Co to jest ostre koło i do jakiej jazdy się nadaje? Wady i zalety rowerów z ostrym kołem

Aleksandra Orlicka 31.05.2022 ( 26.06.2023 )

 

Ostre koło to typ roweru, charakteryzujący się prostą budową i wyglądem, co sprawia, że nadaje się nie tylko do jazdy po mieście. Wyróżnia się brakiem przełożeń, a górzyste tereny mogą okazać się sporym wyzwaniem. Dowiedz się, jak przerobić rower na ostre koło oraz do jakiej jazdy sprawdzi się ten typ jednośladu. 

Co to jest ostre koło?

 

Na pierwszy rzut oka, rower o typie ostre koło swoim wyglądem przypomina single speed, czyli model jednobiegowy z jednym przełożeniem (bez przerzutek, przerzutek w piaście lub innych metod przełożeń). Rower ostre koło posiada tylko jedno przełożenie (jedno koło łańcuchowe na korbie i jedno koło łańcuchowe na tylnej piaście), a jazda na nim wymaga nieustannego pedałowania, nawet podczas zjazdów. Wszystko przez połączenie korby i tylnej piasty łańcuchem, co sprawia, że ruch tylnego koła i pedałów jest niejednolity. Ostre koło nie posiada części, które można znaleźć w klasycznych modelach, odpowiadających za wydajną i płynną zmianę przełożeń jak manetki, kasety czy przerzutki.

Nauka jazdy na takim rowerze, zwłaszcza na początku, może być trudna przez ciągłe pedałowanie, które uniemożliwia bezpieczne poruszanie się w różnych warunkach. Hamowanie również jest utrudnione ze względu na brak hamulca. Aby zredukować prędkość, trzeba wolniej pedałować, dzięki czemu obroty tylnego koła spadają. Początkującym zaleca się zastosowanie chociaż jednego hamulca ze względów bezpieczeństwa. Pozwoli to zapoznać się z poprawną techniką jazdy na takim rowerze, ale trzeba uważać – zbyt mocne używanie hamulca może spowodować wypadek. Warto pamiętać, że w Polsce wymaga się jazdy, chociaż z jednym hamulcem w rowerze.

Dodatkowo samo ułożenie pozycji kolarza oraz sprawne wsiadanie i zsiadanie mogą powodować problemy. Wszystko za sprawą zastosowania w rowerze pedałów z noskami lub specjalnymi zatrzaskami (wpięcia SPD lub podobne).

Rowery typu ostre koło swoim wyglądem przypominają te szosowe jak marki Orbea czy Ridley, które możesz znaleźć w sklepie Sportano ze względu na proste linie ram. Jednak to, co najbardziej różni ten typ rower, to przełożenia i sposób jazdy.

Ostre koło w rowerze: wady i zalety

Nie każdemu przypadnie do gustu taki sposób poruszania się i praca samego jednośladu. Przede wszystkim liczy się odpowiednia technika i wytrenowanie, ponieważ wiele obszarów podczas jazdy na ostrym kole może sprawiać trudności, zwłaszcza początkującym osobom. Warto zwrócić uwagę na najważniejsze wady i zalety ostrego koła.

Zalety ostrego koła

  • Niska waga – rower jest znacznie lżejszy przez brak niektórych części (przerzutek, dużej ilości zębatek, manetek czy akcesoriów). Jednak warto wziąć pod uwagę, że obecnie projektowane są rowery, które mimo dużej ilości komponentów, pozostają lżejsze niż ostre koło. Wszystko zależy od typu i modelu danego jednośladu.

  • Solidna i bardziej wydajna praca – mniejsza ilość części wpływa na większą wydajność, ponieważ rower nie psuje się często. Ponadto przeniesienie mocy z pedału na tylne koło pozwala na efektywniejszą jazdę, ponieważ łańcuch pozostaje sztywny i nie przechodzi przez mechanizmy tylnych przerzutek.

  • Nawyk pedałowania – wbrew pozorom nawyk ten wpływa na poprawę siły i kondycji, ponieważ należy mocno pedałować, aby wprawić rower w ruch.

  • Przeznaczony na płaskie tereny – dla miłośników miejskiej jazdy na płaskim terenie, ostre koło będzie odpowiednie.

Wady ostrego koła 

  • Wymagana technika i umiejętności – zdecydowanie pierwsze jazdy na ostrym kole należy potraktować bardzo ostrożnie oraz trzeba sporo trenować, aby przyzwyczaić się do sposobu poruszania na tym jednośladzie.

  • Ograniczona prędkość i sposób hamowania – prędkość jazdy zależy tak naprawdę od mocy pedałowania rowerzysty, a hamowanie przy użyciu zwolnionego ruchu nie zawsze się sprawdza. Awaryjne hamowanie jest nie tylko niebezpieczne, ale również trudne.

  • Podjazdy i niesprzyjająca pogoda – ostre koło znacznie lepiej radzi sobie na płaskich terenach, a deszczowe dni mogą powodować niestabilność roweru, a nawet doprowadzić do poślizgu podczas jazdy.

  • Rodzaj pedałów – używanie nosków czy SPD może na początku być niekomfortowe i sprawiać wrażenie niestabilnego ułożenia stóp.

Jazda na ostrym kole wymaga dużej wprawy i odpowiedniej techniki, która wpływa na bezpieczeństwo oraz wygodę. Jednak warto spróbować, ponieważ ten typ jednośladu może zapewnić doskonałą prędkość i osiągi, a także pozwala na poprawę kondycji oraz wzmacnia mięśnie.

Do jakiej jazdy nadaje się rower z ostrym kołem?

Jak już wspominaliśmy, jazda na ostrym kole może sprawiać problemy przez brak hamulców i możliwość zatrzymania jedynie ruchem pedałów, próbując pedałować lekko do tyłu. Rower typu ostre koło znajdzie swoje zastosowanie na płaskich terenach z dobrym stanem nawierzchni. Trasy górzyste lub miejskie z dużą ilością podjazdów mogą okazać się sporym wyzwaniem. Na takich przestrzeniach należy pedałować znacznie szybciej i użyć do tego więcej siły, a na zjazdach najlepiej zdjąć nogę z pedałów. Podczas jazdy warto wykorzystać nogi i ciało, balansując pozycją na rowerze, aby uzyskać dodatkowy opór oraz zwiększyć lub zmniejszyć prędkość.

Duży wpływ na jazdę ma pogoda, ponieważ skręcanie czy hamowanie podczas deszczu lub na mokrej nawierzchni może być kłopotliwe. Podczas deszczowych dni, rower jest niestabilny, dlatego najlepiej korzystać z tego jednośladu podczas sprzyjających warunków atmosferycznych.

Do jazdy na ostrym kole należy dopasować odpowiedni sprzęt i akcesoria, jak kask rowerowy czy buty. Na Sportano znajdziesz profesjonalne obuwie na rower marek DMT, Shimano, Giro czy POC. Z kolei kask zapewnia bezpieczeństwo i ochrania przed ewentualnymi urazami głowy podczas upadku. Szukając odpowiedniego modelu, warto zwrócić uwagę na marki UVEX, CASCO, Lazer, Roces, Oakley, POC czy Alpinestars, które gwarantują wygodę noszenia, niską wagę produktu, prawidłową cyrkulację powietrza i system regulacji rozmiaru.

Jak przerobić rower na ostre koło?

Budowa roweru typu ostre koło nie jest skomplikowana, a większość części można bez problemu znaleźć w sklepach rowerowych. Podczas przekształcania jednośladu należy wziąć pod uwagę kilka elementów.

Rama ostre koło

Warto zdecydować się na długie, poziome haki i rurki, które pozwalają na odsunięcie koła oraz napięcie łańcucha. Lepiej wyglądają proste i wyprofilowane rury, biegnące od korbowodu do tylnych haków. Z kolei najpopularniejszym materiałem do budowy jest stal, a części są zazwyczaj łączone przez muf (szeroki cylinder lub pierścień do łączenia elementów) lub tradycyjne spawy.

Koła w rowerze

Koła w tym typie roweru osadzone są na piaście torowej, gdzie osie są gwintowane za pomocą nakrętek. Natomiast z prawej strony umieszcza się pojedynczą zębatkę.

W przypadku ostrego koła sprawdzi się piasta flip flop, która wyposażona jest w zębatki po każdej ze stron – z jednej znajduje się wolne koło, a z drugiej ostre.

Opony w ostrym kole

Opony w rowerze warto dobrać na podstawie ramy i widelca. Zwykle dobiera się znacznie szersze ogumienie. Wszystko zależy od danego modelu roweru, zwłaszcza jeśli decydujesz się na zbudowanie jednośladu z gotowych części. Odpowiednie będą opony 25-milimetrowe, co jest standardowym rozmiarem. Na pewno, zwróć uwagę na wytrzymałość produktu i odporność na przebicia. Opony powinny być również z gładkim lub śladowej ilości bieżnikiem.

W naszym sklepie sportowym Sportano.pl posiadamy szeroką ofertę produktów rowerowych – od konkretnych modeli, po kaski i akcesoria, które zapewniają bezpieczeństwo oraz wygodę na trasie. Obsługa klienta pozwoli Ci dobrać odpowiedni sprzęt oraz dopasowane dodatki, aby każda jazdy była nie tylko przyjemna, ale również w pełni bezpieczna.

 

Polecane produkty