Jak napompować koła w rowerze? Praktyczne wskazówki

Sylwia Stwora-Petela 27.04.2023 ( 24.01.2024 )

Napompowanie roweru to jedna z podstawowych czynności konserwacyjnych, które każdy rowerzysta powinien wykonywać regularnie, aby utrzymać swój jednoślad w dobrej kondycji i zapewnić sobie komfortową jazdę. Odpowiednie ciśnienie w oponach bezpośrednio wpływa m.in.: na ich przyczepność i trwałość oraz zużycie podzespołów rowerowych. Podpowiadamy, jak napompować koła w rowerze w zależności od rodzaju wentyla lub na stacji benzynowej.

Zanim przejdziesz do pompowania opon w swoim rowerze, warto wziąć pod uwagę kilka kwestii, dzięki którym podniesiesz nie tylko wygodę i wydajność jazdy, ale też obniżysz ryzyko uszkodzeń jednośladu. Pod lupę weźmiemy rodzaje wentyli rowerowych oraz zalecane poziomy ciśnienia w oponach w zależności od modelu roweru i typy opon – dętkowe i bezdętkowe (inaczej tubeless). Dlaczego to takie ważne? Odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych to gwarancja płynnej jazdy i dobrej przyczepności do podłoża, a co za tym idzie, bezpieczeństwa podczas pokonywania kolejnych kilometrów. Wpływa też na komfort i szybkość jazdy, zużycie opon czy mniejsze ryzyko uszkodzenia dętki. Warto pamiętać, że im wyższe ciśnienie jest w oponach, tym opory toczenia są mniejsze i odwrotnie. Jednak pompowanie kół na tzw. kamień to rozwiązanie odpowiednie jedynie na perfekcyjne warunki jazdy, czyli na tor rowerowy lub idealnie płaską nawierzchnię. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach zmniejszy przyczepność, co z kolei może skutkować problemami na zakrętach, z hamowaniem czy płynnością jazdy. Negatywne skutki ma też jazda na zbyt słabo napompowanych oponach, m.in.: grozi uszkodzeniem obręczy. Pamiętaj, że należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach i na bieżąco dopompować je w razie potrzeby.

Rodzaje wentyli

Wentyle rowerowe różnią się długością i grubością zaworu oraz sposobem montażu w obręczy. W zależności od przeznaczenia i rodzaju roweru, wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje wentyli:

  • Presta (FV lub SV) – stosowane głównie w rowerach szosowych , MTB, rowerach gravel , downhillowych czy enduro. Są wąskie i wyposażone w długi, gwintowany zawór.
  • Schrader (AV lub samochodowy) – posiadają krótki, gruby zawór i są używane w rowerach miejskich, trekkingowych, hybrydowych i górskich.
  • Dunlop (DV lub Woods) – mają krótki, szeroki zawór. Występują w rowerach miejskich i turystycznych.

Ciśnienie w oponach a rodzaj roweru

Do podania wartości ciśnienia w oponach rowerowych używa się dwóch jednostek – bar i PSI, z czego 1 bar to 14,5 PSI.

Najczęściej informacje o tym, ile barów mieści opona rowerowa, umieszczone są na jej boku. Warto stosować się do zaleceń producenta, ale też mieć na uwadze m.in.: swoją wagę, preferencje i styl jazdy, rodzaj terenu czy typ (dętkowa czy tubeless) i szerokość opony. Przykładowe i orientacyjne wartości ciśnienie w oponach dętkowych:

  • dla rowerów MTB  2-3.5 bara;
  • dla rowerów szosowych 4-9 bar;
  • dla rowerów gravelowych 2.5-4 bar;
  • dla rowerów trekkingowych i crossowych 2.5-5.5 bara;
  • dla rowerów miejskich 2.5-5 bar;
  • dla rowerów do enduro i downhill 1.4-2 bar;
  • dla rowerów trailowych 1.5-2 bar;
  • dla rowerów fatbike 0.5-2 bar
  • dla rowerów dziecięcych 1-2.8 bara.

Przed przejściem do konkretnych kroków dotyczących sposobu pompowania opon w zależności od rodzaju wentylu czy użytej pompki, zadbaj o stabilne i wygodne ułożenie roweru.

Jak napompować koła z wentylem Presta?

Aby napompować oponę rowerową z wentylem Presta, użyj pompkę ze specjalnych adapterem wyposażonym w gumowe uszczelniacze, który pasuje do tego typu zaworu.

  1. Zdejmij plastikową nakrętkę z końca wentyla.
  2. Odkręć końcówkę zaworu Presta (nie rób tego do końca) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
  3. Przyłóż pompkę do wentyla i ją dociśnij do uszczelki zaworu. Upewnij się, że jest ona odpowiednio przymocowana, aby powietrze nie uciekało.
  4. Zacznij powoli i równomiernie pompować oponę, aż do uzyskania właściwego ciśnienia.
  5. Wyjmij adapter i zamknij zatyczkę wentyla przekręcając ją zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.
  6. Dokręć plastikowy korek na końcu wentyla.

Jak napompować koła z wentylem samochodowym?

Aby napompować koła rowerowe z wentylem Schrader:

  1. Odkręć nakrętkę na końcu wentyla.
  2. Przyłóż zakończenie wężyka lub głowicy pompki do wentyla i odpowiednio dociśnij jego końcówkę.
  3. Zacznij pompować oponę.
  4. Gdy wszystko jest gotowe, wyjmij głowicę pompki z wentyla i dokręć ręcznie plastikową osłonkę.

Jak napompować koła z wentylem Dunlop?

Zasady pompowania opon wyposażonych w wentyl Dunlop są podobne jak w przypadku modeli AV, jednak tu potrzebna będzie pompka z końcówką typu Presta. Może to być wężyk, który wystarczy dokręcić do zaworu lub głowica z opcją zaciskania na wentylu. Kontroluj ilość wtłaczanego powietrza za pomocą manometru lub, jeśli pompka go nie ma, naciśnij kciukiem bieżnik. Przy prawidłowym ciśnieniu wgięcie będzie niewielkie.  

Pompowanie koła rowerowego nabojami z CO2

Na rynku dostępne są pompki na naboje ze sprężonym gazem CO2 dopasowane do rodzajów wentyli rowerowych, np. nabój z gwintem do wentyli Presta lub z zaworem do wentyli Schrader. Gdy masz odpowiedni nabój i stabilnie ustawiony rower:

  1. Zdejmij osłonkę z końca wentyla i odkręć zatyczkę.
  2. Przypnij nabój CO2 do wentyla.
  3. Otwórz zawór nabojowy i obróć pokrętło/zdejmij zabezpieczenie, aby uwolnić gaz.
  4. Trzymając nabój, wciśnij zawór i wypuść gaz do opony. Ważne: trzymaj nabój z dala od twarzy.
  5. Po uzyskaniu odpowiedniego ciśnienia, wyjmij nabój CO2, zamknij zatyczkę wentyla i umieść nakrętkę na jego końcu.

Warto dodać, że nabój CO2 jest jednorazowy, a na dłuższe wyprawy, warto mieć przy sobie kilka sztuk.

Jesteś w trasie i w Twoich oponach rowerowych zaczyna brakować powietrza, a zapomniałeś pompki lub chcesz wygodnie i szybko napompować opony w swoim jednośladzie, a nie masz do tego odpowiedniego sprzętu? Wybierz się na najbliższą stację benzynową wyposażoną w kompresor powietrza. Bez problemu napompujesz rower z oponą z zaworem typu Schrader. Do wentylu Presta czy Dunlop może być potrzebna dodatkowa przejściówka/adapter.

Jak krok po kroku napompować rower na stacji benzynowej:

1. Jeśli Twój rower jest wyposażony w wentyl typu Presta, odkręć nakrętkę zabezpieczającą i naciśnij końcówkę wentyla, aby uwolnić powietrze. W przypadku wentylu typu Schrader wystarczy nacisnąć jego końcówkę.

2. Przypnij końcówkę kompresora do wentyla opony. Upewnij się, że jest odpowiednio umocowana, aby uniknąć przypadkowego przesuwania w trakcie pompowania.

3. Ustaw interesujące Cię ciśnienie przy pomocy przycisków na kompresorze.

4. Włącz kompresor i zacznij pompować opony aż do uzyskania odpowiednich wartości zalecanych przez producenta danych opon. Kontroluj zakres ciśnienia na manometrze. Staraj się nie pompować opon zbyt szybko, aby nie doprowadzić do ich przegrzania.

5. Ostrożnie odłącz końcówkę kompresora od wentyla, aby uniknąć utraty powietrza.

6. Włóż wentyl z powrotem do opon i odpowiednio go zamocuj.

Dobra pompka rowerowa powinna znaleźć się na wyposażeniu każdego rowerzysty, aby w dowolnej chwili i miejscu móc napompować opony w swoim jednośladzie. Przenośne, podłogowe, elektryczne czy ładowane nabojami CO2 pompki rowerowe od takich topowych producentów sprzętu rowerowego, jak: Kellys, SKS, Zefal, Lezyne, Blackburn czy Topeak, znajdziesz na Sportano.pl. Nie wiesz, który rodzaj najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojego jednośladu? Przeczytaj nasz poradnik: Jaka pompka do roweru ?

Polecane produkty