W przypadku przenośnych pompek rowerowych zwykle oferują one ciśnienie w zakresie 90 PSI (odpowiednie do rowerów górskich) – 160 PSI (doskonale sprawdzą się w rowerach szosowych). Niektóre minipompki mają podwójne działanie – umożliwiają pompowanie powietrza w dół i w górę, co zwiększa wydajność pompowana lub są wyposażone we wbudowanego węża.
Pompki rowerowe do ramy posiadają wklęsłe, gumowane końcówki i sprężynującą konstrukcję, którą mocuje się między dwiema rurami roweru. Występują w rozmiarach S, M, L, itd., które odpowiadają całkowitemu rozmiarowi ramy (w cm) lub długości górnej rury (w mm).
Umożliwiają szybkie napełnienie opony za pomocą sprężonego CO2 ukrytego w małych nabojach oraz systemu pompowania w postaci dyszy, do której wkręca się pojemnik. Pompki te są szczególnie popularne wśród rowerzystów szosowych, ponieważ są mniejsze i lżejsze od innych modeli. Pojedynczy nabój najczęściej wystarcza na napełnienie pustej opony i powrót do domu (np. nabój 16 g jest odpowiedni do opony szosowej 700c i napełnienia jej do ok. 90 PSI, a 20 g sprawdzi się w rowerach szosowych i napompowaniu ich do 130+ PSI lub do roweru górskiego ok. 45-55 PSI). Naboje są jednorazowe.
Ich największą zaletą jest szybkość i precyzja użytkowania. Pompki rowerowe elektryczne nie wymagają użycia siły – wystarczy odpowiednio zaprogramować urządzenie, podłączyć końcówkę do wentyla, włączyć i poczekać, aż w koła będzie właściwe ciśnienie. Co więcej, tego rodzaju pompki automatycznie się wyłączają po osiągnięciu wyznaczonego parametru. Sprawdzą się też do pompowania różnego rodzaju przedmiotów domowego użytku, np. materac, piłka itp. (dzięki dodatkowym końcówkom). Niektóre modele mogą mieć wbudowane podświetlenie, co ułatwia ich stosowanie w słabo oświetlonym miejscu.
Dedykowana rowerom wyposażonym w powietrzną amortyzację w przednim i tylnym widelcu. Pompki do amortyzatorów umożliwiają napompowanie do bardzo wysokich zakresów ciśnienia, np. niektóre amortyzatory z wentylami Schradera mogą potrzebować ciśnienia powietrza do 300 PSI. Przed zakupem tego rodzaju pompki należy dokładnie sprawdzić zalecane zakresy barów.
Kiedy zdecydowałeś już, jaki rodzaj pompki rowerowej będzie dla Ciebie i Twojego jednośladu najlepszy, warto jeszcze zwrócić uwagę na kilka elementów, które ułatwią jej używanie:
manometr – w formie tarczy lub wyświetlacza cyfrowego umożliwia kontrolowanie dokładnego poziomu ciśnienia;
wężyk – ułatwia dotarcie do wentyli i zapewnia większą swobodę, jeśli chodzi o umiejscowienia pompki;
podwójna końcówka – zapewnia kompatybilność z różnego rodzaju wentylami;
teleskopowa budowa – dzięki składanej konstrukcji jest łatwiejsza w transporcie i przechowywaniu;
dźwignia do blokowania końcówki pompki na wentylu – zapobiega zerwaniu wentyla.
Pompka do roweru to niezbędny element wyposażenia rowerzysty, dzięki któremu napompujesz opony do odpowiedniego ciśnienia, tak aby zapewniały komfortową, bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Przy zakupie konkretnego modelu pompki rowerowej, pamiętaj aby dopasować ją do typu roweru i rodzaju wentyla, maksymalnego ciśnienia, do jakiego możesz napompować opony, trasy, po której będziesz jeździł czy częstotliwości i długości wyprawy rowerowej. Wysokiej jakości
pompki rowerowe takich topowych producentów, jak: Kellys, SKS, Zefal, Lezyne, Blackburn czy Topeak znajdziesz w sklepie Sportano.pl.