Lemondka – czym jest, do czego służy? Jaką lemondkę wybrać?
Lemondka – czym jest, do czego służy? Jaką lemondkę wybrać?
Sylwia Stwora-Petela
21.05.2025
Najważniejsze informacje w artykule:
Lemondka to podpórka umieszczana prostopadle do kierownicy roweru, zbudowana z dwóch niezależnych ramion, na których można oprzeć przedramiona, oraz podpórek pod łokcie. Nazwa pochodzi od nazwiska amerykańskiego kolarza Grega LeMonda.
Występuje też w wersji, w której podkładki są połączone uchwytem do wygodnego trzymania dłoni w pozycji zamkniętej.
Lemondki produkuje się z lekkich i wytrzymałych materiałów, takich jak aluminium, włókno węglowe czy kompozyty, aby nie obciążać roweru.
Nakładka czasowa umożliwia przyjęcie bardziej opływowej pozycji (półleżącej), przez co minimalizujesz opór powietrza i możesz osiągnąć większe prędkości przy tym samym wysiłku. Zmniejsza też zmęczenie poprzez zmianę pozycji na bardziej ergonomiczne ułożenie ciała oraz odciąża ramiona i nadgarstki, co jest dużym plusem przy wielogodzinnej jeździe.
Wybierając lemondkę, kluczowe jest dopasowanie do średnicy kierownicy roweru, wzrostu, szerokości barków, pozycji oraz stylu jazdy. Wiele modeli oferuje regulację długości ramion oraz kąta nachylenia, co pozwala dostosować ją do indywidualnych preferencji i budowy ciała.
Wprowadzenie nakładki czasowe do codziennej jazdy wymaga przyzwyczajenia ciała do nowej, bardziej aerodynamicznej pozycji, która zmusza do intensywniejszego zaangażowania mięśni pleców, ramion oraz korpusu. Dlatego przed rozpoczęciem regularnego korzystania z nakładki, warto włączyć do treningu ćwiczenia wzmacniające te obszary (np. plank, glutes bridge) oraz rozciąganie mięśni ramion i szyi.
Zacznij od krótkich odcinków trwających 2-5 minut, aby ciało mogło się przyzwyczaić do półleżącej pozycji. Powtarzaj ten schemat kilka razy podczas treningu. Kiedy poczujesz się pewnie na krótkich trasach, wydłużaj czas spędzony na lemondce. Staraj się jednak nadal przeplatać go z jazdą w bardziej naturalnej pozycji, aby uniknąć przemęczenia.
Zastanawiasz się, czym jest lemondka do kierownicy i czy warto ją mieć, jeżdżąc na rowerze szosowym, triathlonowym czy gravelowym? Z tego poradnika dowiesz się, jak wygląda i do czego służy nakładka czasowa, jakie korzyści niesie, jak ją dopasować do swoich potrzeb i na co zwrócić uwagę, wybierając idealny model.
Lemondka – co to jest?
Lemondka to specjalna podpórka umieszczana prostopadle do
kierownicy roweru
. Składa się z dwóch niezależnych ramion, na których można oprzeć przedramiona oraz podpórek pod łokcie. Występuje też w wersji, w której podkładki są połączone uchwytem do wygodnego trzymania dłoni w pozycji zamkniętej. Produkuje się ją z lekkich i wytrzymałych materiałów, takich jak aluminium, włókno węglowe czy kompozyty, aby nie obciążać roweru. Wyściełane podłokietniki, często z gąbki lub pianki, zapewniają wygodę i stabilność podczas jazdy.
Nazwa pochodzi od nazwiska amerykańskiego kolarza Grega LeMonda, który w latach 80. popularyzował ten rodzaj akcesorium, wykorzystując go z sukcesem m.in.: w Tour de France. W 1989 roku użył je na kończącym wyścig etapie podczas jazdy indywidualnej na czas. Był to etap o długości 24,5 km z Wersalu do Paryża. LeMond, wówczas drugi w klasyfikacji generalnej, musiał nadrobić 50 sekund do lidera, Francuza Laurenta Fignona. Dzięki bardziej aerodynamicznej pozycji, amerykański kolarz przejechał trasę z imponującą prędkością ponad 54 km/h. Efekt? Na mecie okazał się szybszy od rywala o zaledwie 8 sekund.
Do czego służy lemondka?
Lemondka do kierownicy służy do poprawy aerodynamiki rowerzysty i zwiększenia efektywności jazdy. Umożliwia przyjęcie bardziej opływowej pozycji (półleżącej), przez co minimalizujesz opór powietrza i możesz osiągnąć większe prędkości przy tym samym wysiłku. Ponadto pozwala zmniejszyć zmęczenie poprzez zmianę pozycji na bardziej ergonomiczne ułożenie ciała oraz odciąża ramiona i nadgarstki, co jest dużym plusem przy wielogodzinnej jeździe. Dzięki bardziej stabilnej i efektywnej jeździe mniej odczuwasz też negatywne skutki kręcenia pod wiatr. Tzw. nakładka czasowa to praktyczne akcesorium wybierane najczęściej do jazdy po płaskich trasach, jazdy na czas, w kolarstwie torowym oraz w
triathlonie
. Sprawdzi się też w przypadku rowerów turystycznych. Jeśli planujesz starty w zawodach, sprawdź regulamin, aby upewnić się, że nakładka jest dozwolona. W niektórych wyścigach grupowych (np. szosowych) lub jazdach treningowych w grupach korzystanie ze specjalnej podpórki jest zabronione, ponieważ może stwarzać zagrożenie podczas jazdy w peletonie.
Minusy
Pomimo wielu zalet, należy wspomnieć też o wadach lemondki. Przede wszystkim jazda z rękoma na dodatkowej podkładce powoduje, że masz mniejszą kontrolę nad rowerem. Pochylenie ciała zmniejsza opór powietrza, ale także ogranicza widoczność na trasie, szczególnie w trudnych warunkach, takich jak deszcz lub zmierzch.
Trzymanie rąk blisko siebie może utrudniać dostęp do manetek hamulców, co zwiększa ryzyko niebezpiecznych sytuacji w momencie, gdy niezbędna jest szybka reakcja. Lemondka nie sprawdzi się na górskich i technicznych trasach z dużą liczbą zakrętów oraz podjazdów, jak również w warunkach silnego bocznego wiatru i na nierównych nawierzchniach (np. szutrach, bruku itp.), ponieważ zmniejsza stabilność. Poza tym, pozycja półleżąca wymaga pewnego doświadczenia i odpowiedniej siły mięśniowej, szczególnie w obrębie pleców, barków i szyi. Osoby niewprawione w jazdę w aerodynamicznej pozycji mogą szybko odczuwać ból lub napięcie mięśni, co obniża komfort jazdy.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie lemondki do kierownicy?
Wybierając lemondkę, kluczowe jest dopasowanie do średnicy kierownicy
roweru
(standardowe rozmiary to 31,8 mm), wzrostu, szerokości barków, pozycji oraz stylu jazdy. Wiele modeli oferuje regulację długości ramion oraz kąta nachylenia, co pozwala dostosować akcesorium do indywidualnych preferencji i budowy ciała. Warto podkreślić, że niektóre nakładki są zaprojektowane tylko dla kierownic szosowych i triathlonowych, a inne mogą być montowane na rowerach gravelach lub crossowych.
Materiał i waga
Ważnym parametrem jest waga nakładki czasowej. Lekkie lemondki (ok. 200-300 g) najczęściej wykonane są z karbonu i stosowane przez zawodników triathlonowych oraz kolarzy szosowych, dla których każdy gram ma znaczenie. Modele o średniej wadze (ok. 300-500 g) zwykle produkowane są z aluminium lub mieszanki materiałów. To uniwersalne rozwiązanie, odpowiednie do codziennych treningów i startów, zapewniające dobre połączenie trwałości i niskiej wagi. Cięższe lemondki (500 g i więcej) to najtańsze opcja z prostych stopów aluminium lub stali. Sprawdzają się w rekreacyjnej i turystycznej jeździe, gdzie niska waga nie jest priorytetem.
Kształt pałąków
Kształt pałąków lemondki w znacznym stopniu wpływa na komfort, wydajność oraz dopasowanie do indywidualnych potrzeb. Wybór odpowiedniego designu powinien uwzględniać styl jazdy, anatomię oraz planowane dystanse. Proste konstrukcje zapewniają podstawowy chwyt i stabilną pozycję. Są idealne dla początkujących rowerzystów, którzy dopiero uczą się jazdy z lemondką. To uniwersalne opcja – sprawdzą się w triathlonie, kolarstwie szosowym i rekreacyjnych przejażdżkach. Wady? Mniejsza możliwość personalizacji pozycji oraz ograniczona ergonomia. Przy dłuższym korzystaniu mogą powodować większe zmęczenie dłoni i ramion.
Modele mające pałąki zakrzywione w górę lub w dół, dostosowane do naturalnej krzywizny nadgarstków i rąk, oferują większy komfort na dłuższych trasach, dzięki naturalnej pozycji dłoni. Wymagają większej precyzji podczas ustawiania, aby uniknąć dyskomfortu.
Trzecia opcja to profilowane pałąki często wyposażone w wycięcia lub wgłębienia zapewniające dodatkowe podparcie oraz lepszą aerodynamikę, co jest istotne w wyścigach i czasówkach.
Lemondka: jak ją prawidłowo ustawić?
Dopasowanie i prawidłowe ustawienie lemondki to klucz do wygodnej, aerodynamicznej oraz bezpiecznej pozycji na rowerze. Zwykle nakładki czasowe mają długość 30 cm. Odpowiedni model powinien umożliwiać wygodne ułożenie ramion i przedramion w naturalnej pozycji, bez nadmiernego wyprostu.
Dokręć mocowania zgodnie z instrukcją producenta. Upewnij się, że lemondka nie przesuwa się lub nie luzuje. Rurki powinny być ustawione równolegle do podłoża lub lekko uniesione, co umożliwia wygodne podparcie przedramion. Ustaw podłokietniki tak, aby przedramiona spoczywały centralnie na podkładkach. Odległość między podłokietnikami powinna zapewniać stabilną, naturalną pozycję ramion. Zbyt wąskie ustawienie będzie powodować napięcie mięśni ramion, a zbyt szerokie – niestabilną pozycję.
Teraz usiądź na rowerze i sprawdź, czy możesz wygodnie złapać lemondkę, nie zmuszając ciała do przesadnego rozciągania. Ciężar ciała powinien być równomiernie rozłożony między nakładką a siodełkiem. Nie przenoś zbyt dużo ciężaru na przód. Dłonie powinny sięgać końców pałąków bez konieczności nadmiernego wyciągania ramion. Zachowaj lekko zgięte łokcie, aby odciążyć barki i zmniejszyć napięcie w barkach i szyi. Jeśli czujesz dyskomfort w nadgarstkach, delikatnie zmień kąt nachylenia pałąków, aby zmniejszyć napięcie. Plecy powinny leżeć płasko lub być delikatnie zaokrąglone. Unikaj nadmiernego wyginania odcinka lędźwiowego. Głowę trzymaj lekko pochyloną, ale jej ustawienie powinno umożliwiać utrzymanie dobrej widoczności na drogę, nie obciążając przy tym nadmiernie karku.
Do jazdy z lemondką niezbędne jest też zadbanie o optymalne ustawienie siodełka. Użycie przystawki do kierownicy wiąże się z ułożeniem w półleżącej pozycji, a co za tym idzie pochyleniem miednicy do przodu. Dlatego do jazdy przyda się siodełko o wydłużonej konstrukcji, które umożliwia równomierne rozłożenie nacisku na jego powierzchnię. Dodatkowo dobrze jest nieco obniżyć siodło i delikatnie pochylić jego przód. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko otarć oraz uczucie nieprzyjemnego ucisku, co znacząco poprawi wygodę jazdy na dłuższych trasach.
Jak zacząć korzystać z lemondki?
Wprowadzenie lemondki do codziennej jazdy wymaga przyzwyczajenia ciała do nowej, bardziej aerodynamicznej pozycji, która zmusza do intensywniejszego zaangażowania mięśni pleców, ramion oraz korpusu. Dlatego przed rozpoczęciem regularnego korzystania z nakładki, warto włączyć do treningu ćwiczenia wzmacniające te obszary (np. plank, glutes bridge) oraz rozciąganie mięśni ramion i szyi.
Zacznij od krótkich odcinków trwających 2-5 minut, aby ciało mogło się przyzwyczaić do półleżącej pozycji. Powtarzaj ten schemat kilka razy podczas treningu. Kiedy poczujesz się pewnie na krótkich trasach, wydłużaj czas spędzony na lemondce. Staraj się jednak nadal przeplatać go z jazdą w bardziej naturalnej pozycji, aby uniknąć przemęczenia. Nie ignoruj sygnałów dyskomfortu, takich jak ból pleców, szyi lub ramion. Każda oznaka przeciążenia to wskazówka, że może być konieczne dostosowanie ustawienia lemondki lub zrobienie sobie przerwy. W razie przewlekłych problemów, warto skonsultować się z fizjoterapeutą. Regularne treningi, stopniowe zwiększanie intensywności i dbałość o technikę pozwolą Ci w pełni cieszyć się z korzyści, jakie daje jazda z lemondką.