Regulacja przedniej przerzutki. Kompleksowy poradnik

Sebastian Dzuła 29.05.2023 ( 14.06.2023 )

Zdarza Ci się mieć trudności z dokładną zmianą biegów na rowerze? Przednia przerzutka sprawia Ci problemy i nie działa tak, jak powinna? W tym artykule dowiesz się, jak samodzielnie wyregulować przednią przerzutkę w rowerze. Przejdziemy przez kluczowe kroki, które pomogą Ci dostroić wysokość, napięcie linki i limity ruchu przerzutki. Dzięki temu będziesz mógł cieszyć się płynnymi i precyzyjnymi zmianami biegów, co przekłoży się na lepszą wydajność i większy komfort podczas jazdy na rowerze.

Dlaczego regulacja przerzutki jest ważna?

Prawidłowa regulacja przedniej przerzutki ma wiele korzyści. Po pierwsze, umożliwia płynne i precyzyjne zmiany biegów, co przekłada się na komfort jazdy i łatwość dostosowania się do zmieniającego się terenu. Po drugie, poprawnie wyregulowana przerzutka minimalizuje ryzyko zahaczenia łańcucha o zębatki lub niechcianego przeskoczenia biegu. Dodatkowo, prawidłowo działająca przednia przerzutka zwiększa trwałość i żywotność całego układu napędowego, eliminując nadmierne zużycie i obciążenie.

Napięcie linki jest sterowane przez napinacz linki, którego działanie jest kluczowe, ponieważ wpływa na precyzję i sprawność zmiany biegów. Jeśli napinacz linki jest niewłaściwie ustawiony, przerzutka może nie działać prawidłowo, co skutkuje trudnościami w zmianie przełożeń lub ich nieprecyzyjnym przełączaniem.

Ważne jest również właściwe dostrojenie limitów ruchu przerzutki. Limit dolny i górny kontrolują zakres ruchu przerzutki, uniemożliwiając jej wypadnięcie z zębatek lub zbyt dalekie przesunięcie. Jeśli nie są one odpowiednio dostrojone, przerzutka może nie trafiać precyzyjnie na wybrane zębatki, co doprowadzi do problemów z działaniem mechanizmu.

O tym, jak ustawić tylną przerzutkę przeczytasz w naszym artykule: Regulacja tylnej przerzutki.

Co jest potrzebne do regulacji przerzutki w rowerze?

Aby przeprowadzić skuteczną regulację przedniej przerzutki w rowerze, będziesz potrzebował kilku narzędzi i akcesoriów. Oto lista niezbędnych przedmiotów, które ułatwią Ci ten proces:

  • klucz imbusowy w rozmiarze 4 i 5 mm;
  • śrubokręt krzyżakowy.

Przygotowanie odpowiedniego miejsca lub stanowiska do regulacji przedniej przerzutki jest również istotne. Oto kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę:

  • wybierz czyste i dobrze oświetlone miejsce, w którym będziesz mógł swobodnie poruszać się i operować narzędziami;
  • w miarę możliwości użyj stojaka rowerowego lub podpory, aby utrzymać rower w stabilnej pozycji. Zapewni to łatwiejszy dostęp do przedniej przerzutki i ułatwi regulację;
  • aby uniknąć zadrapań na podłodze lub innych powierzchniach, na których pracujesz, umieść podkładkę lub miękką matę pod rowerem.

Jak regulować przednią przerzutkę? Instrukcja krok po kroku

Przed przystąpieniem do regulacji przedniej przerzutki, warto zadbać o odpowiednie naprężenie linki, aby uniknąć ewentualnych luzów. W tym celu ustaw łańcuch na małej tarczy. Wkręć baryłkę przy manetce w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Upewnij się, że jest maksymalnie dokręcona i zrób jeden pełny obrót baryłką w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Dzięki temu zyskasz pewien margines manewru potrzebny do regulacji.

Aby prawidłowo wykonać cały proces, warto wiedzieć, że w mechanizmie przedniej przerzutki znajdują się dwie śruby, które mają za zadanie ograniczać ruch przerzutki, zapobiegając spadaniu łańcucha poza najmniejszą i największą tarczę zębatek. Te śruby oznaczone są jako L (low – niski) dla niskich przełożeń i H (high – wysoki) dla wysokich przełożeń.

Po wykonaniu powyższych czynności można przejść do regulacji przerzutki. Na początku skup się na prawidłowym ustawieniu przedniej przerzutki względem mechanizmu korbowego poprzez regulację jej wysokości i kąta. W tym celu, będziesz odnosić prowadnicę łańcucha do największej zębatki mechanizmu korbowego. Ważne jest, aby nie regulować biegów, gdy rower stoi na ziemi. Najlepiej, jeśli zamocujesz rower na odpowiednim stojaku, w ostateczności postaw rower kołami do góry.

Postępuj według poniższych kroków:

  1. Przejdź do właściwej regulacji, zaczynając od ustawienia łańcucha na środkowej tarczy kasety, zwykle jest to 4. lub 5. zębatka. Na przedniej przerzutce ustaw najmniejszą tarczę i delikatnie poluzuj śrubę mocującą linkę przedniej przerzutki przy pomocy klucza imbusowego. Teraz, korzystając ze śrubki oznaczonej jako „L”, ustaw prowadnicę przerzutki w taki sposób, aby była idealnie wycentrowana na przedniej tarczy.
  2. Naciągnij linkę przerzutki i dokręć śrubę mocującą. Upewnij się, że manetka jest ustawiona na pozycji „1”, a łańcuch znajduje się na najmniejszej tarczy.
  3. Przejdź teraz na największą tarczę i obróć korbę, aby łańcuch tam wskoczył. Za pomocą śrubki oznaczonej jako „H” wyreguluj przerzutkę, tak aby łańcuch również był wycentrowany na tej tarczy.
  4. Zmień biegi kilkukrotnie z pozycji środkowej tarczy na najmniejszą i z powrotem. Jeśli łańcuch spada poza najmniejszą tarczę, dokręć śrubkę o ćwierć obrotu zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  5. Kontynuuj zmianę biegów z pozycji środkowej tarczy na najmniejszą i sprawdź, czy łańcuch płynnie przechodzi na małą tarczę. Jeśli nie, obróć tę samą śrubkę („L”) o ćwierć obrotu w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Dopóki biegi na małej tarczy wchodzą gładko, przejdź do regulacji maksymalnego wychylenia wysokich przełożeń.
  6. Przełącz łańcuch na środkową tarczę, a następnie zmieniaj biegi z tej pozycji na największą tarczę i z powrotem. Jeśli łańcuch spada poza dużą tarczę, dokręć śrubkę oznaczoną jako „H” o ćwierć obrotu zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
  7. Ponownie kilkakrotnie zmieniaj biegi z pozycji środkowej tarczy na największą i sprawdź, czy łańcuch płynnie przechodzi na środkową tarczę. Jeśli nie wraca na środkową tarczę, obróć tę samą śrubkę („H”) o ćwierć obrotu w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara.

Przejdź kilkukrotnie przez różne kombinacje biegów, sprawdzając płynność i precyzję ich zmiany. Jeśli konieczne, dostosuj śrubki „L” i „H” w celu optymalnej regulacji przedniej przerzutki.

Serwis rowerowy Sportano.pl

Jeśli masz problemy z regulacją przedniej przerzutki w rowerze lub potrzebujesz profesjonalnej pomocy, skorzystaj z usług dostępnych w sklepie stacjonarnym Sportano.pl w Homepark Targówek w Warszawie. Na miejscu czeka na Ciebie wykwalifikowany zespół ekspertów rowerowych, którzy posiadają profesjonalną wiedzę i doświadczenie, dzięki czemu możesz mieć pewność, że Twój rower zostanie odpowiednio dostrojony, zapewniając płynne i precyzyjne zmiany biegów. W naszym serwisie rowerowym możesz też wykonać przegląd ogólny, regulację hamulców, naprawę opony, a także skorzystać z pomocy bikefittera. Więcej przeczytasz na: Bikefitting w Sportano.pl.

Dodatkowo, w sklepie Sportano.pl znajdziesz szeroki wybór akcesoriów rowerowych i części zamiennych, co pozwoli na ewentualną wymianę uszkodzonych lub zużytych elementów Twojego jednośladu.

Polecane produkty