Spis treści:
Kierownica to jeden z kluczowych elementów roweru, od którego zależy komfort i wydajność jazdy. W rowerach szosowych ma ona kształt tzw. baranka i pozwala przyjmować aerodynamiczną pozycję, natomiast w rowerach górskich jest ona prosta. Kierownica rowerowa – jakie dokładnie rodzaje wyróżniamy i czym należy się kierować podczas zakupu tej części jednośladu?
Kierownica odgrywa istotną rolę w kontroli sterowności i sposobu prowadzenia roweru, czy to po płaskim terenie, podczas jazdy pod górę, w trakcie zjazdów czy na zakrętach. Jej kształt i ustawienie wpływa również na przyjmowaną pozycję w trakcie jazdy i rozłożenie masy ciała. Nieodpowiednio dopasowana kierownica, czy to pod względem szerokości, wysokości czy rodzaju w stosunku do stylu jazdy i terenu nie tylko utrudnia poruszanie się, obniża wydajność jazdy, ale może też powodować niebezpieczne sytuacje. Często jest również powodem bólu szyi i pleców czy nadgarstków. Jeśli w trakcie jazdy drętwieją Ci nadgarstki lub dłonie, sprawdź swoją pozycję na rowerze.
Im bardziej się pochylasz nad kierownicą, tym większy ciężar i nacisk wywierasz na ręce. Przykładowo, w
rowerach szosowych pozycję pochyloną nad kierownicą trzymasz niemal przez całą jazdę, jednak dzięki temu, że umożliwia ona różne ułożenie rąk, pomaga zmniejszyć nacisk. Z kolei rowery MTB wyposażone są w tzw. płaską lub pionową kierownicę, która wyznacza praktycznie jedną pozycję rąk. Z uwagi na to, że siedzisz w bardziej wyprostowanej pozycji, nie ma tak dużego stałego nacisku na ręce, dlatego długotrwała jazda nie stanowi problemu. Zawsze możesz też dokupić końcówki do kierownicy, aby urozmaicić ułożenie rąk i zmniejszyć np. ból nadgarstków.Więcej w naszym poradniku:
Prawidłowa pozycja na rowerze .Kierownice rowerowe, z uwagi na ich kształt, dzieli się na dwa główne rodzaje:
prosta – ma lekką, wytrzymałą konstrukcję pozbawioną rogów (wygięcie nie większe niż 5 stopni). Pozwala jeździć w aerodynamicznej pozycji. Wykorzystywana w celach sportowych;
giętkie – wyróżnia się szerszą budową i wyższą wagą niż jej prosty odpowiednik oraz wygięciami (stopień zależny od stylu jazdy). Stosowana w rowerach górskich, szosowych, turystycznych, miejskich czy BMX.
Oprócz podstawowego podziału, wyróżniamy jeszcze kierownice rowerowe w zależności od rodzaju jednośladu: szosowe, górskie, gavelowe, miejskie czy turystyczne. Przykładowo, w rowerach zjazdowych oraz przełajowych coraz częściej spotyka się kierownice typu riser (mają ścięty kształt), które pozwalają przenieść środek ciężkości jeszcze bardziej do tyłu, co przydaje się przy stromych zjazdach.
W przypadku rowerów górskich, rodzaj i szerokość kierownicy należy dopasować do indywidualnych preferencji. Jeśli zależy Ci na wysokiej kontroli i stabilności jazdy, wybierz szerszy model (o 10-15 cm więcej niż szerokość Twoich barków), a gdy Twoim priorytetem jest aerodynamiczna sylwetka umożliwiająca rozwijanie sporych prędkości oraz wygodną jazdę na stojąco, sięgnij po węższą wersję. Dla mniej zaawansowanych fanów rowerów MTB optymalnym rozwiązaniem będą giętkie kierownice, które zapewniają bardziej komfortową jazdę. Zawodnicy powinni postawić na prostą konstrukcję.
Jej charakterystyczną cechą jest kształt przywodzący na myśl rogi barana – stąd nazwa „baranek”. Kierownica szosowa pozwala zmieniać pozycję ciała na trzy sposoby – dolny chwyt (najbardziej aerodynamiczna pozycja), na klamkomanetkach lub górny chwyt. W przypadku kolarzówki można jeszcze zdecydować się na tzw. lemondkę – nakładkę, dzięki której można przyjąć praktycznie leżącą pozycję na kierownicy. Dla początkujących adeptów kolarstwa szosowego na wstępie dobrym wyborem może okazać się kierownica nieco szersza od szerokości ramion, a w miarę wzrostu zaawansowania należy dążyć do węższych wersji.
Konieczność manewrowania między samochodami, pieszymi i innymi przeszkodami w przestrzeni miejskiej oraz posiadanie szerokiego pola widzenia poprzez m.in.: optymalnie wyprostowaną sylwetkę definiuje budowę kierownicy w rowerze miejskim. Powinna być ona stosunkowo szeroka, wysoka i prosta lub wygięta (np. typ „jaskółka”), aby gwarantować stabilną i wygodną jazdę.
W tym przypadku również najlepszym rozwiązaniem będzie kierownica typu „baranek”, dająca szerokie pole manewru jeśli chodzi o ustawienie rąk i pozycji na
rowerze gravel , co sprawdzi się w zróżnicowanym terenie i przy zmiennym tempie jazdy.Coraz większą popularnością cieszą się aerodynamiczne rowery, w których ustawienie kierownicy jest kluczowe w zmniejszaniu oporu powietrza. Służy też np. wygodzie podczas długich podjazdów. Dodatkowo, kierownica aero umożliwia wewnętrzne prowadzenie kabli. W bardziej zaawansowanych modelach kierownica i wspornik są zintegrowane, a uchwyty na dodatkowy sprzęt typu komputer rowerowy, wbudowane.
Parametry kierownic w nowych rowerach oparte są m.in.: na średniej szerokości ramion przeciętnej osoby jeżdżącej na jednośladzie w danym rozmiarze. Stąd podczas zakupu zamiast kierować się w pierwszej kolejności wyglądem czy ceną sprzętu, należy skupić się na konstrukcji kierownicy, jej szerokości i średnicy, a także możliwości regulacji do swoich parametrów i preferowanego stylu jazdy (unikaj np. zintegrowanego zestawu wspornika i kierownicy). Znaczenie ma też płeć. W przypadku rowerów damskich zwykle wyposażone są one w węższą kierownicę, co jest związane z tym, że kobiety przeważnie mają węższe ramiona niż mężczyźni. Warto o tym pamiętać, gdy zdecydujesz się na model unisex.
Prawidłowo dobrana szerokość kierownicy zapewni Ci doskonałą kontrolę w trakcie jazdy, pozwoli czerpać przyjemność z każdego przejechanego kilometra i zmniejszy ryzyko kontuzji. Aby dobrać odpowiednią szerokość kierownicy, zmierz odległość między kostnymi wypustkami po obu stronach obojczyków. Pamiętaj, że oprócz pomiaru znaczenie mają też osobiste preferencje i styl jazdy. Przykładowo, jeśli zależy Ci na aerodynamice, wybierz węższą kierownicę (o rozmiar mniejszą), natomiast gdy cenisz sobie stabilność, postaw na szerszy wariant. Przy właściwie dobranej szerokości kierownicy nadgarstki są wyprostowane i rozluźnione, łokcie i ramiona też są ułożone luźno. W ten sposób zyskujesz amortyzację podczas jazdy po nierównościach. Źle dopasowana szerokość kierownicy będzie powodować dyskomfort i bóle ramion, pleców oraz szyi. Przy za wąskiej kierownicy wszelkie drgania podczas jazdy będą przechodzić przez ramiona do szyi, z kolei za szeroka będzie blokować łokcie i ramiona, a to także utrudni jazdę.
Na rynku dostępne są przede wszystkim dwa rozmiary średnicy kierownicy rowerowej (punkt mocowania wspornika) – 25,4 mm i 31,8 mm. Jeśli chodzi o długość kierownicy, to w przypadku kolarzówek są to parametry rzędu 40-44 cm, dla rowerów górskich czy turystycznych wynoszą one 56-66 cm, a w przypadku rowerów do downhillu – 70 i więcej cm.
Większość kierownic jest produkowana z aluminium, włókna węglowego i ze stali. W przypadku włókna węglowego można uzyskać optymalne połączenie niskiej wagi, wytrzymałości, świetnej amortyzacji drgań i dopasowania. Dzięki zastosowaniu kierownicy z karbonu, waga roweru może być nawet 20-40 procent mniejsza niż w przypadku pozostałych materiałów, co doceniają zwłaszcza kolarze szosowi. Po stronie wad należy zapisać stosunkowo wysoką cenę i kruchość (uszkodzenia struktury materiału mogą być niewidoczne gołym okiem). Aluminium cenione jest za wytrzymałość, niską wagę i cenę, a stal, zwłaszcza nierdzewna, jest odporna na uszkodzenia mechaniczne (najczęściej stosuje się ją w rowerach do downhillu).
Niezależnie od tego, czy jesteś rekreacyjnym rowerzystom, czy profesjonalnym kolarzem, wybór odpowiedniej szerokości i kształtu kierownicy to klucz do zapewnienia sobie solidnego chwytu, stabilności i komfortu jazdy. Jeśli masz wątpliwości, czy dany model
kierownicy rowerowej będzie dla Ciebie odpowiedni, skontaktuj się z naszą Obsługą Klienta lub odwiedź naszych ekspertów rowerowych w sklepie stacjonarnym Sportano.pl w Homepark Targówek w Warszawie.