Opony rowerowe – rodzaje. Jak dobrać opony do roweru górskiego, szosowego, miejskiego czy trekkingowego?

Sylwia Stwora-Petela 21.02.2024 ( 22.02.2024 )

Wybór odpowiednich opon rowerowych może wpłynąć nie tylko na komfort i wydajność jazdy, ale także na bezpieczeństwo i trwałość roweru. Od szybkich szosowych tras po wymagające tereny górskie – istnieje wiele opon do rowerów, dostosowanych do różnych potrzeb i warunków. W naszym poradniku omówimy rodzaje opon oraz kluczowe czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru tej części, abyś mógł zapewnić sobie jak najlepsze doświadczenia z jazdy, niezależnie od poziomu zaawansowania.

Jednym z podstawowych podziałów opon rowerowych dotyczy przeznaczenia roweru. I tak wyróżniamy:

  • opony do roweru szosowego – mają wąski profil, który zapewnia mniejszy opór toczenia i lepszą prędkość na asfalcie. Opony szosowe często mają gładki bieżnik lub delikatny wzór, który zapewnia dobry kontakt z podłożem. Opony szosowe o wyższej liczbie TPI (Threads per Inch – szczegóły w dalszej części poradnika) mogą zapewnić lepszą wydajność i komfort jazdy;
  • opony do roweru górskiego – są wyposażone w agresywny bieżnik odpowiadający za lepszą przyczepność w trudnych warunkach terenowych. Szerokie opony mogą zapewnić lepszą stabilność i amortyzację na nierównych trasach. Wybierz opony górskie odpowiednie do rodzaju terenu, którym najczęściej będziesz jeździć (trail, enduro, downhill itp.);
  • opony do roweru trekkingowego – są uniwersalne i przeznaczone do różnych typów nawierzchni, od asfaltu po szutry i drogi gruntowe. Bieżnik opony trekkingowej jest bardziej wszechstronny niż opona szosowa, ale mniej agresywny niż opona górska;
  • opony do roweru miejskiego – są przeznaczone głównie do jazdy po utwardzonych powierzchniach miejskich, takich jak chodniki i ulice. Mogą być również wyposażone w dodatkową ochronę przeciwprzebiciową, co jest przydatne w miejskich warunkach. Wybierz opony o umiarkowanej szerokości i gładkim bieżniku, zapewniające dobry kompromis między wydajnością a komfortem jazdy;
  • opony do roweru gravelowego – ponieważ muszą radzić sobie z różnymi warunkami terenowymi, w tym szutrami, żwirowymi drogami, ścieżkami leśnymi i nawet lekkim terenem górskim, są często wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów, aby zapewnić większą odporność na przebicia i uszkodzenia. Wzór bieżnika może zawierać mniejsze, gęstsze wzory na środku opony, z większymi, bardziej agresywnymi klockami na bokach, aby zapewnić stabilność i przyczepność w zakrętach;
  • opony cross-country (XC) – bieżnik opony XC zapewnia dobrą przyczepność i kontrolę na różnego rodzaju terenach, jednocześnie minimalizując opór toczenia. Może mieć delikatny wzór lub gładką środkową część z większymi klockami na bokach;
  • opony do rowerów BMX – oferują agresywny wzór bieżnika, który zapewnia dobrą przyczepność na na torach, w betonowych parkach i w terenie. Bieżnik może składać się z mniejszych klocków na środku i większych na bokach, co zapewnia stabilność podczas skręcania. Opony do rowerów BMX muszą być wytrzymałe i odporne na uszkodzenia, ponieważ są one poddawane intensywnej eksploatacji;
  • opony do roweru dziecięcego – cechuje je lekkość, trwałość i łatwość w prowadzeniu. Opony do rowerów dziecięcych mogą mieć delikatny bieżnik lub być całkowicie gładkie, w zależności od typu roweru i warunków, w których będzie używany.

Opony dętkowe, bezdętkowe i szytkowe to trzy główne sposoby konstrukcji opon rowerowych. Wybór między nimi zależy od indywidualnych preferencji, stylu jazdy, warunków terenowych oraz budżetu. Opony dętkowe stanowią tradycyjny i uniwersalny wybór, który może być odpowiedni dla wielu rowerzystów. Opony bezdętkowe są coraz bardziej popularne, zwłaszcza w rowerach górskich i szosowych, ze względu na swoje zalety w zakresie odporności na przebicia i wydajności. Szytki stosują głównie kolarze szosowi oraz torowi.

Opony dętkowe

Opony dętkowe to te, które wykorzystują standardowe dętki gumowe umieszczone wewnątrz opony. Dętki te są pompowane, aby utrzymać oponę na miejscu i zapewnić uszczelnienie. To popularne  rozwiązanie w rowerach miejskich, turystycznych oraz dziecięcych. Są stosunkowo łatwe w naprawie w przypadku przebicia.

Opona bezdętkowa

Opony bezdętkowe (ang. tubeless) to rodzaj ogumienia rowerowego, który eliminuje potrzebę stosowania dętki, co może zwiększyć odporność na przebicia i poprawić wydajność. Opona tubeless jest zaprojektowana tak, aby bezpośrednio uszczelniać się na obręczy felgi. W tym celu stosuje się specjalne taśmy uszczelniające oraz lateksowy płyn uszczelniający (tzw. mleczko). Opony bezdętkowe są popularne w rowerach górskich i szosowych, gdzie trakcja i odporność na przebicia są kluczowe.

Więcej przeczytasz w naszym poradniku: Opony bezdętkowe .

Opony typu szytka

Opony szytkowe są przeznaczone do montażu na obręczy o specjalnym kształcie. Konstrukcyjnie szytka stanowi połączenie opony i dętki, tworząc jedną, rurkową strukturę. Proces montażu polega na klejeniu opony na specjalnej obręczy. Opony szytkowe są charakterystyczne ze względu na swoją lekką konstrukcję oraz doskonałą przyczepność do nawierzchni. Ze względu na swoje właściwości, są one szczególnie popularne w kolarstwie torowym oraz szosowym, gdzie minimalizacja oporu toczenia i doskonała przyczepność są kluczowe dla osiągnięcia wysokich prędkości. Jednak, warto zauważyć, że opony szytkowe wymagają specjalnego procesu montażu i nie są tak łatwe w naprawie w przypadku przebicia.

Istotnym czynnikiem przy zakupie ogumienia do roweru jest prawidłowy dobór rodzaju bieżnika -w zależności od indywidualnych potrzeb, stylu jazdy oraz warunków terenowych, na których planujesz jeździć. Dlaczego to takie ważne?

Bieżnik opony wpływa na trakcję, czyli zdolność opony do utrzymania kontaktu z nawierzchnią i przekazywania siły napędowej. Odpowiedni bieżnik może poprawić trakcję, zwłaszcza na trudniejszym terenie, takim jak szutry, leśne ścieżki czy kamieniste podłoża. Dobrze dopasowany bieżnik może zapewnić lepszą przyczepność do nawierzchni i będzie bardziej odporne na poślizgi, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych, takich jak deszcz, śnieg czy błoto, co przekłada się na bezpieczeństwo jazdy.

Właściwie dopasowany bieżnik może poprawić komfort jazdy, redukując wibracje i wstrząsy wynikające z nieregularności terenu – będzie absorbować drgania i zapewni stabilność roweru, co przekłada się na przyjemniejsze doświadczenia z jazdy.

Kolejną zaletą prawidłowo dobranego bieżnika jest to, że może poprawić wydajność jazdy poprzez zmniejszenie oporu toczenia i zwiększenie prędkości. Rowerzyści górscy mogą preferować opony z agresywnym bieżnikiem, zapewniające lepszą przyczepność w trudnych warunkach, podczas gdy rowerzyści szosowi wybierają opony z gładkim bieżnikiem dla lepszej prędkości i wydajności na asfalcie.

Opony typu slick

Opony typu slick charakteryzują się gładką, pozbawioną rowków środkową częścią bieżnika. Brak nacięć i wzorów powoduje, że opony te mają minimalny opór toczenia, co przekłada się na wysoką prędkość i płynność jazdy na gładkich nawierzchniach, takich jak asfalt czy beton. Opony slick są popularne w rowerach szosowych oraz wyścigowych, gdzie kluczowe są osiągi i prędkość.

Opony z pełnym bieżnikiem

Opony z pełnym bieżnikiem to takie, w których bieżnik obejmuje całą powierzchnię opony, zarówno środkową część, jak i boczne krawędzie. Charakteryzują się one głębokimi rowkami i wzorami, które zapewniają doskonałą przyczepność i trakcję na różnych rodzajach nawierzchni, w tym na szutrze, błocie, czy nawet na śniegu. Opony te są często stosowane w rowerach górskich i trekkingowych, gdzie liczy się trakcja i stabilność.

Opony typu semislick

Opony typu semislick łączą w sobie cechy opon slick i modeli z pełnym bieżnikiem. Charakteryzują się gładką środkową częścią bieżnika oraz rowkami na bokach, które zapewniają lepszą przyczepność w trudniejszych warunkach terenowych. Opony semislick oferują kompromis pomiędzy prędkością na asfalcie a przyczepnością na szutrze czy lekko trudniejszych trasach. Są popularne w rowerach hybrydowych, przełajowych oraz w terenowych rowerach miejskich, gdzie rowerzyści potrzebują uniwersalnej opony, dostosowanej do różnych warunków jazdy.

Kolejny podział ogumienia rowerowego na opony drutowe i zwijane wynika z konstrukcji rantu (obręczy), czyli pierścienia, który tworzy zewnętrzną część koła. Na rant montowana jest opona i dętka lub tylko opona w przypadku opon bezdętkowych.

Opony drutowe

Opony drutowe mają wewnętrzny drut znajdujący się na rancie opony, który zakłada się na obręcz felgi, co zapewnia stabilność i trwałość opony. Opony drutowe są zazwyczaj tańsze niż opony zwijane, co sprawia, że są popularne wśród początkujących rowerzystów i w rowerach o niższej cenie. Jednak opony drutowe są też cięższe i mniej elastyczne niż ich odpowiedniki zwijane.

Opony zwijane

Opony zwijane są produkowane z lekkich materiałów, takich jak kevlar, dzięki czemu są one lżejsze i bardziej elastyczne niż opony drutowe. Opony zwijane można z łatwością złożyć i przechowywać w małej przestrzeni, co jest przydatne np. podczas podróży. Ze względu na swoje zalety w zakresie wydajności i wagi, opony zwijane są często stosowane przez zaawansowanych rowerzystów oraz w rowerach wysokiej klasy. Wady? Ten rodzaj ogumienia rowerowego jest stosunkowo drogi.

Jednym z kluczowych parametrów przy wyborze ogumienia rowerowego jest jego rozmiar.  Odpowiednie informacje znajdują się zwykle na boku każdej opony rowerowej. Odczytywanie rozmiarów opon rowerowych może być nieco skomplikowane ze względu na różne systemy oznaczeń używane w zależności od rodzaju roweru i normy przyjętej przez producentów. Może to być oznaczenie: ETRTO oddawane w milimetrach, angielskie w calach lub francuskie w milimetrach. Więcej przeczytasz w poradniku: Rozmiary opon rowerowych .

Wartość TPI

Jednym z czynników, które mogą wpłynąć na charakterystykę jazdy i trwałość opony, jest wartość TPI  (z ang. Threads per inch). Określa ona gęstość nici (włókien) w warstwie opony rowerowej. Im wyższa wartość TPI, tym gęstsza jest tkanina opony, co zazwyczaj oznacza lepszą jakość, większą wytrzymałość na przetarcia i uszkodzenia mechaniczne, lepszą elastyczność i wyższy komfort jazdy, ze względu na dobrą absorpcję wstrząsów i drgań podczas jazdy, zwłaszcza na dłuższych dystansach.

Opony o wyższym TPI mogą charakteryzować się niższym oporem toczenia, co oznacza, że rower może łatwiej przemieszczać się po powierzchni, co przekłada się na szybkość i efektywność jazdy. Warto jednak zaznaczyć, że wyższa liczba TPI nie zawsze oznacza, że dana opona jest lepsza w każdym aspekcie. Inne czynniki, takie jak rodzaj gumy użytej do produkcji opony, bieżnik, profil i przeznaczenie, również mają wpływ na jej charakterystykę. Dlatego warto brać pod uwagę wszystkie te czynniki podczas wyboru opony rowerowej.

Jakość mieszanki ogumienia

Jakość mieszanki gumowej, z której wykonane są opony rowerowe, przekłada się na wydajność, trwałość i przyczepność opony, a także wpływa na jej charakterystykę jazdy. Opony o miękkiej mieszance gumowej mogą zapewnić lepszą przyczepność i komfort jazdy, podczas gdy opony o twardszej mieszance mogą być bardziej wytrzymałe, ale oferować nieco gorszą przyczepność.

Mieszanka gumy powinna być również trwała i odporna na zużycie, aby opona mogła zachować swoje właściwości przez dłuższy czas, nawet przy intensywnym użytkowaniu i eksploatacji w różnych warunkach atmosferycznych. Niektóre mieszanki gumowe są specjalnie opracowane, aby zapewnić lepszą odporność na przebicia i przetarcia w warunkach miejskich lub terenowych.

Warto zauważyć, że marki mogą stosować różne mieszanki gumowe, aby osiągnąć określone właściwości i dostosować się do różnych warunków użytkowania oraz preferencji użytkowników. Ważne jest, aby wybrać opony odpowiednie do swoich potrzeb i preferencji, biorąc pod uwagę rodzaj jazdy, warunki terenowe i oczekiwania, co do wydajności i trwałości.

Wysokiej jakości opony rowerowe od takich renomowanych producentów, jak: Continental, Michelin, Pirelli, Schwalbe, Vittoria, Maxxis czy Panaracer, znajdziesz w ofercie sklepu sportowego Sportano.pl.

Polecane produkty