Jak wyregulować tylną przerzutkę? Praktyczne wskazówki

Sebastian Dzuła 30.05.2023 ( 24.01.2024 )

Sprawnie działająca tylna przerzutka to kluczowy element roweru, który wpływa na płynność i wydajność jazdy. Jeśli Twoja przerzutka nie działa jak należy, możesz odczuwać trudności w zmianie biegów, tracić moc i komfort podczas jazdy. Poznaj podstawy regulacji tylnej przerzutki i dowiedz się jak krok po kroku wykonać ten zabieg, aby móc samodzielnie dostosować działanie przerzutki do swoich potrzeb.

Regulacja przerzutek to podstawa bezpiecznej i wydajnej jazdy

Regulacja przerzutek w rowerze jest niezwykle istotna dla zapewnienia optymalnej wydajności i bezpieczeństwa podczas jazdy. Prawidłowo dostrojone przerzutki umożliwiają łatwą zmiany biegów, co przekłada się na komfort i efektywność podczas pedałowania. Oto dlaczego ta czynność jest tak ważna:

  • wydajność jazdy – poprawnie dostrojone przerzutki pozwalają na sprawną adaptację do różnych warunków terenowych. Bez względu na to, czy pokonujesz strome wzniesienia czy szybkie zjazdy, płynne zmiany biegów umożliwiają utrzymanie optymalnego tempa i wykorzystanie pełnego potencjału swojej siły;
  • bezpieczeństwo – precyzyjne i niezawodne przerzutki są kluczowe dla zapewnienia bezpiecznej jazdy. Gdy przerzutki są nieprawidłowo dostrojone, istnieje ryzyko nieoczekiwanego przeskoczenia biegu lub zacięcia się łańcucha. To może prowadzić do utraty kontroli nad rowerem w krytycznych momentach, np. podczas hamowania, manewrowania lub pokonywania przeszkód. Dlatego ważne jest, aby przerzutki działały płynnie i precyzyjnie, zapewniając pewność i bezpieczeństwo na każdej trasie;
  • trwałość komponentów – nieprawidłowo dostrojone przerzutki mogą prowadzić do nadmiernego zużycia łańcucha, kasetki czy zębatek. Skoki biegów, zbyt duża siła nacisku na przerzutkę czy niedokładne przełączanie mogą powodować szybsze zużycie tych elementów napędu. Dobra regulacja przerzutek minimalizuje takie ryzyko, co przekłada się na dłuższą żywotność komponentów, oszczędność czasu i kosztów związanych z ich wymianą;
  • komfort jazdy – gładkie i precyzyjne zmiany biegów wpływają na wygodę podczas jazdy. Brak trudności w przełączaniu przerzutek eliminuje frustrację i dodatkowy wysiłek w trakcie poszukiwania właściwego przełożenia. W rezultacie można się skupić na samej jeździe, ciesząc się każdym kilometrem bez niepotrzebnych przeszkód.

O tym, jak ustawić przednią przerzutkę przeczytasz w naszym poradniku: Regulacja przedniej przerzutki.

Co przygotować do samodzielnej regulacji tylnej przerzutki?

Aby przeprowadzić skuteczną regulację tylnej przerzutki w rowerze, warto się odpowiednio przygotować. Oto lista rzeczy, które mogą się przydać w tym procesie:

  • klucz imbusowy w rozmiarze 4 i 5 mm;
  • śrubokręt krzyżakowy;
  • czysta przestrzeń i dobre oświetlenie – upewnij się, że masz dobrze oświetloną przestrzeń, aby móc łatwo zobaczyć i dostosować elementy przerzutki. Jeśli pracujesz w domowych warunkach, na podłodze połóż matę zabezpieczającą przed ubrudzeniem lub zarysowaniem;
  • stojak rowerowy – używanie stojaka rowerowego lub podpory jest bardzo pomocne podczas regulacji tylnej przerzutki. Zapewniają one stabilność roweru i ułatwiają dostęp do przerzutki. Jeśli ich nie posiadasz, postaw stabilnie rower kołami do góry.

Regulacja zakresu przerzutki 

Zanim przejdziemy do właściwej regulacji przerzutki, najpierw należy ustawić prawidłowe zakresy jej działania. Aby to wykonać, wystarczy postępować według poniższych instrukcji:

  1. Odkręć śrubę, która trzyma linkę przerzutki, aby poluzować ją i umożliwić regulację.
  2. Zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę tylnej kasety, pozwalając mu swobodnie opaść.
  3. Skup się teraz na śrubce oznaczonej jako „H”. Celem jest ustawienie kółeczka przerzutki w jednej osi z najmniejszą zębatką kasety. Jeśli kółeczko przerzutki jest wysunięte w lewo względem osi najmniejszej zębatki kasety, kręć śrubką w lewo. Jeśli jest wysunięte w prawo, kręć śrubką w prawo, tak aby osiągnąć odpowiednie wyrównanie.
  4. Następnie, wrzuć łańcuch na największą zębatkę kasety, która jest najbliżej koła. Z uwagi na to, że linka jest poluzowana, konieczne będzie ręczne przesunięcie przerzutki na największą zębatkę.
  5. Teraz, skupiając się na śrubce oznaczonej jako „L”, dokonaj regulacji ustawienia kółeczka przerzutki względem osi największej zębatki. Jeśli kółeczko przerzutki znajduje się po prawej stronie tej osi, kręć śrubką w lewo. W przypadku, gdy kółko jest po lewej stronie, wykonaj obrót śrubką w prawo, aby osiągnąć odpowiednie wyrównanie.

Jak wyregulować tylną przerzutkę – instrukcja krok po kroku

Przed rozpoczęciem regulacji przerzutki, zalecamy dokładne sprawdzić, w jakim stanie jest hak przerzutki. Upewnij się, czy jest on idealnie prosty. Często zdarza się, że hak może ulec deformacji w wyniku niewielkich kolizji lub uszkodzeń. Jeśli zauważysz, że hak jest krzywy lub uszkodzony, niestety nie będzie możliwe dokładne wyregulowanie napędu. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie zakup nowej części. Pamiętaj, że odpowiednio działający i prosty hak jest kluczowy dla skutecznej regulacji i prawidłowego funkcjonowania przerzutki.

Rozpoczynamy procedurę regulacji zakresu przerzutki od zrzucenia łańcucha na najmniejszą koronkę kasety lub wolnobiegu. W manetce (lub przerzutce szosowej) dokręć śrubę do oporu, a następnie odkręć ją o kilka obrotów. Ważne jest, aby śruba nie była zbyt luźna, by nie spadła, ale również potrzebny jest pewien luz, niezbędny do regulacji naprężenia linki.

Kolejnym krokiem jest przykręcenie linki do przerzutki za pomocą klucza imbusowego. Upewnij się, że linka jest odpowiednio przełożona. Po wykonaniu tej czynności, sprawdź działanie napędu. Jeśli zauważysz, że łańcuch nie pracuje precyzyjnie lub biegi wchodzą z opóźnieniem, konieczna jest korekta za pomocą śruby baryłkowej. Jeżeli łańcuch głośno pracuje i wydaje się, że chce spaść z kasety, to oznacza, że musisz skręcić śrubą baryłkową w lewo. Natomiast jeżeli łańcuch próbuje wskoczyć na wyższą zębatkę, to musisz skręcić śrubą baryłkową w prawo. Powtarzaj ten proces dla każdego przełożenia, sprawdzając dokładnie działanie łańcucha. W przypadku rowerów górskich regulujesz śrubę baryłkową w manetce, a w przypadku rowerów szosowych przy przerzutce. W starszych modelach napędów rowerów górskich śruby baryłkowe mogą znajdować się zarówno przy manetce, jak i przy przerzutce.

Zadbaj o swój rower ze Sportano.pl

Regulacja tylnej przerzutki jest niezwykle istotna dla płynności i precyzji zmiany biegów. Jeśli Twoja przerzutka nie działa sprawnie, może to wpływać na wydajność i komfort podczas jazdy. Dlatego warto powierzyć ten proces profesjonalistom, którzy zadbają o dokładne dostrojenie mechanizmu. W sklepie stacjonarnym Sportano.pl w Warszawie oferujemy kompleksowe usługi serwisowe dla Twojego roweru, w tym regulację tylnej przerzutki. Nasi serwisanci dokładnie zdiagnozują stan Twojego napędu, sprawdzą prawidłowość działania przerzutki i dostroją ją tak, aby zmiany biegów były precyzyjne i płynne.

Ponadto, oprócz regulacji tylnej przerzutki, oferujemy szeroki zakres usług serwisowych, które pomogą w utrzymaniu Twojego roweru w doskonałej kondycji. Możemy zająć się m.in. konserwacją łańcucha, wymianą linek i pancerzy, centrowaniem kół, regulacją hamulców oraz ogólnym przeglądem i naprawą roweru. Możesz też skorzystać z usługi bikefittingu, czyli indywidualnego dopasowania roweru do swoich potrzeb. Szczegóły na: Bikefitting w Sportano.pl.

Polecane produkty