Spis treści:
Jazda na rowerze powinna być bezpieczna, przyjemna i wolna od niedogodności czy bólu. Odpowiednie siodełko rowerowe odgrywa tu jedną z pierwszoplanowych ról. Kluczem jest jego właściwie dopasowane do typu roweru, stylu jazdy, budowy ciała oraz preferencji rowerzysty. Poznaj rodzaje siodełek rowerowych. Dowiedz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze, aby zapewnić sobie komfort podczas jazdy szosowej, po mieście, w terenie czy na długich dystansach.
Siodełko to jeden z najważniejszych elementów roweru. To punkt styku między ciałem a jednośladem, odpowiadający za prawidłowe podparcie miednicy i rozkład ciężaru ciała. Jego wybór ma kluczowe znaczenie, ponieważ dobrze dopasowane siodełko minimalizuje nacisk na wrażliwe partie ciała, zapewnia stabilność oraz wspiera ergonomię jazdy. Niewłaściwe siodełko może prowadzić do bólu, dyskomfortu i otarć. W dłuższym czasie może prowadzić do poważniejszych problemów zdrowotnych typu drętwienie kończyn czy problemy z krążeniem.
Oprócz komfortu, siodełko rowerowe odgrywa ważną rolę w efektywności pedałowania, dlatego znaczenie ma też ustawienie go na odpowiedniej wysokości. Za wysokie lub zbyt niskie ustawienie może wpływać na złą pozycję w trakcie jazdy. To z kolei obciąża stawy i kręgosłup, prowadząc do bólu pleców i innych urazów. Dodatkowo sprawia, że jazda jest mniej stabilna, przez co musisz włożyć w nią więcej energii, a tym samym szybciej się męczysz. Odpowiednio dobrane siodełko wspiera prawidłową pozycję, umożliwia równomierne rozłożenie nacisku na kości kulszowe oraz zapobiega niepotrzebnym przesunięciom ciała podczas jazdy. Więcej w naszym poradniku: Prawidłowa pozycja na rowerze .
Pamiętaj, że siodełko, które jest odpowiednie dla jednej osoby, może nie być komfortowe dla innej. Dlatego tak ważne jest, aby uwzględnić anatomiczne różnice, styl jazdy oraz rodzaj roweru, dobierając siodełko, które sprosta indywidualnym wymaganiom rowerzysty.
Siodełka rowerowe damskie są zazwyczaj szersze, co wynika z tego, że kobiety mają większego rozstaw kości kulszowych. Modele dedykowane rowerzystkom mają krótszy i bardziej zaokrąglony nos (przednią część siodełka), co minimalizuje nacisk na wrażliwe strefy. Ponadto mają więcej wyściółki, szczególnie w tylnej części. To zwiększa komfort, zwłaszcza podczas jazdy miejskiej, rekreacyjnej i trekkingowej w bardziej wyprostowanej pozycji.
Z kolei siodełka rowerowe męskie są węższe, aby dopasować się do mniejszego rozstawu kości kulszowych mężczyzn. Dodatkowo są bardziej wyprofilowane na przedniej części, aby zapewnić większą swobodę ruchów i komfort podczas jazdy w sportowej, pochylonej pozycji.
Kolejny podział siodełek rowerowych wynika z zastosowania, czyli tego, na jakim rodzaju roweru jeździmy – szosowym, górskim, trekkingowym, miejskim czy crossowym.
Wyróżnia się wąskim i długim kształtem, zaprojektowanym z myślą o wydajności i minimalnym oporze. Dostosowane do agresywnej, aerodynamicznej pozycji, gdzie nacisk przenosi się na przednią część siodełka. Modele szosowe są lekkie, często wykonane z włókna węglowego lub innych ultralekkich materiałów. Zwykle posiadają minimalną wyściółkę, aby zwiększyć efektywność pedałowania i zmniejszyć wagę. Otwór anatomiczny jest tu najczęściej wąski, dostosowany do bardziej pochylonej pozycji ciała. Podobne cechy mają siodełka triathlonowe, gravelowe czy do jazdy enduro.
Charakterystyczne cechy to szersze zakończenie, ale krótszy nos, co ułatwia kontrolę podczas technicznych zjazdów i podjazdów. Siodełko do roweru górskiego produkowane jest z wytrzymałych materiałów, odpornych na przetarcia i wilgoć, dzięki czemu może sprostać trudnym warunkom terenowym. Oferuje sporo amortyzacji, aby absorbować wstrząsy na nierównościach.
Siodełka do rowerów miejskich są zaprojektowane z myślą o wygodzie i jeździe w wyprostowanej pozycji ciała. Mają grubą warstwę żelu lub pianki, która minimalizuje nacisk i zapewnia komfort, nawet podczas jazdy bez specjalistycznej odzieży. Często wyposażone są w sprężyny, które absorbują wstrząsy spowodowane jazdą po nierównej nawierzchni. Siodełka miejskie to idealne rozwiązanie dla osób jeżdżących na co dzień do pracy, na zakupy lub na krótkie, rekreacyjne przejażdżki.
Siodełka trekkingowe doskonale sprawdzają się podczas turystycznych wypraw rowerowych, gdzie kluczowe jest połączenie komfortu i wytrzymałości. Są przeznaczone dla rowerzystów pokonujących długie dystanse w pozycji lekko pochylonej. Łączą wygodę z funkcjonalnością. Są umiarkowanie szerokie, dostosowane do zapewnienia wsparcia podczas wielogodzinnej jazdy. Mogą posiadać wycięcia lub otwory anatomiczne w centralnej części, aby zmniejszyć nacisk na wrażliwe partie ciała i poprawić wentylację.
Siodełka crossowe to uniwersalne rozwiązanie zaprojektowane z myślą o rowerzystach, którzy łączą jazdę po asfalcie i w terenie. Są smuklejsze niż siodełka trekkingowe, ale szersze niż szosowe, dostosowane do dynamicznej jazdy w lekko pochylonej pozycji. Oferują wyściółkę o średniej grubości, zapewniająca balans między wygodą a wsparciem podczas pedałowania. Wiele modeli posiada wycięcie dla poprawy komfortu i redukcji nacisku na krocze oraz antypoślizgowe materiały, które zwiększają stabilność podczas jazdy po nierównym podłożu.
Rozstaw kości kulszowych to kluczowy parametr, który pomaga dobrać odpowiednią szerokość siodełka rowerowego. Kości kulszowe, czyli guzki kulszowe, to punkty w miednicy, które pełnią rolę oparcia podczas siedzenia. Prawidłowy dobór siodełka pomaga w równomiernym rozłożeniu nacisku na te kości i zminimalizowaniu nieprzyjemnych dolegliwości, takich jak ból czy drętwienie.
Rozstaw możesz zmierzyć w domu lub wybrać się na bikefitting do sklepu rowerowego posiadającego specjalne maty pomiarowe. Drugi wariant daje precyzyjny pomiar, dlatego warto wybrać się na wizytę do profesjonalisty. Możesz umówić się do bikefittera w sklepie stacjonarnym Sportano w Homepark Targówek w Warszawie. Szczegóły na:
Bikefitting w Sportano .Do pomiaru rozstawu kości kulszowych w warunkach domowych będziesz potrzebować:
Połóż materiał, na którym będziesz siedzieć, na twardej, płaskiej powierzchni (np. na krześle). Usiądź na nim w pozycji, w jakiej jeździsz na rowerze. Nogi ustaw w podobnie, jak podczas pedałowania. Warto pamiętać, że przy bardziej pochylonej pozycji kości kulszowe opierają się w innym miejscu. Pozostań w tej pozycji przez kilka sekund, aby kości kulszowe odcisnęły się na materiale. Po wstaniu, zaznacz wyraźnie dwa wgłębienia, które powstały w miejscu styku kości kulszowych. Używając miarki, zmierz odległość między środkami obu odcisków. Odczytaj go w milimetrach. Do wyniku dodaj ok. 2,5-3 cm, ponieważ szerokość siodełka powinna być nieco większa niż sam rozstaw kości kulszowych.
Przykładowo, jeśli Twój rozstaw:
Wiesz już, że siodełko rowerowe należy dopasować do płci oraz typu roweru i stylu jazdy. Kolejne ważne parametry, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie, to:
Pokrowce na siodła produkuje się ze skóry naturalnej lub materiałów syntetycznych. Skórzane siodełka to klasyka oferująca wyjątkowy komfort i estetykę, ale wymagają one regularnej pielęgnacji. Materiały syntetyczne są bardziej uniwersalne, lekkie i odporne na zmienne warunki, co czyni je praktycznym wyborem w większości przypadków. Wybór zależy od stylu jazdy, warunków użytkowania i preferencji estetycznych. Przy doborze zwróć uwagę na szwy oraz ich umiejscowienie, aby uniknąć dyskomfortu czy przetarcia spodenek kolarskich.
Siodełka różnią się rodzajem materiału wyściółki. Pianka jest lżejsza i przewiewna, a żel zapewnia większy komfort i amortyzację, co może być korzystne, jeśli planujesz długie przejażdżki.
Siodełka o płaskim profilu są najlepsze dla osób, które preferują dynamiczną jazdę w agresywnej pozycji (np. na rowerze szosowym). Natomiast siodełka o bardziej wygiętym profilu są odpowiednie dla osób jeżdżących w bardziej wyprostowanej pozycji, np. na rowerze miejskim.
Jeśli jeździsz w agresywnej, pochylonej pozycji (sportowej, pochylenie 15-20°), będziesz potrzebować siodełka wąskiego, z wycięciem anatomicznym, które zredukuje nacisk na tkanki miękkie i poprawi komfort podczas długiej jazdy.
Z kolei do pozycji wyprostowanej lub rekreacyjnej siodełko powinno być szersze i dobrze wyściełane, aby zapewnić komfort przy bardziej wyprostowanej jeździe. Siodełka w tym przypadku często mają też większą amortyzację, ponieważ większa część ciała opiera się na nim podczas jazdy.
Siodełka rowerowe mogą posiadać wycięcie wzdłuż środkowej części, aby zmniejszyć nacisk na tkanki miękkie i newralgiczne obszary krocza, które mogą być obciążone podczas długotrwałej jazdy. Mogą mieć też otwór anatomiczny na środku, który zwiększa przepływ powietrza w okolicy krocza, co pomaga w odprowadzaniu wilgoci i zapobiega przegrzewaniu się wrażliwych miejsc.
Dopasowanie siodełka rowerowego to indywidualna kwestia. Upewnij się, że wybierasz siodełko, które pasuje do Twojej anatomii (przede wszystkim rozstawu kości kulszowych), typu roweru oraz stylu jazdy. Warto przetestować kilka modeli, aby znaleźć idealne dopasowanie, które zapewni komfort nawet podczas wielogodzinnej jazdy. Szeroki wybór siodełek rowerowych znajdziesz na
Sportano . Oferujemy damskie i męskie siodełka szosowe, MTB, trekkingowe i do BMX od Selle Italia, Selle Royal, Ergon, SAN MARCO, Brooks England, Sportourer czy ATTABO,