Spis treści:
Do jazdy po mieście, na górskie ścieżki, do szybkiej jazdy po szosie czy na zawody cross-country? Poznaj rodzaje rowerów i ich przeznaczenie, aby wybrać jednoślad dopasowany do Twoich potrzeb oraz oczekiwań.
Decydując się na zakup roweru, podstawowe pytanie, na które poszukujemy odpowiedzi brzmi: Jaki rower będzie dla mnie najlepszy? Wystarczy, żeby był wygodny, posiadał oryginalny design i do tego mieścił się w przygotowanym budżecie? Te czynniki mają znaczenie, jednak rower musi być przede wszystkim funkcjonalny, czyli zgodny z przeznaczeniem, do którego będzie używany. Należy określić, czy będziemy na nim jeździć rekreacyjnie, wyczynowo w zawodach czy potrzebny jest nam jako środek transportu do pracy lub szkoły. Istotne jest również to, jak często będziemy z niego korzystać – jedynie od czasu do czasu, na weekendowe wycieczki, sezonowo czy przez cały rok. Kolejnym ważnym aspektem niezbędnym do ustalenia przy wyborze odpowiedniego rodzaju roweru jest typ nawierzchni, po którym będziemy się głównie poruszać – miejskie ulice, górskie alejki, szosa, szutry itp. Te czynniki przekładają się na takie kwestie, jak m.in.: materiał wykonania (np. karbon lub aluminium), klasa osprzętu (napęd, amortyzator, hamulce itp.) czy zastosowane technologie i rozwiązania konstrukcyjne. Znając odpowiedzi na powyższe pytania, można precyzyjnie dopasować typ roweru i cieszyć się komfortową jazdą czy kolejnymi rekordami i staniem na najwyższym stopniu podium.
Rower górski sprawdzi się zarówno na wymagających, pełnych przeszkód podjazdach w górach, na szutrze, leśnych ścieżkach, jak i miejskich ulicach. Może służyć do rekreacyjnej jazdy, sporadycznych wycieczek za miasto, ścigania się w wyścigach XC, codziennych dojazdów do biura/szkoły/uczelni, a także wymagających wypraw z dodatkowym bagażem w sakwach. Rower górski wyróżnia:
rama z wytrzymałego aluminium (w droższych i bardziej zaawansowanych modelach stosuje się karbon) o geometrii umożliwiającej jazdę w wyprostowanej lub bardziej pochylonej, sportowej pozycji,
szerokie opony (50-70 mm) z agresywnym bieżnikiem o dobrej przyczepności do różnego typu nawierzchni,
koła w rozmiarze 27,5 lub 29”, dla młodzieży i niższych osób 26”
jeden lub dwa amortyzatory o dużym skoku (80-100 cm w bardziej rekreacyjnych modelach lub do 140 cm w sprzęcie trailowym na trudniejszy teren)
hydrauliczne lub linkowe hamulce tarczowe,
napęd 3x, 2x lub 1x (w modelach wyścigowych) z lekkim przełożeniem,
waga od 9 do 15 kg,
możliwość zamontowania bagażnika,
błotników , oświetlenia i podpórki.Wśród rowerów górskich mamy klasyczne MTB, wyścigowe XC, stworzone do zjazdów downhille, radzące sobie na stromych podjazdach i zjazdach enduro, gotowe na długie, górskie wyprawy traile oraz dedykowane ostrzejszej jeździe modele freeride.
Klasyczny, wielozadaniowy
rower MTB do codziennej jazdy po asfalcie oraz rekreacyjnych wycieczek poza miasto. Geometria ramy pozwala na jazdę w wyprostowanej pozycji, a obniżona górna rura zwiększa przekrok (odległość między podłożem a środkiem górnej rury ramy). Rower ATB najczęściej posiada m.in.: koła w rozmiarze 26 lub 28”, prostą kierownicę i jeden amortyzator (lub nie ma go w ogóle).Stworzony do agresywnej, szybkiej jazdy po trudnych technicznie i wymagających trasach, zwykle wykorzystywany do wyścigów XC. Wyposażony jest w m.in.: przedni amortyzator o skoku 100-120 mm, sztywną tylną część ramy oraz koła w rozmiarze 27 lub 29”.
Rower enduro zdają egzamin na trudnych technicznie zjazdach pełnych przeszkód oraz w trakcie skakania. Na pokładzie tego modelu znajdziemy obniżoną ramę, amortyzator z przeskokiem 130-180 mm i regulowaną sztycę.
Wymagające, szybkie zjazdy i solidny zastrzyk adrenaliny to główne przeznaczenie roweru typu downhill. Rower downhillowy wyróżnia m.in.: solidna rama, pełna amortyzacja o skoku rzędu do 200 mm, opony o szerokości nawet powyżej 3”, obniżone siodło i rama oraz sprężyna powietrzna w przednim widelcu.
Ten rodzaj roweru górskiego nazywany również „ścieżkowcem” jest bardzo uniwersalny – służy do zjazdów i podjazdów czy turystyki górskiej. Posiada skok 120-150 mm, sztycę typu dropper, koła w rozmiarze 29” (lub 27”+ z szerszymi oponami) i obniżone siodło.
Rower górski typu freeride do ostrej jazdy z góry przypomina nieco model DH. Zwykle jest ciężki (waga nawet do 20 kg), wyposażony w koła w rozmiarze 26”, przerzutkę tylną i jedną tarczę przednią oraz amortyzator ze skokiem 180-230 mm).
Przeznaczone do jazdy codziennej po mieście i lekkiej turystyki rowerowej (krótkie i średnie dystanse bez konieczności zabierania bagażu) na różnego typu nawierzchniach. Rower typu cross przypomina model trekkingowy, ale bez bogatego wyposażenia dodatkowego. Posiada 28” koła z oponami o szerokości 38-44 mm, amortyzator o skoku 50-65 mm i geometrię ramy dostosowaną do jazdy w komfortowej, praktycznie wyprostowanej pozycji. Z kolei rower fitnessowy wyróżnia prosta kierownica, sztywny widelec i wspornik siodła, geometria ramy dopasowana do sportowej, ale komfortowej pozycji, koła w rozmiarze 28” i szerokości opon 35-40 mm oraz hamulce tarczowe.
To model dedykowany jeździe na szosie (asfalcie) z prędkością do nawet 50 km/h. Charakterystyczne cechy
roweru szosowego zwanego inaczej kolarzówką lub wyścigówką to :wąskie koła (23-28mm) z gładkim bieżnikiem w rozmiarze 28”,
wygięta kierownica tzw. baranek, która pozwala przyjąć aerodynamiczną pozycję i pokonywać długie dystanse,
dwie przerzutki z dwutarczową korbą,
klamkomanetki wbudowane w hamulce umożliwiające zmianę przełożeń i hamowanie bez konieczności odrywania rąk od kierownicy,
twarde przełożenia do szybkiej jazdy,
jednostronne hamulce,
lekka aluminiowa lub karbonowa rama.
Rowery szosowe dzielą się na modele endurance oraz sportowe zwane też Race (np. triathlonowe). Te pierwsze pozwalają przyjąć bardziej opływową i komfortową pozycję, co sprawdzi się przy dłuższej jeździe. Modele sportowe mają sztywną ramę, supercienkie opony, twarde przełożenia i geometrię ramy umożliwiającą przyjęcie bardzo aerodynamicznej pozycji. Funkcjonują też rowery torowe do jazdy na specjalnie przygotowanych, zamkniętych w hali torach, które nie mają przerzutek i hamulców.
Szeroki wybór wysokiej jakości rowerów szosowych od takich liderów rynku sprzętu rowerowego, jak: Cipollini, Orbea czy Ridley, znajdziesz w ofercie sklepu sportowego Sportano.pl.
Przypomina rower szosowy, jednak różni się od niego szerokością opon, a jednocześnie posiada cechy roweru górskiego i przełajowego. Sprawdzi się na bezdrożach, asfalcie, leśnych ścieżkach i trasach z przeszkodami.
Rower gravel często jest wykorzystywany w okresie zimowych przygotowań przez zawodowych kolarzy szosowych. Co wyróżnia ten rodzaj roweru:szerokie opony 35-45 mm z bieżnikiem oraz możliwość zamontowania wersji o szerokości 50 mm na wymagające tereny czy modeli szosowych 23-28 mm na długą jazdę po asfalcie,
przedni amortyzator lub pełne zawieszenie,
kierownica typu baranek,
sztywny widelec z aluminium, karbonu lub japońskiej stali Cro-Mo,
tarczowe hamulce,
dwa koszyki na bidon,
możliwość montażu błotnika i bagażnika oraz sakw.
To typowe rowery do jazdy po mieście, który doskonale sprawdzą się w dojazdach do pracy także w eleganckim stroju. Geometria ramy tzw. holenderek pozwala na przyjęcie wygodnej, wyprostowanej sylwetki, a koszyk/bagażnik na kierownicy umożliwia przewożenie plecaka, torby czy zakupów. Rower miejski posiada koła w rozmiarze 26 lub 28”, przerzutkę schowaną w piaście tylnego koła, pełną osłonę łańcucha, błotniki, szerokie i wygodne siodełko, oświetlenie przednie i tylne, dzwonek oraz stopkę.
Stworzone z myślą o jeździe długodystansowej po asfalcie, szutrze, leśnych i polnych ścieżkach czy utwardzonych nawierzchniach. Świetnie sprawdzą się jako środek transportu do codziennych dojazdów do pracy oraz wyjazdów poza miasto. Jakie cechy posiada rower trekkingowy:
geometria ramy pozwalająca na jazdę w lekkim pochyleniu,
przedni amortyzator z opcją redukcji wstrząsów,
amortyzowana sztyca,
hamulce tarczowe,
koła w rozmiarze 28”,
opadająca górna rura dla wygodniejszego wsiadania i zsiadania,
pełne wyposażenie: błotniki, oświetlenie przednie i tylne, bagażnik, podpórki oraz możliwość zamontowania sakw.
E-bike to rodzaj roweru wyposażony w silnik montowany w przedniej lub tylnej piaście koła bądź przy korbie, który wspomaga pedałowanie, a także akumulator o mocy do 250 W (wymóg UE), który montuje się na ramie lub bagażniku.
Rower elektryczny działa jedynie wtedy, gdy pedałujemy i to z prędkością maksymalną do 25 km/h. Najczęściej mamy do czynienia z e-rowerami z baterią litowo-jonową i zasięgiem od 30 do nawet 195 km (np. model Tern GSD S10 Cargo Lina) w zależności od stylu jazdy, terenu, parametrów użytkownika, warunków pogodowych. Czas pełnego ładowania wynosi 2-6 h.Orbea, Ridley, Ecobike, HIMO, Tern czy Lovelec to czołowi producenci e-bike’ów wykorzystujący innowacyjne rozwiązania zwiększające wygodę jazdy, np. panel sterujący z automatycznym włączaniem oświetlenia (np. Ecobike LX 14Ah) czy port magistrali CAN służący do ładowania, diagnostyki systemu lub podłączania przedłużacza zasięgu (np. Orbea Vibe H30 EQ).