• Darmowa dostawa
  • 30 dni na zwrot
  • Wysyłka w 24 h
Przełącznik nawigacyjny

Rowery gravel

Produkty: 7

Zobacz jako
  1. Rower gravelowy Orbea Terra H30 zielony
    10 999,00 zł
    9 599,00 zł
    M

    1

Rower gravel i rower przełajowy – wybierz właściwie ze Sportano

Szukasz roweru, który zniesie trudy wymagającej jazdy po leśnych bezdrożach lub do spokojniejszej przejażdżki po szosie? W Sportano możesz wybierać między modelami dostosowanymi do różnych tras. Dzięki współpracy z uznanymi producentami w ofercie znajdziesz najlepsze rowery przełajowe i gravele, które uczynią każdą Twoją rowerową przygodę niezapomnianym przeżyciem. Wysokiej klasy rowery dostępne na Sportano.pl to gwarancja jakości i trwałości przez wiele lat.

Rowery gravel i rowery przełajowe – czym się od siebie różnią?

Rower przełajowy to znany od lat typ roweru charakteryzujący się dużą szybkością, zwrotnością i niską wagą. Przystosowane do wymagającej jazdy w terenie naturalnym rowery przełajowe projektowane są w taki sposób, by pokonywanie ciasnych zakrętów i nawracanie było jak najłatwiejsze.

Tego typu rowery pozbawione są ponadto wszystkich zbędnych dodatków, które mogłyby niepotrzebnie zwiększyć wagę pojazdu. Z tego właśnie względu rower przełajowy pozbawiony jest udogodnień takich jak błotniki czy bagażnik. Umożliwia to tym samym bezproblemowe przenoszenie roweru, gdy pokonanie stromego wzniesienia jest niemożliwe lub niebezpieczne. Inną cechą konstrukcyjną jest krótsza niż w przypadku innych rowerów rama. Takie rozwiązanie sprawia, że pojazd jest bardziej zwrotny.

Jako że rowery przełajowe to konstrukcje o wybitnie sportowym zacięciu, są wykorzystywane w profesjonalnych zawodach crossowych. Z tego właśnie względu jego budowa jest regulowana przez Międzynarodową Unię Kolarską (UCI). Jednym z przykładów zastosowania ścisłych wytycznych jest maksymalna szerokość opon, która wynosi 33 mm. Sportowy charakter rowerów przełajowych poznać też można po pozycji, jaką przyjmuje rowerzysta. Jest ona mocno pochylona tak jak w przypadku zawodowych kolarzy.

Rowery gravel również są konstrukcjami przystosowanymi do jazdy w wymagającym terenie. W przeciwieństwie do przełajowych odpowiedników mają bardziej uniwersalne zastosowanie. Wynika to m.in. z możliwości zakładania opon rowerowych o różnej szerokości. Dzięki temu rower gravel można dostosować do różnego typu tras – typowo offroadowych, szutrowych, a nawet po szosie.

Gravel to także rower cięższy i dłuższy od przełajowego. Większa masa sprawia, że nierówności terenu są lepiej tłumione. Nabyć można nawet rower gravel z amortyzatorem. Dłuższa rama sprawia, że pozycja na rowerze gravel jest bardziej wyprostowana. Przekłada się to jednak na mniejszą szybkość i zwrotność roweru gravel.

W odróżnieniu od rowerów przełajowych budowa tych rowerów nie jest regulowana przez UCI. Z tego powodu gravele dość mocno różnią się między sobą. Istnieją zarówno bardziej sportowe konstrukcje pozbawione dodatkowego wyposażenia, jak i rowery z takimi udogodnieniami jak koszyk na bidon czy bagażnik.

Rowery gravel i przełajowy – jak wybrać właściwy model?

W pierwszej kolejności konieczne jest dostosowanie gravela do cech anatomicznych danej osoby. Potrzeby klientów dostrzegają producenci, dzieląc swoją ofertę na rowery damskie i męskie. Pierwszą widoczną różnicą jest dostosowanie pojazdu do wzrostu – rower gravel lub przełajowy damski dostosowany jest do osób o wzroście do 180 cm. Rama jest ponadto zlokalizowana niżej, choć nie tak nisko, jak w damce.

Odmienna anatomia sprawia też, że rower gravel lub przełajowy męski ma szerszy niż damski rozstaw kierownicy i szerzej rozmieszczone hamulce. Rower dla kobiet ma mniejsze koła. Szersze za to jest siodełko, co wynika z innej budowy miednicy kobiet. Co więcej, producenci tworzą damskie rowery w taki sposób, by były możliwie najlżejsze.

Kolejną kwestią jest wybór marki. Rowery przełajowe i gravele produkuje wiele cenionych w kolarskim światku firm. W Sportano dostępne są rowery takich marek jak Giant, Kross, Merida i Rondo. Stoi za nimi wieloletnie doświadczenie w branży oraz wykorzystywanie najwyższej jakości materiałów do konstrukcji ram rowerowych, trwałych, a przy tym lekkich, jak np. karbon.

Rozwiń opis Zwiń opis