Spis treści:
Okulary powinny dopełniać strój każdego miłośnika jednośladu, niezależnie od tego, czy wybiera się na krótką przejażdżkę za miasto, czy czeka go intensywny trening po górskich ścieżkach. Jakie okulary rowerowe wybrać, aby zapewnić oczom skuteczną ochronę nie tylko przed promieniami UV, ale też dobrać je do swoich potrzeb?
Ochrona oczu to najważniejsze zadanie, które mają spełniać okulary na rower. Dzięki odpowiednim filtrom zabezpieczają gałkę oczną przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, zarówno w letnie, jak i zimowe dni. Wprawdzie w sezonie zimowym rzadziej jeździmy na rowerze, ale warto pamiętać o założeniu okularów ze względu na to, że śnieg mocno odbija promienie słoneczne (do 80 procent).
Właściwie dobrane akcesorium sportowe gwarantuje odpowiednią widoczność przy zmianie natężenia światła (np. gdy po dłuższej jeździe po gęstym lesie, wyjedziemy na mocno nasłonecznioną polanę, nasze pole widzenia ulegnie znacznemu pogorszeniu), a przez to pozwala szybciej zobaczyć i zareagować na niebezpieczne sytuacje np. przeszkodę na drodze. Okulary rowerowe stanowią również barierę ochronną przed:
różnego typu zanieczyszczeniami (kurz itp.),
nadmiarem wilgoci (nie tylko deszcz, pot, ale i łzawienie),
wiatrem,
owadami.
Przyjęło się, że najlepsze okulary rowerowe to takie, których w ogóle nie czuć w trakcie jazdy. Nie powinny uciskać twarzy w żadnym miejscu, zniekształcać obrazu, ograniczać pola widzenia czy zsuwać się w trakcie dynamicznych ruchów głową. Na co, poza wygodą, zwrócić uwagę w trakcie zakupów tego akcesorium rowerowego?
Soczewki, ze względu na zabarwienie i stopień przepuszczalności światła, dzieli się na:
przeźroczyste (kategoria 0 SO) – przepuszczają światło w 80-100%, używane do w warunkach ograniczonej widoczności, w nocy i w trakcie mgły;
żółte (kategoria 1 S1) – przepuszczają światło w 43-80%, używane przy zachmurzeniu, mgle, deszczu, dla lepszego kontrastu;
różowe/czerwone/niebieskie (kategoria 2 S2) – przepuszczają światło w 18-43%, chronią oczy przed bardzo mocnym światłem, nadają się też do jazdy w złych warunkach pogodowych;
szare/brązowe/czarne/fioletowe (kategoria 3 S3) – przepuszczają światło w 8-13%, używane w bardzo słoneczne dni;
bardzo ciemne (kategoria 4 S4) – przepuszczają światło w 3-8%, do jazdy przy mocnym słońcu latem oraz w zimie.
Filtr w okularach na rower ma za zadanie redukować do minimum dostęp promieniowania ultrafioletowego do oczu. Wybierz okulary rowerowe z filtrem UV 400, który skutecznie blokuje dopływ promieniowania UVA, UVB i UVC.
Wymiennie szkła to praktyczne rozwiązanie zarówno, jeśli jeździmy rekreacyjnie na rowerze, jak i jesteśmy profesjonalistami i ścigamy się w zawodach. Posiadając kilka par szkieł, można dopasować najlepsze rozwiązanie do warunków na trasie. Optymalny zestaw szkieł zawiera model przeźroczysty, pomarańczowe (żółte) i ciemne. System wymiany szkieł w okularach do jazdy na rowerze może opierać się na tradycyjnym zacisku (wystarczy wcisnąć szkła w obudowę) lub na magnesie. Dobieraj szkła z niezbędnymi atestami (m.in. CE).
Ramkę okularów rowerowych należy dobierać do kształtu twarzy, aby uniknąć ich zsuwania się w najmniej oczekiwanym momencie. Najlepiej sięgnij po modele wyprofilowane z wymiennymi lub regulowanymi noskami i zausznikami, dzięki czemu będziesz mógł swobodnie manewrować ustawieniami okularów w zależności od potrzeb. Dobieraj produkt o ergonomicznych oprawkach dopasowane do płci (np. damskie okulary rowerowe stworzone są z myślą o delikatnych kształtów kobiecej twarzy) oraz z oprawkami z wysokiej jakości materiałów, np. poliwęglanu (lekki, wytrzymały, odporny na pęknięcia). W trakcie przymierzania zwróć uwagę, czy ramka nie ogranicza widoczności w dowolnym ustawieniu głowy, szczególnie podczas patrzenia z góry. Zwróć również uwagę na kompatybilność okularów z
kaskiem rowerowym , m.in.: czy nie dociska on zbytnio okularów do nosa oraz skroni i czy utrzymują się one stabilnie w trakcie poruszania głową.Aby uniknąć zaparowywania okularów rowerowych, warto sięgnąć po model wyposażony w tzw. powłokę antifog, która gwarantuje odpowiedni przepływ powietrza. W okularach marki Uvex jest to powłoka Supravision, a firma Alpina proponuje Fogstop. Dobrym patentem będzie również powłoka hydrofobowa, dzięki której woda będzie szybko spływać po szkle.
Innowacyjną technologię soczewek znajdziesz w okularach rowerowych marki Oakley. Technologia Oakley Prizm™ pozwala wzmocnić kolory i kontrast, dzięki czemu rowerzysta jest w stanie dostrzec więcej szczegółów, a więc zyskuje świetny komfort widzenia w różnych warunkach oświetleniowych.
Z kolei w okularach rowerowych marki Uvex stosowane są soczewki Polavision®, które redukują refleksy, pochłaniają rozproszone światło, a tym samym zmniejszą zmęczenie oczu oraz szkła wykonane w technologii Variomatic (fotochromatyczne).
Istotnym kryterium podczas wyboru skrojonej na miarę naszych potrzeb pary okularów rowerowych jest dopasowanie ich do stylu jazdy, terenu, w którym się poruszamy, stopnia wytrenowania czy wad wzroku.
W jeździe po zróżnicowanym terenie najlepszym rozwiązaniem będą okulary z soczewkami kategorii 3 lub opcja z fotochromowymi szkłami, dopasowującymi się do zmiennych warunków oświetleniowych (ciemnieją, gdy jest bardzo dużo słońca i jaśnieją w ciemniejszym świetle, np. w gęstym lesie). Oprawki powinny dobrze przylegać do twarzy, być stosunkowo szerokie i grube, ale bez zmniejszania pola widzenia. Wśród okularów na rower MTB dobrym wyborem będą np.: Alpina Ram Hr Q-Lite V czy POC Ora 1002.
Powinny zapewniać jak najszersze pole widzenia, abyś miał dobry ogląd sytuacji na drodze przy mocno pochylonej pozycji i wysokich prędkościach. Wybierz okulary na rower szosowy z cienką oprawką i szerokimi szkłami lub pojedynczą soczewką panoramiczną oraz ze szkłami z kategorii 1 lub 2, np. UVEX Sportstyle 803 czy GOG Viper.
To rozwiązanie dla osób z wadami wzroku, które redukuje konieczność jednoczesnego noszenia soczewek kontaktowych i klasycznych okularów rowerowych w trakcie jazdy. Mogą występować z adapterem (posiadać dedykowaną wkładkę do montażu szkieł korekcyjnych, np. Rudy Project RX Optical Insert Cutline Traly), mieć barwione szkła lub być fotochromowe ze szkłem korekcyjnym dostosowanym do wady wzroku. Funkcjonalne okulary korekcyjne na rower to m.in.: Rudy Project Cutline Impactx Photochromic 2Laser czy Alpina Defey HR.
Dzięki specjalnej soczewce polaryzacyjnej, eliminują odblaski i refleksy występujące na gładkich powierzchniach np. mokrym asfalcie, tafli wody itp., zwiększając kontrast widzenia i nasycenie kolorów. To pozwala uniknąć zniekształconego obrazu, a przez to poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy. Okulary polaryzacyjne wpływają też na mniejsze zmęczenie oczu oraz ich podrażnienia. Tę funkcję mają m.in. okulary rowerowe marki Oakley z serii Radar EV Path.
Optymalne okulary do jazdy nocą to te z przeźroczystymi soczewkami, które zapewnią oczom komfortową jazdę poprzez przyciemnienie światła (np. przydrożne latarnie, światła samochodów), ale bez jego filtracji oraz bez zniekształcania widoku.
Soczewki fotochromowe dopasowują swoje zabarwienie do warunków oświetleniowych, czyli przy złej pogodzie, wieczorem lub przy słabej widoczności przyjmują kolor jaśniejszy, natomiast przy intensywnych naświetleniu stają się ciemniejsze. Wybierając okulary fotochromowe na rower zyskujesz uniwersalne rozwiązanie. Warto mieć na uwadze, że zmiana barwy soczewki zajmuje nieco czasu. Wśród okularów fotochromowych dla rowerzystów znajdziesz: UVEX Sportstyle 802 V czy Alpina Rocket V.
Aby mieć gwarancję, że dana para
okularów rowerowych będzie optymalnie zabezpieczać oczy przed szkodliwymi czynnikami, jak i zapewniać wygodę oraz służyć przez kilka sezonów, należy sięgnąć po akcesoria sprawdzonych producent. W internetowym sklepie sportowym Sportano.pl dostępna jest bogata oferta okularów dla miłośników jednośladów od takich liderów rynku sprzętu i akcesoriów rowerowych jak: Oakley, Uvex, Alpina, Bliz, Casco, GOG, 100%, Leatt, Quicksilver czy Rudy Project. Do wybranej pary okularów dodany jest woreczek ochronny (np. z mikrofibry) lub twarde etui, zwiększające wygodę i bezpieczeństwo przechowywania oraz przenoszenia.