Regulacja przedniej przerzutki. Kompleksowy poradnik

Sebastian Dzuła 29.05.2023 ( 14.06.2023 )

Zdarza Ci się mieć trudności z dokładną zmianą biegów na rowerze? Przednia przerzutka sprawia Ci problemy i nie działa tak, jak powinna? W tym artykule dowiesz się, jak samodzielnie wyregulować przednią przerzutkę w rowerze. Przejdziemy przez kluczowe kroki, które pomogą Ci dostroić wysokość, napięcie linki i limity ruchu przerzutki. Dzięki temu będziesz mógł cieszyć się płynnymi i precyzyjnymi zmianami biegów, co przekłoży się na lepszą wydajność i większy komfort podczas jazdy na rowerze.

Prawidłowa regulacja przedniej przerzutki ma wiele korzyści. Po pierwsze, umożliwia płynne i precyzyjne zmiany biegów, co przekłada się na komfort jazdy i łatwość dostosowania się do zmieniającego się terenu. Po drugie, poprawnie wyregulowana przerzutka minimalizuje ryzyko zahaczenia łańcucha o zębatki lub niechcianego przeskoczenia biegu. Dodatkowo, prawidłowo działająca przednia przerzutka zwiększa trwałość i żywotność całego układu napędowego, eliminując nadmierne zużycie i obciążenie.

Napięcie linki jest sterowane przez napinacz linki, którego działanie jest kluczowe, ponieważ wpływa na precyzję i sprawność zmiany biegów. Jeśli napinacz linki jest niewłaściwie ustawiony, przerzutka może nie działać prawidłowo, co skutkuje trudnościami w zmianie przełożeń lub ich nieprecyzyjnym przełączaniem.

Ważne jest również właściwe dostrojenie limitów ruchu przerzutki. Limit dolny i górny kontrolują zakres ruchu przerzutki, uniemożliwiając jej wypadnięcie z zębatek lub zbyt dalekie przesunięcie. Jeśli nie są one odpowiednio dostrojone, przerzutka może nie trafiać precyzyjnie na wybrane zębatki, co doprowadzi do problemów z działaniem mechanizmu.

O tym, jak ustawić tylną przerzutkę przeczytasz w naszym artykule: Regulacja tylnej przerzutki .

Aby przeprowadzić skuteczną regulację przedniej przerzutki w rowerze, będziesz potrzebował kilku narzędzi i akcesoriów. Oto lista niezbędnych przedmiotów, które ułatwią Ci ten proces:

  • klucz imbusowy w rozmiarze 4 i 5 mm;
  • śrubokręt krzyżakowy.

Przygotowanie odpowiedniego miejsca lub stanowiska do regulacji przedniej przerzutki jest również istotne. Oto kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę:

  • wybierz czyste i dobrze oświetlone miejsce, w którym będziesz mógł swobodnie poruszać się i operować narzędziami;
  • w miarę możliwości użyj stojaka rowerowego lub podpory, aby utrzymać rower w stabilnej pozycji. Zapewni to łatwiejszy dostęp do przedniej przerzutki i ułatwi regulację;
  • aby uniknąć zadrapań na podłodze lub innych powierzchniach, na których pracujesz, umieść podkładkę lub miękką matę pod rowerem.

Przed przystąpieniem do regulacji przedniej przerzutki, warto zadbać o odpowiednie naprężenie linki, aby uniknąć ewentualnych luzów. W tym celu ustaw łańcuch na małej tarczy. Wkręć baryłkę przy manetce w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Upewnij się, że jest maksymalnie dokręcona i zrób jeden pełny obrót baryłką w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Dzięki temu zyskasz pewien margines manewru potrzebny do regulacji.

Aby prawidłowo wykonać cały proces, warto wiedzieć, że w mechanizmie przedniej przerzutki znajdują się dwie śruby, które mają za zadanie ograniczać ruch przerzutki, zapobiegając spadaniu łańcucha poza najmniejszą i największą tarczę zębatek. Te śruby oznaczone są jako L (low – niski) dla niskich przełożeń i H (high – wysoki) dla wysokich przełożeń.

Po wykonaniu powyższych czynności można przejść do regulacji przerzutki. Na początku skup się na prawidłowym ustawieniu przedniej przerzutki względem mechanizmu korbowego poprzez regulację jej wysokości i kąta. W tym celu, będziesz odnosić prowadnicę łańcucha do największej zębatki mechanizmu korbowego. Ważne jest, aby nie regulować biegów, gdy rower stoi na ziemi. Najlepiej, jeśli zamocujesz rower na odpowiednim stojaku, w ostateczności postaw rower kołami do góry.

Postępuj według poniższych kroków:

  1. Przejdź do właściwej regulacji, zaczynając od ustawienia łańcucha na środkowej tarczy kasety, zwykle jest to 4. lub 5. zębatka. Na przedniej przerzutce ustaw najmniejszą tarczę i delikatnie poluzuj śrubę mocującą linkę przedniej przerzutki przy pomocy klucza imbusowego. Teraz, korzystając ze śrubki oznaczonej jako „L”, ustaw prowadnicę przerzutki w taki sposób, aby była idealnie wycentrowana na przedniej tarczy.
  2. Naciągnij linkę przerzutki i dokręć śrubę mocującą. Upewnij się, że manetka jest ustawiona na pozycji „1”, a łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy.
  3. Przejdź teraz na największą tarczę i obróć korbę, aby łańcuch tam wskoczył. Za pomocą śrubki oznaczonej jako „H” wyreguluj przerzutkę, tak aby łańcuch również był wycentrowany na tej tarczy.
  4. Zmień biegi kilkukrotnie z pozycji środkowej tarczy na najmniejszą i z powrotem. Jeśli łańcuch spada poza najmniejszą tarczę, dokręć śrubkę o ćwierć obrotu zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  5. Kontynuuj zmianę biegów z pozycji środkowej tarczy na najmniejszą i sprawdź, czy łańcuch płynnie przechodzi na małą tarczę. Jeśli nie, obróć tę samą śrubkę („L”) o ćwierć obrotu w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Dopóki biegi na małej tarczy wchodzą gładko, przejdź do regulacji maksymalnego wychylenia wysokich przełożeń.
  6. Przełącz łańcuch na środkową tarczę, a następnie zmieniaj biegi z tej pozycji na największą tarczę i z powrotem. Jeśli łańcuch spada poza dużą tarczę, dokręć śrubkę oznaczoną jako „H” o ćwierć obrotu zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  7. Ponownie kilkakrotnie zmieniaj biegi z pozycji środkowej tarczy na największą i sprawdź, czy łańcuch płynnie przechodzi na środkową tarczę. Jeśli nie wraca na środkową tarczę, obróć tę samą śrubkę („H”) o ćwierć obrotu w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara.

Przejdź kilkukrotnie przez różne kombinacje biegów, sprawdzając płynność i precyzję ich zmiany. Jeśli konieczne, dostosuj śrubki „L” i „H” w celu optymalnej regulacji przedniej przerzutki.

Jeśli masz problemy z regulacją przedniej przerzutki w rowerze lub potrzebujesz profesjonalnej pomocy, skorzystaj z usług dostępnych w sklepie stacjonarnym Sportano.pl w Homepark Targówek w Warszawie. Na miejscu czeka na Ciebie wykwalifikowany zespół ekspertów rowerowych, którzy posiadają profesjonalną wiedzę i doświadczenie, dzięki czemu możesz mieć pewność, że Twój rower zostanie odpowiednio dostrojony, zapewniając płynne i precyzyjne zmiany biegów. W naszym serwisie rowerowym możesz też wykonać przegląd ogólny, regulację hamulców, naprawę opony, a także skorzystać z pomocy bikefittera. Więcej przeczytasz na: Bikefitting w Sportano.pl .

Dodatkowo, w sklepie Sportano.pl znajdziesz szeroki wybór akcesoriów rowerowych i części zamiennych, co pozwoli na ewentualną wymianę uszkodzonych lub zużytych elementów Twojego jednośladu.

Polecane produkty