Spis treści:
Dętka w rowerze jest elementem, który w wyniku codziennej eksploatacji stosunkowo często ulega uszkodzeniu, dlatego umiejętność jej szybkiej i sprawnej wymiany może okazać się nieoceniona. Pomoże Ci zaoszczędzić czas i da poczucie niezależności podczas przygód na dwóch kółkach. W naszym poradniku poprowadzimy Cię krok po kroku przez proces wymiany dętki, a także podpowiemy, jakie narzędzia będziesz potrzebować oraz jak dobrać dętkę do opony rowerowej.
Złapanie tzw. kapcia lub „gumy” może przydarzyć się każdemu rowerzyście zarówno w górach, jak i na miejskich ścieżkach w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego warto mieć zawsze przy sobie nową dętkę, która pasuje do rodzaju opony i rozmiaru koła w Twoim jednośladzie oraz odpowiedni zestaw narzędzi, który pomoże w wymianie przebitej dętki, czyli:
Przed wyruszeniem w trasę długodystansową czy do pracy/szkoły/na uczelnię, zawsze upewnij się, że masz odpowiednie narzędzia i materiały niezbędne do wymiany dętki, abyś mógł sprawnie i wygodnie przeprowadzić cały proces i kontynuować jazdę.
Dobór odpowiedniej dętki do roweru jest istotny, aby zapewnić bezpieczną i wydajną jazdę. Aby zakupić właściwy model, niezbędne jest dopasowanie jej do rozmiaru koła, typu, szerokości i średnicy opony czy rodzaju wentyla, np. Presta (FV, SV), Schrader (AV) czy Dunlop (DV). Więcej o typach wentyli rowerowych znajdziesz w artykule:
Jaka pompka do roweru ?Jeśli chcesz się upewnić, jaki rozmiar koła jest zamontowany w Twoim jednośladzie, sprawdź oznaczenie numeryczne na boku opony swojego roweru. W rowerach górskich będzie to np. „26”, „27,5” czy „29”, a w
rowerach szosowych np. „700c”. Obok rozmiaru koła podana jest też szerokość np. „700x35c”. Co to oznacza? Że średnica opony wynosi 28”, a jej szerokość 35 mm. Musisz dobrać dętkę o zbliżonej szerokości do opony. Na boku opony znajdziesz też zalecane ciśnienie. Wybierz dętkę, która jest kompatybilna z tym parametrem. Pamiętaj, że dobrej jakości dętka będzie bardziej odporna na przekłucia i zapewni lepszą wydajność podczas jazdy. Postaw na renomowane marki, które są znane z produkcji wysokiej jakości produktów rowerowych, np.: Continental, Michelin czy Pirelli, które znajdziesz na Sportano.pl.W razie wątpliwości, skonsultuj się z ekspertami rowerowymi Sportano.pl – online lub odwiedzając sklep stacjonarny w Homepark Targówek w Warszawie, którzy pomogą Ci wybrać właściwą
dętkę do roweru .Zdjęcie przedniego koła w rowerze jest stosunkowo prostym zadaniem. Przed demontażem, możesz nieco odpompować oponę, aby była mniej napięta (odkręć nakrętkę wentyla i delikatnie naciśnij końcówkę, aż powietrze zacznie uchodzić). Ustaw średni lub najniższy biegu, następnie unieś jednoślad, tak aby przednie koło znalazło się w powietrzu. Poluzuj/odkręć zacisk, aby koło wypadło z obręczy.
Jak wygląda demontaż tylnego koła w rowerze? Proces zaczynamy od zrzucenia przerzutki tylnej na najniższą zębatkę i ustawienia koła ponad podłożem. Możesz też delikatnie upuścić powietrze w oponie, co ułatwi wyjmowanie opony.
W przypadku hamulców tarczowych, upewnij się, że obrót koła nie jest ograniczony przez zaciśnięte klocki hamulcowe. Jeśli masz hamulce szczękowe (V-brake), delikatnie rozsuń je, aby zapewnić sobie wystarczająco dużo miejsca na wyjęcie opony. Twój rower ma osie szybkozamykające (quick-release)? Otwórz dźwignię osi – przeważnie wystarczy obracać ją przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Dźwignia powinna znajdować się w pozycji poziomej (90 stopni do ramy). Posiadasz rower z osią na nakrętki? Użyj klucza w odpowiednim rozmiarze do poluzowania nakrętek na obu stronach osi i wyjmij oś z otworów w widelcu rowerowym. Trzymając łańcuch jedną ręką, delikatnie potrząsaj rowerem, aby koło luzowało się w tylnych łącznikach ramy. Następnie wyjmij je ostrożnie z łączników. Jeśli masz osie na nakrętki, możesz wsunąć je z powrotem w otwory na oś, aby się nie zgubiły.
Przede wszystkim, aby zmniejszyć ryzyko przebicia dętki, zawsze pompuj koła do ciśnienia zalecanego przez producenta. Zarówno zbyt niski, jak i za wysoki poziom ciśnienia zwiększa prawdopodobieństwo „złapania kapcia”. Staraj się regularnie np. raz w tygodniu, mierzyć ciśnienie za pomocą manometra w pompce rowerowej lub kompresora na stacji benzynowej. Innym sposobem jest zakup opon z wkładką antyprzebiciową lub dokupienie jej i zamontowanie w aktualnie posiadanych kołach. Zwykle ma postać taśmy, którą zakłada się między oponę a dętkę. Jeśli problem przebitej dętki powtarza się nagminnie, warto zrobić przegląd opony i upewnić się, że nie jest w niej osadzony drucik, kamień czy kawałek szkła lub sprawdzić obręcz pod kątem zadziorów czy nieprawidłowo ułożonych szprych. Kolejna kwestia to stan techniczny opon i ich przebieg. Wraz z przejechanymi kilometrami, guma z opony zdziera się, co zmniejsza jej grubość i automatycznie zwiększa prawdopodobieństwo przebicia dętki. Warto więc kontrolować stan opon, poziom ich zużycia, a w przypadku ewentualnych przetarć czy pęknięć, wymienić ją na nową.