Koszykówka – zasady gry dla początkujących

Sylwia Stwora-Petela 24.10.2024 ( 14.11.2024 )

Chcesz grać rekreacyjnie w kosza, marzysz o zawodowej karierze, a może jako początkujący kibic potrzebujesz lepiej zrozumieć podstawowe reguły? Z naszym poradnikiem poznasz najważniejsze zasady gry w koszykówkę. Dowiesz się, co to są „kroki”, ile czasu masz na wykonanie akcji, na czym polega faul osobisty, a także kiedy popełnia się błąd 3 sekund oraz na jakich pozycjach grają zawodnicy. Poznanie fundamentów gry w kosza pozwoli Ci rozwinąć umiejętności zawodnicze, jak i cieszyć się każdym meczem obejrzanym na żywo lub w telewizji.

Koszykówka została zapoczątkowana w 1891 r. przez Jamesa Naismitha, nauczyciela wychowania fizycznego w Springfield College w Massachusetts. Naismith opracował 13 podstawowych zasad gry. Mecz odbył się w sali gimnastycznej, a piłkę wrzucano do koszy z wikliny zawieszonych kilka metrów nad parkietem. Prosty pomysł przekształcił się w jedną z najbardziej popularnych i widowiskowych dyscyplin sportowych na świecie.

Pierwszy mecz koszykówki został rozegrany 21 grudnia 1891 r., zespoły składały się z 9 graczy, a do gry wykorzystywano piłkę do piłki nożnej. Z kolei specjalnie zaprojektowaną piłkę do koszykówki po raz pierwszy użyto w 1894 r.

W 1936 r. koszykówka została włączona do programu igrzysk olimpijskich. Dziesięć lat potem powstała Basketball Association of America (BAA), która w 1949 r. połączyła się z National Basketball League (NBL), tworząc National Basketball Association (NBA).

W miarę rozwoju gry, zasady uległy zmianom, a wprowadzono nowe elementy, takie jak rzut za trzy punkty (obowiązuje od 1979 r. w NBA).

W latach 80. i 90. koszykówka zaczęła zdobywać popularność na całym świecie, a gwiazdy takie jak Michael Jordan, Magic Johnson i Larry Bird przyczyniły się do rozwoju NBA jako globalnej marki.

Koszykówka to dynamiczna gra drużynowa, której celem jest zdobywanie punktów poprzez wrzucenie piłki do kosza przeciwnika. Rozgrywka toczy się na prostokątnym boisku o wymiarach 28×15 m (określone przez FIBA – Międzynarodowa Federacja Koszykówki, dla zawodowej koszykówki). W NBA wymiary boiska wynoszą 28,65 x 15,24 m. Kosze znajdują się na środku obu końców boiska. Obręcze o średnicy 45 cm przymocowane są do tablicy o wymiarach 1,05 x 1,80 m i zamontowane na wysokości 3,05 m nad parkietem.

Mecz koszykówki składa się z 4 kwart, a czas trwania meczu zależy od rodzaju rozgrywek. W NBA kwarty trwają 12 minut każda, co daje łączny czas meczu 48 minut. Między drugą a trzecią kwartą mamy 15 minut przerwy. Do tego należy doliczyć jeszcze krótkie 2-minuowe przerwy między pierwszą i drugą oraz trzecią i czwartą kwartą. Z kolei jedna kwarta w meczach FIBA oraz w Lidze Europejskiej (Euroleague Basketball) trwa 10 minut, co oznacza że rozgrywka trwa 40 minut.

Co ważne, czas gry jest zatrzymywany w sytuacjach takich jak faul, przerwy na wezwanie trenera, kontuzje, czy w momencie, gdy piłka opuszcza boisko. Ponadto gdy po regulaminowym czasie gry mamy remis, rozgrywana jest5-minutowa dogrywka. W przypadku kolejnego remisu, dogrywki są powtarzane, aż do wyłonienia zwycięzcy. Efekt? Całkowity czas trwania meczu koszykówki może się znacznie wydłużyć – nawet do 2-2,5 godziny.

Ciekawostka: najdłuższy mecz w historii NBA trwał aż 191 minut. Było to spotkanie między Detroit Pistons a Denver Nuggets rozegrane 13 grudnia 1983 r., które po 3 dogrywkach ostatecznie wygrała drużyna z Detroit (186:184).

Od podstawowych rzutów za 2 punkty, po widowiskowe rzuty za 3 czy wsady, koszykówka oferuje szeroki wachlarz możliwości zdobywania punktów, które mogą zadecydować o wyniku meczu. Każdy rodzaj rzutu wymaga innej techniki, a zdobyte punkty zależą od miejsca, z którego oddano rzut. Punkt jest przyznawany w momencie, gdy piłka do koszykówki prawidłowo wpadnie do kosza – całkowicie przejdzie przez obręcz od góry, nie naruszając przepisów (np. brak faulu, kroków lub błędów technicznych w trakcie rzutu). Wrzucenie piłki do kosza od dołu jest błędem.

Rzut sędziowski

Mecz koszykówki rozpoczyna się od rzutu sędziowskiego, który wykonywany jest w kole środkowym boiska. Polega na wyrzuceniu piłki przez sędziego pionowo w górę pomiędzy dwóch zawodników przeciwnych drużyn, którzy starają się ją przejąć. Pozostali gracze muszą stać poza kołem do momentu, aż piłka zostanie wybita ze środka boiska.

Rzut sędziowski w koszykówce to procedura stosowana również:

  • do wznowienia gry w sytuacjach, gdy sędziowie nie są w stanie jednoznacznie przyznać piłki jednej z drużyn,
  • gdy nastąpiło zatrzymanie gry bez wyraźnej przyczyny (np. piłka utknęła między obręczą a tablicą),
  • w sytuacji spornej, gdy obie drużyny równocześnie uzyskują posiadanie piłki, np. przy walce o piłkę,
  • do rozpoczęcia dogrywki.

Rzut za 3 punkty

Rzut za 3 w koszykówce to rzut z gry, który oddawany jest zza wyznaczonej linii, która znajduje się w odległości 6,75 m od kosza w rozgrywkach FIBA (w NBA – 7,24 m). Jest to najbardziej wartościowy rzut, ponieważ za jego trafienie drużyna otrzymuje 3 punkty. Jeśli zawodnik zostanie sfaulowany podczas wykonywania rzutu z dystansu i okaże się on niecelny, otrzymuje 3 rzuty wolne. Jeśli trafi mimo faulu, drużyna otrzymuje 3 punkty, a dodatkowo gracz ma prawo wykonać 1 rzut wolny.

Rzut wolny

Rzut wolny, inaczej rzut osobisty, wykonywany z linii rzutów wolnych (5,8 m od kosza) po faulu. Celny rzut wolny przynosi 1 punkt. Ważne: podczas rzutu osobistego zawodnik nie może podskoczyć – stopy muszą mieć kontakt z parkietem.

Rzut dunk (wsad)

Rzut polegający na wrzuceniu piłki do kosza jedną lub obiema rękami z wyskoku. Wsady to spektakularna forma zdobywania punktów, która często motywuje drużynę i rozgrzewa publiczność. Celny dunk przynosi 2 punkty.

Rzut layup

Rzut wykonywany z bliskiej odległości, często przy użyciu jednej ręki, podczas biegu w kierunku kosza. Layupy są często stosowane w sytuacjach szybkiej akcji i w kontratakach. Ten rodzaj rzutu pozwala zdobyć drużynie 2 punkty.

Rzut turn-around jump

Rzut wykonywany przez zawodnika, który obraca się w kierunku kosza i oddaje rzut z wyskoku. Rzut turn-around jump jest często stosowany jest przez wyższych graczy, którzy mogą wykorzystać swoją przewagę wzrostu. Celny rzut to 2 punkty.

Rzut Bank shot

Rzut, w którym piłka odbija się od tablicy przed wpadnięciem do kosza. Gracze mogą wykorzystywać tablicę, aby uzyskać lepszy kąt do trafienia, szczególnie z trudnych pozycji. Za rzut typu Bank shot drużyna otrzymuje 2 punkty.

Rzut floater

Rzut wykonywany z bliskiej odległości, w którym piłka jest lekko unoszona nad obrońcą, co sprawia, że trudniej jest ją zablokować. Rzut floater jest często stosowany przez niskich zawodników, którzy chcą zdobyć punkty w sytuacjach podkoszowych bez bloku. Celny rzut przynosi zespołowi 2 punkty.

W koszykówce istnieje kilka ważnych ograniczeń czasowych, które mają na celu utrzymanie tempa gry i zapewnienie dynamiczności akcji. Poza tym, w czasie gry sędzia może odgwizdać błędy techniczne takie, jak błąd podwójnego kozłowania, błąd kroków czy błąd przejścia. Każdy z tych błędów skutkuje stratą posiadania piłki na rzecz przeciwnika, a ich unikanie jest kluczowe dla płynnej gry i utrzymania przewagi.

Błąd 3 sekund

Błąd 3 sekund ma miejsce, gdy zawodnik atakującej drużyny przebywa w polu trzech sekund (tzw. trumna, czyli pomalowane pole pod koszem przeciwnika) przez dłużej niż 3 sekundy bez opuszczenia go. Aby uniknąć tego błędu, gracz musi wyjść poza pole, jeśli nie oddaje rzutu ani nie walczy o piłkę.

Błąd 5 sekund

Błąd 5 sekund dotyczy głównie dwóch sytuacji:

  • rzutu z autu – zawodnik wprowadzający piłkę do gry z autu ma 5 s na podanie jej innemu zawodnikowi. Przekroczenie tego limitu skutkuje stratą piłki;
  • jeżeli zawodnik kozłuje piłkę, ale nie wykonuje podania, ani rzutu (np. w sytuacji, gdy jest blisko kryty przez obrońcę), ma również 5 s na podjęcie decyzji, co dalej inaczej traci prawo do posiadania piłki.

Błąd 8 sekund

Drużyna ma 8 sekund na przemieszczenie piłki z własnej połowy na połowę przeciwnika po udanym wznowieniu akcji. Jeśli nie uda się przekroczyć połowy w tym czasie, zespół traci piłkę, a przeciwnik rozpoczyna grę z autu.

Błąd 24 sekund

Drużyna ma 24 sekundy na przeprowadzenie akcji zakończonej rzutem do kosza – piłka musi dotknąć obręczy. Jeśli zespół nie odda rzutu w tym czasie, dochodzi do straty piłki. Zegar 24 sekund resetuje się po każdym rzucie, który dotknie obręczy lub po faulu drużyny broniącej się.

Błąd podwójnego kozłowania

Błąd podwójnego kozłowania ma miejsce, gdy zawodnik po zakończeniu kozłowania (czyli po złapaniu piłki oburącz) ponownie zacznie kozłować piłkę. Za ten błąd rywal może wznowić grę rzutem z autu z miejsca, gdzie popełniono przewinienie.

Błąd kroków

Błąd kroków, potocznie zwany „krokami”, ma miejsce, gdy koszykarz przesuwa się z piłką w rękach bez kozłowania. Najczęściej błąd ten popełnia się, robiąc 2 lub więcej kroków przed rzutem lub podaniem piłki. Skutek? Drużyna przeciwna dostaje piłkę do wprowadzenia z autu.

Błąd przejścia

Błąd przejścia wiąże się z przekroczeniem lub nadepnięciem linii rzutów wolnych czy linii autu w momencie wznawiania gry.

Kopnięcie piłki

Kopnięcie piłki w koszykówce jest błędem technicznym, który ma miejsce, gdy zawodnik celowo dotknie piłki nogą lub kopnie ją. Jeśli piłka przypadkowo dotknie nogi zawodnika (np. w wyniku niekontrolowanego odbicia), sędzia nie odgwizduje błędu i gra toczy się dalej.

Faule w koszykówce to przewinienia, które mają miejsce, gdy zawodnik narusza przepisy poprzez nielegalny kontakt fizyczny z przeciwnikiem lub poprzez inne nieprzepisowe działanie. W piłce koszykowej wyróżnia się kilka rodzajów fauli, a każdy z nich może prowadzić do różnych konsekwencji dla drużyny faulującej. Jeśli w trakcie meczu gracz popełni pięć fauli (w NBA 6), musi zejść z boiska, a w jego miejsce wchodzi inny zawodnik.

Rodzaje fauli w koszykówce:

  • faul osobisty – jest najczęściej spotykanym przewinieniem. Dochodzi do niego, gdy zawodnik wykonuje nielegalny kontakt fizyczny z przeciwnikiem, np. popychając go, uderzając, blokując niezgodnie z przepisami, łapiąc za rękę itp. Jeśli faul miał miejsce w trakcie rzutu, zawodnik faulowany wykonuje rzuty wolne. W przeciwnym razie, faulowany zespół wprowadza piłkę z autu, chyba że drużyna , która popełniła błąd przekroczy limit przewinień (najczęściej 5 w jednej kwarcie), wtedy zawodnik faulowany dostaje 2 rzuty wolne;
  • faul techniczny – dotyczy niewłaściwego zachowania koszykarza, trenera lub członka zespołu, które nie ma związku z kontaktem fizycznym (np. dyskusja z sędzią, wyrażanie emocji w sposób nieprzepisowy, celowe opóźnianie gry, wejście na boisko bez zgody). Drużyna przeciwna otrzymuje 1 rzut wolny, a po jego wykonaniu grę wznawia zespół, który posiadał ją przed faulem;
  • faul niesportowy – to celowe, ostre przewinienie, które nie jest związane z próbą zagrania piłki. Zawodnik wykonuje niepotrzebny, zbyt agresywny kontakt, co prowadzi do narażenia przeciwnika na niebezpieczeństwo. Drużyna faulowana otrzymuje 2 rzuty wolne, a po ich wykonaniu piłka pozostaje w jej posiadaniu.

Standardowa piłka do koszykówki używana w profesjonalnych i amatorskich rozgrywkach jest wykonana z materiałów syntetycznych lub skóry i ma odpowiednią teksturę, która zapewnia dobrą przyczepność do parkietu. Występuje w kilku rozmiarach:

  • rozmiar 7 – stosowany w profesjonalnych ligach mężczyzn, takich jak NBA. Obwód piłki wynosi 75 m, a jej waga nie przekracza 650 g,
  • rozmiar 6 – używany w profesjonalnych ligach kobiecych, takich jak WNBA. Obwód piłki wynosi 72,5cm, a waga mieści się w zakresie 510-567 g,
  • rozmiar 5 –  przeznaczony do gry przez dzieci do 12. r.ż. Obwód piłki dla juniorów to 70 cm,
  • rozmiar 4 – jest dedykowany dzieciom w wieku 5-8 lat. Obwód takiej piłki wynosi 65 cm,
  • rozmiar 3 – przeznaczony dla najmłodszych adeptów piłki koszykowej (3-5 lat). Obwód piłki ma 56 cm.

Więcej dowiedz się z poradnika: Jak dobrać piłkę do koszykówki .

W koszykówce każda drużyna składa się z 12 graczy, z czego na boisku może przebywać 5 zawodników. Koszykarz mogą grać jako:

    • rozgrywający – zawodnik, który prowadzi grę i organizuje atak. Odpowiada za podania oraz kontrolę tempa meczu;

    • silny skrzydłowy – gra blisko kosza, odpowiada za zbiórki, grę obronną i zdobywanie punktów spod kosza. Wyróżnia go silna budowa ciała, umiejętność gry tyłem do kosza oraz skuteczność rzutów z bliskiej odległości;

    • niski skrzydłowy – wszechstronny gracz, który może zarówno atakować, jak i bronić. Często wykorzystuje swoje umiejętności do zdobywania punktów spod kosza i z dystansu. Charakteryzuje go szybkość, umiejętność rzucania z różnych pozycji oraz zdolności defensywne;

    • środkowy (center)  – najwyższy gracz w drużynie, który gra blisko kosza. Odpowiada za zbiórki, blokowanie rzutów i punktowanie rzutami z bliskiego dystansu. Często zdobywa punkty z rzutów, które są wykonywane po zbiórkach lub podaniach z obwodu;

    • rzucający obrońca – zawodnik na tej pozycji specjalizuje się w zdobywaniu punktów, szczególnie poprzez rzuty z dystansu (za 3 punkty), ale ma również zadania defensywne. Rzucający obrońcy często są aktywni w przechwytywaniu piłki, co umożliwia szybkie kontrataki.

Współczesna koszykówka coraz częściej stawia na wszechstronnych zawodników, którzy mogą pełnić więcej niż jedną rolę na boisku. Dlatego niektórzy gracze mogą występować na różnych pozycjach w zależności od strategii drużyny i sytuacji na boisku.

Polecane produkty