Jak wymienić dętkę w rowerze? Praktyczne wskazówki

Sylwia Stwora-Petela 07.08.2023 ( 24.01.2024 )

Dętka w rowerze jest elementem, który w wyniku codziennej eksploatacji stosunkowo często ulega uszkodzeniu, dlatego umiejętność jej szybkiej i sprawnej wymiany może okazać się nieoceniona. Pomoże Ci zaoszczędzić czas i da poczucie niezależności podczas przygód na dwóch kółkach. W naszym poradniku poprowadzimy Cię krok po kroku przez proces wymiany dętki, a także podpowiemy, jakie narzędzia będziesz potrzebować oraz jak dobrać dętkę do opony rowerowej.

Złapanie tzw. kapcia lub „gumy” może przydarzyć się każdemu rowerzyście zarówno w górach, jak i na miejskich ścieżkach w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego warto mieć zawsze przy sobie nową dętkę, która pasuje do rodzaju opony i rozmiaru koła w Twoim jednośladzie oraz odpowiedni zestaw narzędzi, który pomoże w wymianie przebitej dętki, czyli:

  • 2 lub 3 łyżki rowerowe do pomocy w zdejmowaniu opony i jej zakładaniu;
  • pompka do roweru lub nabój CO2 do napompowania nowej dętki po jej zamontowaniu;
  • małe narzędzia pomocnicze, np. klucz imbusowy.

Przed wyruszeniem w trasę długodystansową czy do pracy/szkoły/na uczelnię, zawsze upewnij się, że masz odpowiednie narzędzia i materiały niezbędne do wymiany dętki, abyś mógł sprawnie i wygodnie przeprowadzić cały proces i kontynuować jazdę.

Dobór odpowiedniej dętki do roweru jest istotny, aby zapewnić bezpieczną i wydajną jazdę. Aby zakupić właściwy model, niezbędne jest dopasowanie jej do rozmiaru koła, typu, szerokości i średnicy opony czy rodzaju wentyla, np. Presta (FV, SV), Schrader (AV) czy Dunlop (DV). Więcej o typach wentyli rowerowych znajdziesz w artykule: Jaka pompka do roweru ?  

Jeśli chcesz się upewnić, jaki rozmiar koła jest zamontowany w Twoim jednośladzie, sprawdź oznaczenie numeryczne na boku opony swojego roweru. W rowerach górskich będzie to np. „26”, „27,5” czy „29”, a w rowerach szosowych np. „700c”. Obok rozmiaru koła podana jest też szerokość np. „700x35c”. Co to oznacza? Że średnica opony wynosi 28”, a jej szerokość 35 mm. Musisz dobrać dętkę o zbliżonej szerokości do opony. Na boku opony znajdziesz też zalecane ciśnienie. Wybierz dętkę, która jest kompatybilna z tym parametrem. Pamiętaj, że dobrej jakości dętka będzie bardziej odporna na przekłucia i zapewni lepszą wydajność podczas jazdy. Postaw na renomowane marki, które są znane z produkcji wysokiej jakości produktów rowerowych, np.: Continental, Michelin czy Pirelli, które znajdziesz na Sportano.pl.

W razie wątpliwości, skonsultuj się z ekspertami rowerowymi Sportano.pl – online lub odwiedzając sklep stacjonarny w Homepark Targówek w Warszawie, którzy pomogą Ci wybrać właściwą dętkę do roweru .

Zdjęcie przedniego koła w rowerze jest stosunkowo prostym zadaniem. Przed demontażem, możesz nieco odpompować oponę, aby była mniej napięta (odkręć nakrętkę wentyla i delikatnie naciśnij końcówkę, aż powietrze zacznie uchodzić). Ustaw średni lub najniższy biegu, następnie unieś jednoślad, tak aby przednie koło znalazło się w powietrzu. Poluzuj/odkręć zacisk, aby koło wypadło z obręczy.

Jak wygląda demontaż tylnego koła w rowerze? Proces zaczynamy od zrzucenia przerzutki tylnej na najniższą zębatkę i ustawienia koła ponad podłożem. Możesz też delikatnie upuścić powietrze w oponie, co ułatwi wyjmowanie opony.

W przypadku hamulców tarczowych, upewnij się, że obrót koła nie jest ograniczony przez zaciśnięte klocki hamulcowe. Jeśli masz hamulce szczękowe (V-brake), delikatnie rozsuń je, aby zapewnić sobie wystarczająco dużo miejsca na wyjęcie opony. Twój rower ma osie szybkozamykające (quick-release)? Otwórz dźwignię osi – przeważnie wystarczy obracać ją przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Dźwignia powinna znajdować się w pozycji poziomej (90 stopni do ramy). Posiadasz rower z osią na nakrętki? Użyj klucza w odpowiednim rozmiarze do poluzowania nakrętek na obu stronach osi i wyjmij oś z otworów w widelcu rowerowym. Trzymając łańcuch jedną ręką, delikatnie potrząsaj rowerem, aby koło luzowało się w tylnych łącznikach ramy. Następnie wyjmij je ostrożnie z łączników. Jeśli masz osie na nakrętki, możesz wsunąć je z powrotem w otwory na oś, aby się nie zgubiły.

  1. Upewnij się, że rower jest bezpiecznie ustawiony, najlepiej na stojaku lub na podstawie, aby nie przewracał się podczas naprawy.
  2. Odkręć nakrętkę wentyla na dętce, aby odpompować całe powietrze.
  3. Po upuszczeniu powietrza, obróć koło tak, aby wentyl znalazł się bliżej podłoża.
  4. Ostrożnie wsuń łyżkę rowerową zagiętą częścią między oponę a obręcz i delikatnie podważ krawędź opony.
  5. Przesuwaj łyżkę w wybranym kierunku (prawo lub lewo) aż do momentu, gdy zdejmiesz całe ogumienie z obręczy. W razie trudności, posłuż się drugą i trzecią łyżką. Wsuń je między oponę a obręcz i zahacz dedykowaną końcówką o szprychę, a inną łyżkę ustaw kilka centymetrów dalej i próbuj ją odsunąć od obręczy po obwodzie koła, aż uwolnisz całą oponę.
  6. Wyjmij uszkodzoną dętkę.
  7. Ostrożnie przesuwając palcami po wewnętrznej części opony, upewnij się, że nie ma tutaj żadnego kamienia, ciernia, kawałka szkła, gwoździa lub innego ostrego przedmiotu, który mógłby ponownie przebić dętkę.
  8. Załóż oponę zgodnie z kierunkiem obracania się koła (na oponie mogą być namalowane strzałki kierunkowe ułatwiające to zadanie). Zacznij od wciśnięcia jednej krawędzi w obręcz i przesuwaj się, aż cała strona będzie na miejscu.
  9. Delikatnie napompuj nową dętkę i załóż ją, upewniając się, że wentyl w jest dokładnie dostosowany do otworu w obręczy.
  10. Schowaj dętkę pod oponę zaczynając od strony wentyla.
  11. Palcami dociśnij oponę do obręczy aż „wskoczy” we właściwe miejsce, zaczynając od miejsca po przeciwnej stronie wentyla. W razie trudności, pomóż sobie łyżką rowerową.
  12. Sprawdź, czy dętka jest odpowiednio ułożona pod oponą. Nie powinno być w żadnym miejscu ucisku, który mógłby przy pompowaniu uszkodzić ją ponownie.
  13. Napompuj dętkę do odpowiedniego ciśnienia, które jest zazwyczaj oznaczone na boku opony i dokładnie zakręć nakrętkę wentyla.
  14. Upewnij się, że opona jest równo zamocowana i nie ma żadnych fałd, wybrzuszeń lub obszarów, które wypadają z obręczy.
  15. Zamontuj koło.
  16. Po wymianie dętki, wybierz się na krótką przejażdżkę, aby sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie.

Przede wszystkim, aby zmniejszyć ryzyko przebicia dętki, zawsze pompuj koła do ciśnienia zalecanego przez producenta. Zarówno zbyt niski, jak i za wysoki poziom ciśnienia zwiększa prawdopodobieństwo „złapania kapcia”. Staraj się regularnie np. raz w tygodniu, mierzyć ciśnienie za pomocą manometra w pompce rowerowej lub kompresora na stacji benzynowej. Innym sposobem jest zakup opon z wkładką antyprzebiciową lub dokupienie jej i zamontowanie w aktualnie posiadanych kołach. Zwykle ma postać taśmy, którą zakłada się między oponę a dętkę. Jeśli problem przebitej dętki powtarza się nagminnie, warto zrobić przegląd opony i upewnić się, że nie jest w niej osadzony drucik, kamień czy kawałek szkła lub sprawdzić obręcz pod kątem zadziorów czy nieprawidłowo ułożonych szprych. Kolejna kwestia to stan techniczny opon i ich przebieg. Wraz z przejechanymi kilometrami, guma z opony zdziera się, co zmniejsza jej grubość i automatycznie zwiększa prawdopodobieństwo przebicia dętki. Warto więc kontrolować stan opon, poziom ich zużycia, a w przypadku ewentualnych przetarć czy pęknięć, wymienić ją na nową.

Polecane produkty