Spis treści:
Dętka to część ogumienia rowerowego, która najczęściej ulegająca przebiciu. Aby uniknąć problemów wynikających ze „złapania kapcia” w trakcie przejażdżki czy wyprawy rowerowej, warto mieć zawsze ze sobą zapasową dętkę, aby łatwo wymienić uszkodzony element i móc kontynuować jazdę. Posiadanie tej części zamiennej jest zawsze dobrym pomysłem, ponieważ duże nacięcia lub dziury nie będą łatwe do uszczelnienia zestawem naprawczym. Dostępnych jest wiele różnych rodzajów dętek rowerowych, dlatego ważne jest, aby dobrać właściwy rodzaj i rozmiar do swojego roweru oraz do stylu jazdy.
Dętka pełni kluczową rolę w utrzymaniu powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, co zapewnia komfort jazdy, kontrolę nad rowerem oraz minimalizuje ryzyko przebicia. Choć opony są pierwszą linią obrony przed przekłuciami, dętka również pełni rolę zabezpieczającą. W momencie, gdy ostry przedmiot przebije oponę, dętka może zapobiec całkowitemu spuszczeniu powietrza, pozwalając na jego bezpieczne zatrzymanie. Dętka jest montowana wewnątrz opony i dopasowuje się do kształtu obręczy, a dzięki odpowiedniemu ciśnieniu, ma wpływ na wydajność jazdy. Zbyt niskie ciśnienie może sprawić, że rower będzie się trudniej toczył i będzie bardziej podatny na przebicia. Z kolei za wysokie ciśnienie może wpłynąć na komfort jazdy i przyczepność do podłoża. Aby dętka rowerowa odpowiednio spełniała swoje funkcje i pasowała do opony, niezbędna jest kompatybilność trzech parametrów – rozmiar dętki, szerokość i średnica opony.
Rozmiar dętki rowerowej jest zazwyczaj oznaczany jako kombinacja dwóch liczb, np. 26×1.95 lub 700x25c. Pierwsza liczba to średnica obręczy w calach (lub w przypadku niektórych oznaczeń w mm), a druga to szerokość opony w calach lub mm. Wartość szerokości opony ma znaczenie przy doborze dętki, ponieważ powinna mieć ona odpowiednią elastyczność, aby zmieścić się wewnątrz opony. Oprócz mm i cali, funkcjonuje też skala ETRTO (opracowana przez European Tyre and Rim Technical Organisation, czyli Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Dętek), inaczej norma ISO, czyli międzynarodowy standard stosowany do oznaczania rozmiarów opon i dętek rowerowych, np.: 47-622 lub 23-622. Pierwsza liczba to szerokość opony lub dętki mierzona w milimetrach. Oznacza ona odległość między bokami opony w jej najszerszym punkcie, gdy jest ona odpowiednio napompowana. W przypadku dętek, szerokość jest mierzona w stanie niewpompowanym. Druga liczba oznacza średnicę obręczy w milimetrach, czyli wielkość koła (ponadto, w przypadku opon, także średnica zewnętrzna opony) w miejscu, w którym obręcz przylega do opony lub dętki. Szerokość dętki jest zawsze podawana w zakresie „od do”. Przykładowo, 26 x 1,95-2,125″ oznacza, że dętka jest przeznaczona do opon 26-calowych o szerokości od 1,95 do 2,125 cala.
Szerokość opony to odległość między bokami opony w najszerszym punkcie, mierzona w mm lub calach. Jest to istotny parametr, ponieważ wpływa na to, jaką szerokość dętki trzeba dobrać, aby zapewnić prawidłowe dopasowanie.
Średnica opony to miara wielkości opony podawana w calach lub mm. W zależności od rodzaju roweru i terenu, można spotkać różne średnice opon. Przykładowo: 26 cali, 27,5 cala i 29 cali to średnice dla rowerów górskich, a 700c dla
rowerów szosowych .Aby dętka pasowała do opony, muszą się zgadzać wszystkie te trzy parametry. Przykładowo, jeśli masz oponę o rozmiarze „26×1.95” i szerokości 1,95 cala, to dętka, którą wybierzesz, powinna mieć oznaczenie „26×1.75-2.125”, obejmujące zakres szerokości od 1,75 do 2,125 cala.
Rodzaj wentyla rowerowego, który pasuje do otworu w obręczy to kolejna istotna kwestia przy doborze odpowiedniej dętki. Wyróżniamy trzy główne rodzaje wentyli:
Lateksowe, butylowe i TPU (termoplastyczny poliuretan) to trzy główne rodzaje materiałów stosowanych do produkcji dętek rowerowych. Każdy z nich ma swoje unikalne cechy, które mogą wpłynąć na trwałość, elastyczność, wydajność oraz cenę dętki. Ostateczny wybór zależy od preferencji i potrzeb rowerzysty. Dętki butylowe są powszechnie stosowane ze względu na ich trwałość i stosunkowo niską cenę, podczas gdy dętki lateksowe mogą być wyborem dla bardziej zaawansowanych rowerzystów, którzy szukają lepszej wydajności.
Dętki butylowe są elastyczne, trwałe i odporne na przekłucia oraz uszkodzenia, co może zmniejszyć ryzyko częstej naprawy lub wymiany. Butyl to popularny materiał stosowany w większości obecnie produkowanych dętek do rowerów z uwagi na to, że utrzymuje powietrze dłużej niż lateks oraz jest od niego tańszy. Wprawdzie rowerowe dętki butylowe można rzadziej pompować, jednak są one cięższe niż wersje lateksowe, co może wpłynąć na wydajność jazdy.
Rowerowe dętki lateksowe są bardziej elastyczne niż modele butylowe, co pozwala na lepsze przyleganie do opony i pewniejszą jazdę, a także są lżejsze, co może przyczynić się do lepszej wydajności pedałowania poprzez zmniejszenie oporu toczenia. Niską wagę docenią kolarze szosowi i rowerzyści uczestniczący w wyścigach. Wady? Dętki rowerowe z lateksu są bardziej podatne na utratę powietrza, co oznacza, że trzeba je częściej pompować. Są też mniej odporne na przekłucia i uszkodzenia.
Dętki TPU to nowsze rozwiązanie, łączące zalety lateksu i butylu. Oferują równowagę między wydajnością, trwałością i elastycznością. Cechują się większą odpornością na przekłucia i uszkodzenia oraz mniejszą wagą niż dętki butylowe, ale nie są tak wytrzymałe na tym polu jak dętki lateksowe. Mogą utrzymywać powietrze lepiej niż dętki lateksowe, ale gorszej niż wersje butylowe.
Przede wszystkim,
dętka rowerowa musi pasować do rozmiaru opony, aby uniknąć nadmiernego rozciągnięcia lub ściśnięcia, które zwiększają prawdopodobieństwo przebicia czy braku kontroli nad jednośladem. Wprawdzie dętka nieco szersza niż opona zwykle będzie pasować, choć jej zamontowanie może być niewygodne. Przy wyborze tego dętek rowerowych liczy się też materiał odpowiedni do stylu jazdy czy rodzaju jednośladu. Dętki lateksowe oferują nieco lepsze właściwości jezdne, ponieważ guma lateksowa jest nieco bardziej elastyczna niż tradycyjna guma butylowa, przez co dętki szybko dostosowują się do zmieniającego się kształtu opon podczas pokonywania zakrętów i uderzeń. Dętki lateksowe mają zazwyczaj cieńsze ścianki, co zapewnia oszczędność masy. Ponadto wiele testów potwierdza, że dętki lateksowe mają niższe opory toczenia, dzięki czemu są szybsze. Z kolei dętki butylowe to stosunkowo tani i łatwo dostępny produkt zamienny. Butyl jest wytrzymały i odporny, a dla tych, którzy szukają oszczędności na wadze, dostępne są lekkie wersje tego rodzaju dętek. Duże znaczenie ma również dbanie o odpowiednie ciśnienie w oponach, aby cieszyć się płynną i bezproblemową jazdą.W przypadku wyścigów szosowych lub jazdy na czas warto wziąć pod uwagę wagę dętki (sprawdzą się dedykowane ultralekkie dętki), aby uzyskać przewagę w zakresie osiągów, podczas gdy w dla miłośników kolarstwa górskiego bardziej priorytetem będzie trwałość odporność na uszkodzenia oraz skoki ciśnienia, dlatego przypada się np. dętka wyposażona we wkładkę antyprzebiciową.
Wysokiej jakości dętki od takich czołowych producentów, jak Continental, Michelin oraz Pirelli, znajdziesz na Sportano.pl.
Wybrałeś już właściwą dętkę, ale nie wiesz, jak ją samodzielnie założyć? Skorzystaj z naszych wskazówek:
Jak wymienić dętkę w rowerze .