Spis treści:
Sprawnie działająca tylna przerzutka to kluczowy element roweru, który wpływa na płynność i wydajność jazdy. Jeśli Twoja przerzutka nie działa jak należy, możesz odczuwać trudności w zmianie biegów, tracić moc i komfort podczas jazdy. Poznaj podstawy regulacji tylnej przerzutki i dowiedz się jak krok po kroku wykonać ten zabieg, aby móc samodzielnie dostosować działanie przerzutki do swoich potrzeb.
Regulacja przerzutek w rowerze jest niezwykle istotna dla zapewnienia optymalnej wydajności i bezpieczeństwa podczas jazdy. Prawidłowo dostrojone przerzutki umożliwiają łatwą zmiany biegów, co przekłada się na komfort i efektywność podczas pedałowania. Oto dlaczego ta czynność jest tak ważna:
O tym, jak ustawić przednią przerzutkę przeczytasz w naszym poradniku:
Regulacja przedniej przerzutki .Aby przeprowadzić skuteczną regulację tylnej przerzutki w rowerze, warto się odpowiednio przygotować. Oto lista rzeczy, które mogą się przydać w tym procesie:
Zanim przejdziemy do właściwej regulacji przerzutki, najpierw należy ustawić prawidłowe zakresy jej działania. Aby to wykonać, wystarczy postępować według poniższych instrukcji:
Przed rozpoczęciem regulacji przerzutki, zalecamy dokładne sprawdzić, w jakim stanie jest hak przerzutki. Upewnij się, czy jest on idealnie prosty. Często zdarza się, że hak może ulec deformacji w wyniku niewielkich kolizji lub uszkodzeń. Jeśli zauważysz, że hak jest krzywy lub uszkodzony, niestety nie będzie możliwe dokładne wyregulowanie napędu. W takiej sytuacji najlepszym rozwiązaniem będzie zakup nowej części. Pamiętaj, że odpowiednio działający i prosty hak jest kluczowy dla skutecznej regulacji i prawidłowego funkcjonowania przerzutki.
Rozpoczynamy procedurę regulacji zakresu przerzutki od zrzucenia łańcucha na najmniejszą koronkę kasety lub wolnobiegu. W manetce (lub przerzutce szosowej) dokręć śrubę do oporu, a następnie odkręć ją o kilka obrotów. Ważne jest, aby śruba nie była zbyt luźna, by nie spadła, ale również potrzebny jest pewien luz, niezbędny do regulacji naprężenia linki.
Kolejnym krokiem jest przykręcenie linki do przerzutki za pomocą klucza imbusowego. Upewnij się, że linka jest odpowiednio przełożona. Po wykonaniu tej czynności, sprawdź działanie napędu. Jeśli zauważysz, że łańcuch nie pracuje precyzyjnie lub biegi wchodzą z opóźnieniem, konieczna jest korekta za pomocą śruby baryłkowej. Jeżeli łańcuch głośno pracuje i wydaje się, że chce spaść z kasety, to oznacza, że musisz skręcić śrubą baryłkową w lewo. Natomiast jeżeli łańcuch próbuje wskoczyć na wyższą zębatkę, to musisz skręcić śrubą baryłkową w prawo. Powtarzaj ten proces dla każdego przełożenia, sprawdzając dokładnie działanie łańcucha. W przypadku rowerów górskich regulujesz śrubę baryłkową w manetce, a w przypadku
rowerów szosowych przy przerzutce. W starszych modelach napędów rowerów górskich śruby baryłkowe mogą znajdować się zarówno przy manetce, jak i przy przerzutce.Regulacja tylnej przerzutki jest niezwykle istotna dla płynności i precyzji zmiany biegów. Jeśli Twoja przerzutka nie działa sprawnie, może to wpływać na wydajność i komfort podczas jazdy. Dlatego warto powierzyć ten proces profesjonalistom, którzy zadbają o dokładne dostrojenie mechanizmu. W sklepie stacjonarnym Sportano.pl w Warszawie oferujemy kompleksowe usługi serwisowe dla Twojego roweru, w tym regulację tylnej przerzutki. Nasi serwisanci dokładnie zdiagnozują stan Twojego napędu, sprawdzą prawidłowość działania przerzutki i dostroją ją tak, aby zmiany biegów były precyzyjne i płynne.
Ponadto, oprócz regulacji tylnej przerzutki, oferujemy szeroki zakres usług serwisowych, które pomogą w utrzymaniu Twojego roweru w doskonałej kondycji. Możemy zająć się m.in. konserwacją łańcucha, wymianą linek i pancerzy, centrowaniem kół, regulacją hamulców oraz ogólnym przeglądem i naprawą roweru. Możesz też skorzystać z usługi bikefittingu, czyli indywidualnego dopasowania roweru do swoich potrzeb. Szczegóły na:
Bikefitting w Sportano.pl .