Buty na rower szosowy: jakie buty SPD wybrać na początek? 

Sylwia Stwora-Petela 07.06.2023 ( 17.06.2024 )

Postanowiłeś kupić pierwszą parę profesjonalnych butów szosowych z zatrzaskami. Ustaliłeś budżet, przechodzisz do sprawdzania ofert i nagle robi się bardzo trudny. Czym jest system SPD-SL? Jak dopasować sztywność podeszwy? Postawić na karbon i system BOA® czy skórę i rzepy? Z naszym poradnikiem dobierzesz najlepsze buty na rower szosowy na początek pod względem rodzaju złączy, sztywności podeszwy, materiału i innych ważnych parametrów, dzięki czemu zapewnisz sobie maksymalną wydajność i komfort jazdy.  

Buty na szosę wyróżniają się dość sztywną, gładką podeszwą z włókna węglowego, kompozytu lub innych wytrzymałych materiałów, która ma zapewniać efektywne przenoszenie mocy na pedały, a przez to poprawić wydajność jazdy. Ich lekka konstrukcja w mniejszym stopniu obciąża nogi podczas długotrwałego pedałowania i zapewnia wysoką efektywność podczas podjazdów i przyspieszeń. Buty szosowe cechują się smukłą konstrukcją i precyzyjnym dopasowaniem do stopy, co ma wpływ również na odpowiednią aerodynamikę jazdy. Kolejną cechą charakterystyczną butów na rower szosowy jest kompatybilność z systemem zatrzaskowym pedałów, wśród których najpopularniejsze są SPD-SL od Shimano i KEO, czyli system marki Look. Rozwiązanie wykorzystuje 3-śrubowe bloki, które wystają z butów i łączą się z dedykowanymi pedałami. Kilku producentów obuwia na rower szosowy oferuje podeszwy z czterema gwintowanymi wkładkami niezbędnymi do bezpośredniego montażu bloków Speedplay. Dopasowanie butów z wybranym systemem pedałów jest kluczowe, aby uzyskać pewne i bezpieczne połączenie między stopą a pedałem. Ponieważ jazda na rowerze szosowym często wiąże się z intensywnym wysiłkiem fizycznym, buty szosowe posiadają systemy wentylacyjne (otwory wentylacyjne, siateczki itp.) gwarantujące świetną cyrkulację powietrza, co pozwala uniknąć nadmiernego pocenia się stopy. Warto dodać, że buty kolarskie zaprojektowano tak, aby służyły wyłącznie do pedałowania – ze względu na twardą podeszwę i lokalizacja zatrzasków nie są przeznaczone do chodzenia (powodują dyskomfort).  

SPD (Shimano Pedaling Dynamics) to skrót od rodzaj butów rowerowych i systemu pedałów opracowanych przez markę Shimano. Choć jest on powszechnie używany do określenia całej grupy produktów rowerowych, to jednak na rynku funkcjonują również systemy zatrzaskowe innych firm. Przykładowo, dla kolarzówek Look oferuje system KEO, a Time opracował rozwiązanie I-Click.  

Najprościej mówiąc, tzw. espedeki posiadają na podeszwie metalową płytkę kompatybilną z pedałami posiadającymi zatrzaski, które „łapią” bloki w obuwiu, tworząc pewne połączenie na linii stopa-pedał.  

Zalety butów z zatrzaskami: 

  • lepsze przekazywanie mocy – siła z pracy nóg jest efektywniej przenoszona na napęd roweru, co umożliwia wydajniejsze pedałowanie; 
  • większa kontrola – stabilne połączenie pomiędzy butami a pedałami pozwala lepiej kontrolować rower, szczególnie podczas jazdy w trudnych warunkach terenowych lub przy dużych prędkościach; 
  • poprawa techniki jazdy – buty zatrzaskowe umożliwiają ciągły ruch nóg, minimalizując straty energii, co pozwala też poprawić technikę pedałowania; 
  • bezpieczeństwo –  dzięki temu, że stopy utrzymują się stabilnie na pedale, zmniejsza się ryzyko ich przypadkowego zsunięcia podczas jazdy. 

Różnica miedzy butami SPD a SPD-SL wynika z rodzaju złącza i zatrzasków używanych w obu systemach Shimano. Pierwsze charakteryzują się jednopunktowym zatrzaskiem, który jest umieszczony z przodu buta oraz zintegrowaną, metalową płytką łączącą się z zatrzaskiem na pedale. Buty SPD są powszechnie stosowane w jeździe na rowerach górskich. Z kolei system SPD-SL jest dedykowanym rozwiązaniem dla rowerów szosowych. Posiada większe złącze pedałów i płytę w butach oraz dwupunktowy zatrzask umieszczony z przodu i z tyłu buta. Większa powierzchnia zatrzasku SPD-SL zapewnia lepszą stabilność i przenoszenie mocy.  

Wybór butów na początek przygody z kolarstwem szosowym zależy od indywidualnych preferencji, stylu jazdy, umiejętności i budżetu. Na pewno podczas zakupu butów na szosę warto zwrócić uwagę na kompatybilność z pedałami, sztywność podeszwy, materiał podeszwy i cholewki, system zapięcia oraz wentylację. 

Kompatybilność 

Kompatybilność butów z wybranym systemem pedałów jest kluczowa, aby zapewnić pewne i bezpieczne połączenie między stopą a pedałem. Dlatego kupując buty szosowe z zatrzaskami należy upewnić się, że będą one współgrać z konkretnymi pedałami w Twoim rowerze. Warto pamiętać, że buty SPD-SL są specyficzne dla systemu Shimano i nie są kompatybilne z innymi rodzajami pedałów rowerowych.  

Sztywność podeszwy 

Sztywność to jedna z najważniejszych cech butów kolarskich. Im sztywniejszy jest but, tym pozwala na przyłożenie większej siły do pedału, poprawiając wydajność jazdy. Indeks sztywności butów określa skala 1-10 (najbardziej sztywne). Dla początkujących kolarzy wystarczy, aby parametr ten wynosił 7.  

Materiał podeszwy 

Podeszwa w butach szosowych najczęściej wykonana jest z włókna węglowego, kompozytu lub mieszanki obu. Pierwszy materiał odznacza się największa sztywnością, a zarazem bardzo niską wagą, dlatego jest najczęściej wybierany przez profesjonalnych kolarzy. Na potrzeby treningowe oraz pierwsze starty w zawodach kolarskich wystarczą buty z podeszwą z kompozytu węglowego lub nylonu połączonego z włóknem szklanym, które są mniej sztywne, a przez to zapewniają większy komfort podczas pierwszych jazd w specjalistycznym obuwiu. 

Materiał cholewki 

Do produkcji butów na szosę najczęściej używa się skóry naturalnej, skóry syntetycznej, skóry powlekanej poliuretanem lub tworzywa TPU (termoplastyczny poliuretan) z dodatkiem siateczki, która odpowiada za dobrą cyrkulację powietrza. W wysokiej klasy butach na szosę cholewka uformowaną jest w jednym kawałku, co pozwala zaoszczędzić na wadze. Podczas wyboru swojej pary butów szosowych szukaj modeli wzmocnionych podwójnymi liniami szwów na krawędziach paneli, co zapewni dłuższą żywotność. 

System zapięcia  

Klamry zapadkowe, rzepy czy sznurowanie BOA? Wybór zależy od indywidualnych preferencji i budżetu. Tradycyjne zapięcia na rzepy są niezawodne, mocne i lekkie, natomiast klamry zapadkowe wyróżniają się solidnym wykonaniem, łatwością regulacji w trakcie jazdy i mocnym trzymaniem stopy. System BOA to najlżejsze i najbardziej komfortowe rozwiązanie, które dzięki precyzji dopasowania i łatwości regulacji także w ruchu pozwala uniknąć dyskomfortu i zbyt dużego ucisku.  

Wentylacja 

Kolejna kwestią, którą należy wziąć pod uwagę w przypadku butów szosowych, jest poziom wentylacji. Modele na cieplejsze miesiące wyróżniają się wysoką cyrkulacją powietrza –  posiadają liczne otwory w podeszwie i siateczkową cholewkę. Natomiast buty szosowe na zimę wyposażone są w minimalną siateczkę lub otwory, przez co zapewniają wyższy poziom izolacji przed zimnem.  

Inne ważne elementy 

Przy zakupie butów na szosę warto rozważyć modele ze wzmacnianą piętą, anatomicznymi wkładkami o właściwościach termicznych umożliwiającymi dokładne dopasowanie do kształtu stopy oraz z elementami odblaskowymi zwiększającymi Twoją widoczność na drodze. Przydatne podczas niezbędnego chodzenia okażą się wstawki antypoślizgowe w obrębie palców czy gumowa podkładka na pietę.  

Odpowiednio dopasowane buty kolarskie będą wspierać i stabilizować stopę. W przeciwieństwie do butów do biegania, stopa nie przetacza się tutaj do przodu podczas pedałowania, dlatego nie trzeba zostawiać dużo miejsca na palce. Jednak obuwie nie może być za ciasne – palce nie mogą dotykać ani uderzać o przednią część buta w żadnym momencie jazdy. Pięta powinna być ciasno osadzona, aby nie przesuwała się lub wysuwała z buta. Z kolei kupowanie zbyt dużych butów prowadzi do nieprawidłowego ułożenia stopy na blokach i powoduje powstawanie punktów nacisku. To przekłada się na utratę mocy i ból stóp. Generalnie, stopy mają pozostawać w neutralnej pozycji przez całą jazdę, bez poruszanie się z boku na bok oraz do przodu i w tył. Warto dodać, że buty na szosę nie są stworzone do zginania lub rozciągania, co oznacza, że nie można ich rozbić, dlatego tak ważne jest prawidłowe dobranie rozmiaru. 

Aby dobrać właściwy rozmiar butów na rower szosowy, musisz zmierzyć obie stopy i porównać pomiary z tabelami rozmiarów różnych producentów. Warto pamiętać, że wymiary mogą się różnić w zależności od marki i modelu. Często zdarza się, że w jednym modelu buta szosowego potrzebny jest zupełnie inny rozmiar niż w drugim. Ponadto znaczenie ma też szerokość i kształt Twojej stopy. 

Jak zmierzyć stopę przed wyborem butów na szosę? 

  1. Przygotuj kartkę papieru, długopis i linijkę lub miarkę krawiecką. 
  1. Stań na kartce papieru, opierając pięty o ścianę. 
  1. Odrysuj swoje stopy.  
  1. Zejdź z kartki i zmierz długość stopy od pięty do opuszka najdłuższego palca. 
  1. Porównaj pomiar z tabelą rozmiarów danego producenta. 
  1. Aby sprawdzić szerokość stopy, owiń taśmę krawiecką wokół najszerszej części stopy i odczytaj wynik.  

Pierwszą parę butów na rower szosowy możesz znaleźć na Sportano.pl, gdzie zebraliśmy lekkie modele z wysokiej jakości, wytrzymałych materiałów i z podeszwami o różnej sztywności, umożliwiając Ci dopasowanie do indywidualnych potrzeb, poziomu zaawansowania i preferencji. Możesz wybrać buty szosowe sygnowane takimi cenionymi markami, jak: Shimano, Giro, PEARL iZUMi, DMT, Mavic, Fizik, Northwave czy UYN. W razie wątpliwości, możesz skorzystać z fachowej pomocy naszych doświadczonych ekspertów, nie tylko telefonicznej lub online, ale również w sklepie stacjonarnym w Homepark Targówek w Warszawie. Na miejscu będziesz mógł przymierzyć i przetestować wybrane modele butów szosowych. Myślisz o starcie w wyścigach kolarskich i zależy Ci na jak najbardziej precyzyjnym dobraniu butów na kolarzówkę? Skorzystaj z kompleksowej usługi bikefittingu. Więcej na: Bikefitting w Sportano.pl

Polecane produkty