Dofinansowanie do rowerów elektrycznych: najważniejsze informacje o programie „Mój rower elektryczny”

Sylwia Stwora-Petela 28.05.2025
Najważniejsze informacje w artykule:
  • W ramach programu „Mój rower elektryczny” można uzyskać refundację kosztów zakupu e-bike’a. Maksymalna wysokość dotacji wynosi do 2 500 zł dla standardowych rowerów elektrycznych lub do 4 500 zł dla rowerów typu cargo oraz elektrycznych wózków rowerowych.
  • Dotacja jest udzielana w formie refundacji do 50% kosztów zakupu roweru elektrycznego, przy czym podstawą do jej obliczenia jest cena wskazana na fakturze VAT lub imiennym paragonie. Aby uzyskać wsparcie, należy najpierw zakupić pojazd, a następnie złożyć odpowiedni wniosek do NFOŚiGW. Po jego pozytywnym rozpatrzeniu, środki zostaną zwrócone.
  • E-rower musi spełniać odpowiednie wymogi techniczne, w tym być fabrycznie nowy i wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu, zgodny z normą EN15194, wyposażony w silnik o maksymalnej mocy 250 W, baterię litowo-jonową oraz wspomaganie pedałowania do prędkości maksymalnie 25 km/h.
  • Dofinansowanie na zakup jednego roweru może uzyskać każdy pełnoletnia osoba fizyczna. Dotacja nie obejmuje pojazdów leasingowanych, przyczep rowerowych ani wyposażenia zamiennego.
  • Program realizowany będzie w trybie ciągłym od II kwartału 2025 r. (dokładana data nie jest jeszcze znana) do końca 2029 r. Refundacja obejmie e-rowery zakupione w okresie od 4 lipca 2024 r. do 30 maja 2029 r.

Program „Mój rower elektryczny”, w ramach którego możesz otrzymać dofinansowanie rzędu do 50% kosztów zakup e-bike’a, ma wystartować w II kwartale 2025. To doskonała okazja, aby przesiąść się na ekologiczny środek transportu i oszczędzić na kosztach dojazdów. Na standardowe rowery elektryczne możesz uzyskać dopłatę do 2 500 zł, natomiast na modele cargo i elektryczny wózek rowerowy limit wynosi do 4 500 zł. Dowiedz się, jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać dofinansowanie do rowerów elektrycznych i kto może skorzystać z programu.

Program „Mój rower elektryczny” realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jest skierowany do pełnoletnich mieszkańców Polski, którzy planują zakup nowego roweru elektrycznego . Ma na celu:

  • promowanie zrównoważonego transportu jako alternatywy dla samochodów i transportu publicznego, ułatwienie codziennego transportu i zmniejszenie wydatków na paliwo;
  • ograniczenie emisji spalin poprzez zmniejszenie liczby pojazdów spalinowych w miastach i obszarach podmiejskich;
  • promowanie aktywnego stylu życia.

NFOŚiGW planuje przeznaczyć 50 mln zł na dofinansowanie zakupu rowerów elektrycznych. Według założeń programowych, wsparcie to umożliwi nabycie co najmniej 17 333 pojazdów, co ma przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla (CO₂) o minimum 8 052 Mg/rok. Program „Mój rower elektryczny” ma być realizowany w trybie ciągłym w latach 2025-2029, a start naboru wniosków planowany jest na II kwartał 2025 r.

Wsparcie ma mieć charakter refundacji, czyli najpierw kupujemy e-bike, następnie składamy odpowiedni wniosek, a po jego pozytywnym rozpatrzeniu otrzymujemy zwrot części kosztów zakupu. Ile? Nawet do 50 % kosztów kwalifikowanych, czyli ceny wskazanej na fakturze VAT lub paragonie imiennym potwierdzające zakup pojazdu. Co to konkretnie oznacza? Wysokość dotacji będzie wynosić maksymalnie:

  • do 2 500 zł dla standardowych rowerów elektrycznych,
  • do 4 500 zł dla e-rowerów typu cargo oraz elektrycznych wózków rowerowych.

Zacznijmy od definicji pojazdów objętych dotacją w ramach programu „Mój rower elektryczny”, o których mowa w art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602):

  • rower elektryczny to nowy pojazd o szerokości nie większej niż 0,9 m napędzany siłą mięśni użytkownika. Pojazd jest wyposażony w pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu max. 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie przekraczającej 250 W, uruchamiany poprzez naciśnięcie na pedały. Po przekroczeniu prędkości 25 km/h, moc wyjściowa powinna stopniowo maleć aż do osiągnięcia poziomu 0;
  • rower elektryczny transportowy (cargo) to nowy pojazd zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów lub osób, który spełnia parametry techniczne takie jak dla standardowych rowerów elektrycznych;
  • elektryczny wózek rowerowy (trójkołowy) to nowy pojazd o szerokości powyżej 0,9 m do przewozu osób lub rzeczy, który poruszany jest siłą mięśni jadącego. Ponadto musi oferować parametry zgodne z definicją dla e-roweru.
Kobieta w kasku jedzie na rowerze elektrycznym przez park na tle wysokich budynków

Dofinansowanie do rowerów elektrycznych – wymogi techniczne

Jeśli chodzi o inne wymogi techniczne, które musi spełniać pojazd, abyś mógł otrzymać dofinansowanie, to NFOŚiGW wskazuje na to, że:

  • e-rower musi być nowy, wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed zakupem na terenie Unii Europejskiej;
  • pojazd musi spełniać normę EN15194. Musi to być udokumentowane w jeden ze sposobów: odpowiednia informacja na fakturze zakupu/paragonie imiennym, oświadczenie sprzedawcy/producenta albo zdjęcie oznakowania roweru (naklejka z normą EN15194 i numerem ramy);
  • pojazd musi posiadać akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej, zgodny z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1542 i posiadać oznaczenie CE. Akumulator ma mieć pojemność co najmniej 10Ah i znajdować się w miejscu, które uniemożliwia wyciągnięcie osobom postronnym;
  • uruchomienie pomocniczego napędu elektrycznego ma następować tylko po rozpoczęciu pedałowania (nie dotyczy funkcji tzw. walk assist). Z kolei, gdy przestaniesz pedałować, silnik elektryczny ma nie wspomagać napędu i nie możesz poruszać się wyłącznie z użyciem e-silnika;
  • ładowanie baterii ma być możliwe przy użyciu domowego gniazdka elektrycznego (napięcie 230 V, częstotliwość 50 Hz, prądu przemienny);
  • e-rower cargo i elektryczny wózek rowerowy musi umożliwiać przewożenie ładunku o minimalnej wadze 60 kg. Co więcej, przestrzeń do transportu ładunku musi być zintegrowana z ramą roweru. Dopłata nie obejmuje pojazdów wyposażonych w odrębną przyczepę;
  • pojazd nie może być wyposażony w tzw. manetki gazu, czyli dźwigni potencjometru, która uruchamia wspomaganie bez nacisku na pedały (z wyjątkiem funkcji tzw. walk assist). Dofinansowanie nie obejmuje pojazdów, w których można zmienić próg zaprzestania wspomagania elektrycznego na większy niż 25 km/h;
  • w zestawie z e-rowerem lub wózkiem musi znajdować się komplet urządzeń do ładowania akumulatora (np. kable, adapter, ładowarka).

Refundację będzie można otrzymać za zakupy dokonane w okresie od 4 lipca 2024 r. do 30 maja 2029 r. Będziemy mogli starać się o dotację tylko na jeden pojazd. Dofinansowanie nie obejmuje e-rowerów, które zostały kupione w ramach leasingu, a także wyposażenia zamiennego (zamontowane zamiast standardowej wersji od producenta/sprzedawcy). Kolejna kwestia dotyczy oznakowania dedykowaną naklejką przez okres 2 lat (liczy się od dnia wydania decyzji o przyznaniu dotacji). Jeśli dojdzie do kradzieży takiego pojazdu, wówczas możesz kupić nowy jednoślad i złożyć ponownie wniosek. Konieczne jest również zgłoszenie zajścia na Policję oraz przesłanie do NFOŚiGW potwierdzenia złożenia zawiadomienia.

Aktualnie (stan na 28.05.2025 r.) nie są jeszcze znane szczegóły dotyczące sposobu składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie oraz wymaganych dokumentów. Niezbędne informacje pojawią się na stronie programu ” Mój rower elektryczny ”. Obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wskazuje, że wnioski będzie można składać do 30.06.2029 r., a środki będą wypłacane do 31.12.2029 r.

Przeczytaj również:

Polecane produkty