Jak dobrać błotniki rowerowe do roweru górskiego, szosowego, crossowego czy gravelowego?

Sylwia Stwora-Petela 15.02.2024

Błotniki rowerowe to kluczowy krok w dbaniu o komfort jazdy oraz ochronę przed zabrudzeniem podczas jazdy w deszczu i błocie. Rower szosowy, górski, crossowy czy gravelowy – każdy z nich może wymagać nieco innych błotników, uwzględniając specyfikę jazdy oraz warunki, w jakich będziesz używać jednośladu. Błotniki muszą też idealnie pasować do średnicy i szerokości opon, aby zapewnić optymalną ochronę w trudnych warunkach. Z naszymi wskazówkami dobierzesz najlepsze błotniki rowerowe dopasowane do Twoich potrzeb i stylu jazdy.

Błotniki rowerowe – najważniejsze funkcje

Podstawowym zadaniem błotników jest zapewnienie ochrony przed błotem, wodą, a także innymi zanieczyszczeniami, które mogą być rozpryskiwane przez obracające się koła podczas jazdy w deszczu lub na mokrych nawierzchniach. Chronią one rowerzystę oraz jego ubranie przed brudem i wilgocią, co może znacznie poprawić komfort jazdy i ułatwić utrzymanie w czystości zarówno samego roweru, jak i odzieży. Dzięki nim podróż w deszczu lub na mokrej drodze może być przyjemniejsza, a rowerzysta może skupić się na samym pedałowaniu zamiast na unikaniu brudu i wilgoci.

Błotniki rowerowe zabezpieczają ruchome części roweru, takie jak łańcuch czy przerzutki, przed zabrudzeniem i uszkodzeniami (np. kamieniami), co może przyczynić się do wydłużenia ich żywotności. Pozwala to również na zmniejszenie częstotliwości konieczności czyszczenia i konserwacji roweru.

Błotniki pełne czy niepełne? Rodzaje błotników rowerowych

Przede wszystkim błotniki do rowerów dzielą się na pełne i niepełne. Błotniki rowerowe pełne pokrywają nawet połowę koła, dzięki czemu zapewniają doskonałą ochronę przed trudnymi warunkami. To częsty wybór do rowerów miejskich oraz trekkingowych, ale można je spotkać też zamontowane na rowerach MTB czy szosowych do rekreacyjnej jazdy. Przykłady modeli pełnych:

Błotniki rowerowe niepełne (inaczej częściowe) to lżejsze i krótsze konstrukcje niż wersje pełne, co może być korzystne dla osób zainteresowanych minimalizacją wagi roweru. Zabezpieczają przed częściowym zachlapaniem odzieży i roweru wodą czy błotem. Często są łatwiejsze do montażu i demontażu niż błotniki pełne, co może być przydatne w przypadku konieczności szybkiego usunięcia lub instalacji tego elementu wyposażenia jednośladu. Błotniki niepełne najczęściej montowane są w rowerach crossowych i górskich, a także przy sportowej  jeździe na rowerach szosowych. Pomagają zabezpieczyć rower i kolarza przed zabrudzeniem w niekorzystnych warunkach, a jednocześnie nie zwiększają znacząco wagi jednośladu. Wśród modeli niepełnych znajdziesz m.in.:

Oprócz podstawowego podziału, błotniki rowerowe klasyfikowane są też ze względu na:

  • materiał użyty do produkcji – wyróżniamy błotniki aluminiowe, stalowe, karbonowe, z tworzyw sztucznych (np. polietylen). Plastikowe błotniki są lekkie, tanie i łatwe w produkcji. Często są też elastyczne, co pozwala na lepsze dopasowanie do różnych rodzajów rowerów i opon. Wady? Mogą łatwo pękać lub odkształcać się przy mocniejszym uderzeniu. Błotniki wykonane z aluminium są wytrzymałe i odporne na korozję, co sprawia, że są doskonałym wyborem dla rowerów górskich i innych jednośladów używanych w trudnych warunkach. Kompozyty łączą zalety różnych materiałów, np. wytrzymałość aluminium z lekkością plastiku. Mogą być one stosunkowo tanie w produkcji, a jednocześnie wytrzymałe i lekkie. Błotniki z włókna węglowego są niezwykle lekkie i bardzo wytrzymałe, ale również drogie. Zapewniają doskonałą ochronę przed błotem i wodą, przy minimalnym dodatkowym zwiększaniu wagi roweru, co doceniają kolarze szosowi;
  • sposób montażu – dostępne są błotniki montowane na stałe do dedykowanych punktów na ramie/widelcu. Te modele są solidne i zapewniają dużą stabilność. Druga opcją są błotniki do szybkiego montażu (na zatrzask lub uchwyt), które umożliwiają założenie i demontaż bez użycia narzędzi. To wygodne rozwiązanie, które pozwala łatwo zdjąć błotniki w razie potrzeby, np. podczas jazdy w suchych warunkach. Inną opcją są błotniki typu „ass savers”, które montuje się za siodełkiem lub do dolnej rury ramy (przód) za pomocą specjalnych zaczepów albo klipsów. Są idealnym rozwiązaniem dla osób poszukujących lekkiej, przenośnej i prostszej opcji. Sprawdzą się doskonale zwłaszcza w przypadku rowerów szosowych i gravelowych, gdzie pełnowymiarowe błotniki mogą być uciążliwe lub niepraktyczne. Po zakończeniu jazdy można je szybko złożyć i schować w kieszeni lub w torbie rowerowej.

Na co zwrócić uwagę przy doborze błotników do roweru?

Aby w czasie jazdy zapewnić sobie optymalną ochronę przed błotem i wodą, jak również bezpieczny i stabilny montaż, dobierając błotniki rowerowe, należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:

  • rozmiar kół – błotniki muszą być kompatybilne z rozmiarem kół Twojego roweru, aby jak najlepiej spełniać funkcje ochronne. Istnieje wiele standardowych rozmiarów kół, takich jak 26 cali, 27,5 cala, 29 cali dla rowerów górskich oraz 700c (28 cali) dla rowerów szosowych i miejskich;
  • długość błotników – odnosi się do zakresu pokrycia koła. Dłuższe błotniki zapewniają lepszą ochronę przed błotem i wodą, szczególnie podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych. Krótsze błotniki mogą być bardziej estetyczne i lepiej pasować do niektórych rodzajów rowerów, ale oferują mniejszą ochronę. Wybierz długość błotników, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i preferencjom;
  • szerokość  błotników – musi być nieznacznie większa (3-5 mm każdy bok) od szerokości opony Twojego roweru, aby zapewnić odpowiednią ochronę;
  • wysokość montażowa – odnosi się do odległości między błotnikiem a oponą. Odpowiednia wysokość montażowa zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla opony do swobodnego obracania się, jednocześnie zapewniając skuteczną ochronę przed przemoczeniem odzieży i zabrudzeniem roweru. Niewłaściwa wysokość montażowa może prowadzić do tarcia lub zahaczania błotnika o oponę, co może utrudnić jazdę lub spowodować uszkodzenie błotnika czy opony;
  • rozstaw otworów montażowych w błotnikach – wskazuje na odległości między otworami w błotnikach, przez które przechodzą śruby lub inne elementy montażowe. Ważne jest, aby ten parametr pasował do rozstawu otworów montażowych na ramie lub widełkach Twojego roweru. Dzięki temu błotniki będą bezpiecznie i stabilnie zamontowane.

O czym jeszcze warto pamiętać przy wyborze błotników do roweru?

Pełne błotniki stalowe i aluminiowe mogą być wyposażone w dodatkowe druty wzmacniające, które są umieszczone wzdłuż krawędzi błotnika lub w jego wnętrzu. Sprawiają, że konstrukcja jest mocniejsza i zapobiegają deformacji błotnika podczas jazdy.

W przypadku rowerów pozbawionych fabrycznych otworów montażowych, producenci błotników często dostarczają specjalne mocowania, które pozwalają na montaż bezpośrednio do ramy roweru lub widełek. Mogą to być uchwyty typu klamry lub obejmy, które są elastyczne i mogą być dostosowane do różnych kształtów ramy lub widełek.

Jeśli szukasz błotników do roweru MTB, crossowego, gravelowego, miejskiego czy szosowego, sprawdź ofertę Sportano.pl. Oferujemy wysokiej jakości akcesoria od renomowanych producentów rowerów, w tym: Polisport, SKS, Topeak, woom, Ass Savers czy Zefal.

Polecane produkty