Jaki rower szosowy wybrać na początek? Poradnik dla kupujących pierwszą szosówkę

admin 31.05.2023 ( 22.01.2024 )

Rower szosowy od kilku lat to nie tylko jednoślad do szybkiej, sportowej jazdy po asfalcie. Wraz z pojawieniem się w rodzinie „szosówek” modelu endurance, rowerzyści mogą przemierzać długie odcinki również po szutrze czy leśnych ścieżkach w mniej aerodynamicznej pozycji. Zastanawiasz się jaki rower szosowy wybrać na początek? W tym artykule podpowiadamy, czym kierować się i na co zwrócić uwagę przy zakupie pierwszej szosówki. 

Czym charakteryzuje się rower szosowy? 

Rower szosowy inaczej szosówka b kolarzówka to jednoślad zaprojektowany do długotrwałej i szybkiej jazdy po drogach asfaltowych. Wyróżnikiem szosówki jest kierownica zwana „barankiem”, która dzięki specjalnym uchwytom pozwala ustawić przedramiona równolegle do podłoża, a tym samym mocno opuścić ciało, co przekłada się na mniejszy opór powietrza i pozwala na uzyskanie większych prędkości. Rama roweru szosowego jest zoptymalizowana pod kątem osiągania jak najlepszej prędkości i efektywności jazdy po płaskim terenie przez m.in.: aerodynamiczną pozycję. Wąskie opony o niskim oporze toczenia zapewniają płynniejsze przemieszczanie się po drodze, a wyższe ciśnienie przekłada się na lepsze przekazywanie mocy i efektywność jazdy. Rower szosowy to bardzo lekki jednoślad, dzięki czemu wyróżnia się szybkością i dużą manewrowością. Do jego produkcji wykorzystuje się lekkie materiały typu karbon lub aluminium. Klasyczna szosówka nie jest rowerem nadającym się na górskie wycieczki, za to dobrze sprawdzi się do miejskich przejażdżek zarówno dla amatorów, jak i bardziej wprawnych kolarzy.

Rodzaje szosówek

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, rower szosowy zyskał kilka odmian, dzięki którym można nim wybrać się na długie wyprawy po szutrowych i leśnych ścieżkach. Wyróżniamy rowery szosowe:

  • aero – rower aerodynamiczny to świetna opcja dla triathlonisty, który zaczyna przygodę z tym sportem. Wystarczy zamontować lemondkę, aby zyskać dobrą alternatywę dla roweru czasowego;
  • endurance – najbardziej uniwersalny rodzaj kolarzówki, który pozwala na jazdę w nieco bardziej wyprostowanej pozycji, co poprawia komfort na długich dystansach prowadzonych nie tylko po asfalcie, ale i bardziej wymagającym, pagórkowatym terenie. Posiada też szersze opony i lżejsze przełożenia, dlatego dobrze sprawdzi się jako pierwsza szosówka.
  • all-road – wyróżnia się szeroką oponą o dobrej przyczepności i możliwością jazdy po wymagającym terenie;
  • race – bardzo lekki, stworzony do wyścigów rower. Cechuje go agresywna, aerodynamiczna geometria, co sprzyja rozwijaniu sporych prędkości, ale pozwala też na pokonywanie wzniesień.

Rozmiar i geometria roweru szosowego

Rozmiar ramy roweru szosowego powinien zostać odpowiednio dobrany do Twojego wzrostu i proporcji ciała osoby, aby zapewnić wygodę, wydajność i bezpieczeństwo jazdy. Jest kilka sposobów na to, jak właściwie dobrać rozmiar ramy do swojego wzrostu. Po pierwsze – możesz skorzystać z gotowych kalkulatorów. Drugim sposobem jest skorzystanie z pomocy profesjonalisty, czyli bikefittera, który w trakcie szczegółowej konsultacji, podpowie m.in.: jaki rozmiar ramy będzie dla Ciebie optymalnym rozwiązaniem. Więcej na: Bikefitting w Sportano.pl.

Aby samodzielnie dopasować rozmiar ramy kolarzówki, zmierz swój przekrok, czyli odległość między podłogą a kroczem. Następnie pomnóż wynik przez 0,67. Jeśli rozmiar ramy jest podany w calach, ten wynik podziel przez 2,54. Teraz wystarczy spojrzeć w tabele wybranego producenta i sprawdzić, jaki rozmiar ramy będzie odpowiedni do Twojego wzrostu i przekroku. Przykładowo, jeśli masz między 166-173 cm wzrostu, spróbuj ramę wielkości 53-54 cm, przy 174-180 cm wzrostu odpowiednia będzie rama wielkości 55 cm, a dla 181-185 cm dobierz rozmiar 57 cm. Jeśli jesteś pomiędzy dwoma rozmiarami, na początek zaleca się wybór mniejszego, ponieważ w zależności od tego, jaką pozycję na szosówce będziesz chciał uzyskać, możesz zmienić ustawienia siodełka czy mostka.

Z kolei od geometrii ramy roweru szosowego zależy, w jakiej pozycji użytkownik będzie znajdować się w trakcie jazdy. Na początku przygody z tym sportem, rower szosowy powinien mieć ramę z bardziej komfortową geometrią, aby zminimalizować ból pleców i karku i pozwolić się cieszyć w pełni przejażdżką, dlatego dobrym wyborem będzie rower typu endurance. 

Pierwszy rower szosowy – na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze?

Rama roweru szosowego najczęściej zbudowana jest z aluminium lub włókna węglowego. Aluminium to solidny materiał oferujący dobrą jakość w stosunku do ceny, z kolei karbon pozwala uzyskać niską wagę, wysoką sztywność i lepsze tłumienie drgań, ale też jest odpowiednio droższy. Jeśli dysponujesz większym budżetem lub zależy Ci na rowerze, który pozwoli uzyskać satysfakcjonujące wyniki w wyścigach, na początek wybierz aluminiowy rower szosowy z ramą i widelcem z włókna węglowego. W przypadku, gdy będziesz skupiał się głównie na jeździe rekreacyjnej i masz ograniczony budżet, aluminiowa rama będzie naturalnym wyborem. Więcej przeczytasz w naszym poradniku: Rower karbonowy czy aluminiowy?

Kolejnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy zakupie pierwszego roweru szosowego, jest wyposażenie, w tym grupa osprzętu, czyli elementy odpowiadające za m.in.: zmianę przerzutek lub hamulce. Dla początkującej osoby najlepiej będzie wybrać podstawowy osprzęt od marki Shimano (np. Tiagra czy Claris) lub SRAM (np. Apex).

Na początek możesz postawić na hamulce szczękowe, chyba, że planujesz jazdę głównie po wymagających terenach, wówczas lepsze będą hamulce tarczowe. Dodatkowo zainteresuj się klamkomanetkami, które umożliwiają zmianę przełożeń bez konieczności odrywania dłoni od kierownicy oraz wpinanymi pedałami SPD/SPD-L, które pozwolą na jazdę w dedykowanych butach szosowych.

Jaki rower szosowy wybrać dla dziecka? 

Rowery szosowe dla dzieci zazwyczaj są dostępne w rozmiarach z 24-calowymi (8-12 lat) lub 26-calowymi kołami (powyżej 145 cm wzrostu), chociaż nie brakuje 20-calowych wersji odpowiednich dla dzieci mających 6-7 lat. Ważne jest, aby dopasować rozmiar do indywidualnych parametrów młodego rowerzysty. Dziecięce rowery szosowe to zwykle lekkie i proste konstrukcje, które mają zapewnić początkującemu kolarzowi łatwość w manewrowaniu rowerem oraz kontrolę nad nim. Rowery szosowe dziecięce mają wygodniejsze siodełka oraz kierownicę umożliwiające jazdę w bardziej komfortowej pozycji. Zazwyczaj systemy do obsługi biegów są bardziej podstawowe i prostsze w obsłudze. Jeśli chodzi o materiał, na początek wybierz dla dziecka rower szosowy z aluminiową ramą, widelcem i kierownicą. Aluminium jest odporne na uszkodzenia mechaniczne i intensywne użytkowanie oraz w mniejszym stopniu jest narażone na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych. Ponadto zwróć uwagę na niską wagę, która ułatwi młodemu kolarzowi nie tylko naukę jazdy na szosówce, ale też zapewni komfort i łatwość prowadzenia na długich dystansach. Przyda się miękkie i wygodne siodełko z opcją regulacji odległości od kierownicy i kąta nachylenia oraz mała ilość przerzutek i dźwignie hamulca umożliwiające bezproblemowe operowanie nimi według potrzeb.

Jeśli już zdecydowałeś się  na konkretny rodzaj szosówki, wysokiej jakości sprzęt znajdziesz na Sportano.pl. Zebraliśmy bogatą ofertę rowerów szosowych od renomowanych producentów, takich jak: Cipollini, Orbea, Basso, Pinarello czy Ridley, które są wyposażone w aluminiowe lub karbonowe ramy oraz wysokiej jakości osprzęt, dzięki czemu każdy początkujący miłośnik długich dystansów i wysokich prędkości dobierze odpowiedni dla siebie model. Chcesz startować w zawodach, nie wiesz jaki rozmiar ramy wybrać, a może przesiadasz się z roweru MTB na szosówkę i zależy Ci na precyzyjnym ustawieniu nowego jednośladu? Skorzystaj z usługi bikefittingu i dopasuj rower szosowy do indywidualnych parametrów i potrzeb.

Polecane produkty