Spis treści:
Przed pierwszym użyciem roweru po sezonie zimowym niezbędny jest przegląd poszczególnych komponentów rowerowych pod kątem sprawności oraz odpowiednia konserwacja. Podpowiadamy, jak krok po kroku samodzielnie przygotować rower do sezonu letniego, aby cieszyć się bezpieczną jazdą i przedłużyć żywotność ulubionego sprzętu.
Nie każdy posiada specjalistyczną wiedzę i walizkę pełną narzędzi niezbędnych do przygotowania roweru do letniego sezonu jednak, jeśli zamierzasz samodzielnie zmierzyć się z tematem, najpierw zadbaj o odpowiednie wyposażenie. Potrzebne będą:
pompka (np. Topeak Race Rocket HP, Zefal Mini Jet czy Blackburn Chamber Tubeless podłogowa 160psi),
klucze imbusowe (do dokręcania i odkręcania śrub z sześcioma ściankami, np. zestaw LEZYNE V PRO 10),
klucze płaskie,
sprzęt do mycia roweru (gąbka, szczotka, wiaderko),
detergenty (np. płyn do naczyń),
odtłuszczacz do łańcucha i tarcz hamulcowych (np. od marki Peaty’s czy Finish Line),
smar do łańcucha.
Przydałby się też stojak do serwisowania rowerów (dla podniesienia sprzętu i jego pewniejszego trzymania), ale to już bardziej fachowe wyposażenie, bez którego spokojnie można sobie poradzić w domowym zaciszu. Ponadto warto przygotować sobie nieco wolnej przestrzeni. Jeśli nie posiadasz ogródka lub balkonu, ostatecznie możesz wykorzystać wannę (o ile rower nie jest drastycznie brudny, np. pełen błota i ściółki leśnej) lub prysznic.
Kiedy już masz w jednym miejscu wszystkie niezbędne narzędzia i preparaty ułatwiające przygotowanie roweru do lata, po kolei wykonaj poniższe czynności.
Zacznij od dokładnego usunięcia kurzu, pyłów oraz zabrudzeń, które są jeszcze np. pozostałością po ostatnich jesiennych wyprawach. Wystarczy wiaderko z ciepłą wodą, płyn do mycia naczyń, szczotka oraz szmatka do przetarcia na sucho. Można też wykorzystać dedykowane płyny do czyszczenia roweru (np. Peaty’S Loamfoam Cleaner PLF1-12), który zwykle należy równomiernie nanieść na cały rower (tego typu środki są bezpieczne dla klocków czy tarcz hamulcowych), odczekać kilka, do kilkunastu minut i spłukać czystą wodą. Przy bardziej opornych zabrudzeniach konieczne może okazać się użycie miękkiej szczotki. Wykorzystując myjkę samochodową pod wysokim ciśnieniem lub węża ogrodowego należy zachować minimum metrowy odstęp od sprzętu, aby nie uderzać w rower zbyt dużym ciśnieniem, używać małego strumienia wody i uważać na miejsce, gdzie mamy łożyska (np. suport, piasty).
Łańcuch należy ściągnąć (warto użyć spinki lub rozkuwacza, które pozwolą łatwo i bezpiecznie go zdjąć), a następnie zostawić go w butelce z niewielką ilością benzyny ekstrakcyjnej na kilka godzin. Możesz też odtłuścić łańcuch bez ściągania za pomocą dedykowanego preparatu – wystarczy nanieść środek na szmatkę, a następnie złapać nią za łańcuch i zacząć kręcić pedałami do tyłu. Kiedy łańcuch będzie już czysty, niezbędne jest jego nasmarowanie np. CeramicSpeed UFO Drip czy Zefal Extra Dry Wax. Po kolei naoliw każde ogniwo, odczekaj chwilę, aż smar wniknie we właściwe struktury, a następnie przetrzyj je suchą szmatką. Uwaga: smarujemy tylko łańcuch poprzez nałożenie jednej kropli smaru na co drugie oczko łańcucha i kręcimy pedałami (używając przerzutek, jeśli rower jest w takie wyposażony). Prawidłowo naoliwiony łańcuch jest suchy na zewnątrz, natomiast mokry w środku.
Smarowania wymagają także: amortyzator, hamulce, piasty, przerzutki oraz ster. Do każdego komponentu warto użyć dedykowanego preparatu, np. środek do oliwienia amortyzatora powinien zawierać teflon, a do hamulców przyda się pasta montażowa.
Dokładnie obejrzyj opony – przez zimę mogły sparcieć i popękać, zwłaszcza jeśli rower cały czas był na powietrzu lub w zimnym i wilgotnym pomieszczeniu. Zniszczone opony, choć teoretycznie nadają się do jazdy, w żaden sposób nie są bezpieczne. Równie ważne jest odpowiednie ciśnienie w oponach – zalecane wartości są najczęściej zapisane po bocznej stronie opony (podawane są w barach lub PSI). Możesz je samodzielnie napompować używając pompki z manometrem lub zabrać rower na najbliższą stacje benzynową i dokonać pomiaru za pomocą kompresora. W rowerze, który był kilka miesięcy na zewnątrz, warto wymienić też dętki i sprawdzić stan szprych – czy żadna z nich nie jest luźna, krzywa, wyłamana czy zardzewiała, ponieważ te nieprawidłowości mogą wiązać się z koniecznością centrowaniem koła lub całkowitą jego wymianą. W tym przypadku może to się wiązać z dodatkowymi kosztami profesjonalnego serwisu.
Podczas konserwacji roweru po zimie warto sprawdzić stan hamulców oraz linek i pancerzy. Prawidłowa linka jest giętka i niepopękana. Co jakiś czas należy ją jednak wymieniać, gdyż między pancerzami a stalową linką gromadzi się kurz, który nie pozwala na jej prawidłowe funkcjonowanie. Upewnij się, że nie pokryła ich rdza lub nie stawiają oporu przy hamowaniu czy zmianie przełożenia. Jeśli występują te problemy, należy wymienić linki i pancerze.
W przypadku hamulców należy usunąć brud i pył z obręczy lub tarcz. Hamulce warto smarować wspomnianymi już wcześniej środkami dedykowanymi temu komponentowi. Jak sprawdzamy hamulce po wyczyszczeniu? Upewniamy się, że klocki nie są zbyt starte oraz czy zwyczajnie hamulec jest w stanie zatrzymać koło, czyli pęd naszego roweru.
Bezpieczeństwo na drodze to nie tylko sprawne hamulce, przerzutki, łańcuch czy napompowane koła, ale również właściwe oświetlenie. Jeśli rower stał nieużywany przez kilka miesięcy możliwe, że baterie zasilające lampkę rowerową mogły się wyczerpać lub wylać. Możesz wymienić baterie, kupić pojedyncze oświetlenie lub zainwestować w nowy komplet lampek rowerowych, które zarówno w przypadku światełek przednich, jak i tylnych będą miały taką samą moc. Warto sięgnąć po sprawdzony sprzęt od takich marek, jak Infini, Kellys, Lezyne i Topeak.
Gdy już wykonasz konserwację roweru przed latem, warto w etap przygotowań do sezonu wliczyć jeszcze zakup solidnego zapięcia rowerowego, które pozwoli zabezpieczyć rower przed kradzieżą. Na Sportano.pl znajdziesz zapięcia takich renomowanych marek, jak: Gerda, ABUS, Kryptonite, Hiplok, Zefal czy Trelock, w postaci linki, łańcucha czy szekla typu U-lock zamykanych na kod czy kluczyk.
Planujesz dłuższe wycieczki rowerowe w góry? A może czeka Cię rajd na orientację? Warto mieć przy sobie łatki samoprzylepne (np. Topeak Flypaper Glueless Patch Kit czy Lezyne set METAL KIT BOX), z którymi szybko naprawisz dętkę czy zestaw naprawczy do opon (np. Blackburn Tubeless BBN). Przy kilkudniowych wycieczkach przyda się także sakwa rowerowa do łatwego przewożenia dodatkowego sprzętu czy bagażu (np. Ortlieb Uniwersalne Bike Packing Gravel-Pack). Chcesz na bieżąco kontrolować najważniejsze parametry treningu? Wyposaż się w uchwyt rowerowy na telefon (np. UNI SP Connect Bike z etui lub SP Connect Bike Bundle II Universal), z którym bezpiecznie będziesz mógł korzystać z ulubionej aplikacji mobilnej.