Spis treści:
Rower gravel to idealny wybór dla tych, którzy cenią sobie wszechstronność i komfort jazdy w zróżnicowanym terenie – od asfaltu, przez drogi szutrowe, po leśne ścieżki. Dzięki łączeniu cech rowerów górskich i szosowych, gravel pozwoli Ci na swobodną eksplorację każdego terenu podczas rekreacyjnych przejażdżek czy bikepackingu. Podpowiemy, jakie cechy powinien mieć rower szutrowy i na co zwrócić uwagę przy wyborze pierwszego gravela, aby zapewnić sobie radość z jazdy i pewność na każdej trasie.
Gravel (z ang. żwir), zwany też rowerem szutrowym lub szutrówką, to wszechstronny typ roweru zaprojektowany do jazdy zarówno po asfaltowych drogach, jak i po trudniejszych, nieutwardzonych szlakach, takich jak szutry, leśne drogi czy polne dukty. Jest to swoiste połączenie cech roweru szosowego z elementami roweru przełajowego i górskiego, co czyni go bardzo uniwersalnym jednośladem. Dzięki temu jest coraz popularniejszym wyborem wśród rowerzystów szukających jednego roweru do różnych zastosowań.
Szutrówka jest doskonałym wyborem dla osób, które chcą mieć jeden rower do wszystkiego – zarówno na codzienne dojazdy do pracy, szkoły czy na uczelnię, weekendowe wycieczki poza miasto, jak i długodystansowe wyprawy w różnorodnym terenie oraz na trasach z przeszkodami. Po gravel często sięgają kolarze szosowi w czasie zimowych miesięcy – umożliwia im kontynuowanie cyklu przygotowań do wyścigów w sezonie.
Cechą charakterystyczną roweru gravelowego jest bardziej komfortowa i stabilna geometria ramy w stosunku do typowego roweru szosowego, dzięki czemu na szutrówce możliwe są podjazdy pod spore stromizny. Mamy tu dłuższy rozstaw osi i wyższą główką ramy, co ułatwia utrzymanie kontroli na nierównym terenie i pozwala przyjąć komfortową pozycję na czas jazdy (bez nadmiernego pochylania się). Taki układ zmniejsza obciążenie pleców i ramion, co jest korzystne podczas długich wypraw.
Gravele najczęściej wyposażone są w koła w rozmiarze 700c (jak w rowerach szosowych) lub 650b (mniejsze, ale z możliwością zamontowania szerszych opon). Ponadto opony są szersze niż w kolarzówkach – najczęściej mają 35-45 mm szerokości, choć na rynku dostępne są też modele o szerokości 28 mm czy 50 mm. W zależności od terenu, po którym głównie się poruszasz, opony mogą posiadać agresywny bieżnik, co zapewnia lepszą przyczepność na luźnych nawierzchniach lub być bardziej gładkie i umożliwiać szybszą jazdę po asfalcie.
W gravelach występuje głównie napęd 1x (jedna zębatka z przodu), czasem 2x (dwie zębatki z przodu), co przekłada się na szeroki zakres przełożeń, umożliwiający radzenie sobie zarówno na stromych podjazdach, jak i szybkich zjazdach.
Rowery gravelowe oferują hamulce tarczowe, które są gwarancją lepszej kontroli hamowania w zmiennych warunkach pogodowych i na różnych nawierzchniach.
Wyróżnikiem tego rodzaju rowerów są też dodatkowe mocowania na bagażniki, błotniki, bidony, a nawet torby bikepackingowe, dzięki czemu doskonale sprawdzają się na dłuższe wypraw.
Poza tym w gravelach znajdziesz kierownicę typu baranek, przedni amortyzator lub pełne zawieszenie oraz sztywny widelec wyprodukowany z aluminium, włókna węglowego czy stali chromowo-molibdenowej (Cro-Mo).
Wybór pierwszego roweru gravelowego zależy od kilku czynników, takich jak: budżet, planowane trasy oraz preferencje dotyczące komfortu i funkcjonalności. Gravele są dostępne w szerokim zakresie cen i w kilku wariantach – wyprawowym, wyścigowym, do codziennej jazdy czy w wersji elektrycznej.
Ustal budżet i staraj się znaleźć rower o jak najlepszym stosunku jakości do ceny, biorąc pod uwagę swoje potrzeby. Na początek warto zainwestować w model ze średniej półki cenowej z komponentami od takich marek, jak Shimano (np. grupa GRX, Claris) czy SRAM (np. grupa Apex, Rival).
Sprawdź:
Ranking rowerów gravelowych oraz Jak dobrać rozmiar ramy roweru ?Rowery gravelowe mogą być wyposażone w ramę aluminiową, karbonową, tytanową lub stalową. Wybór materiału powinien odpowiadać Twoim preferencjom i budżetowi. Aluminium jest lekkie i przystępne cenowo, stal zapewnia komfort i wytrzymałość, karbon jest lekki i sztywny, a tytan łączy niską wagę z trwałością. Niektóre rowery gravelowe są wyposażone w amortyzowane widelce lub wbudowaną amortyzację w ramie, co zwiększa komfort na nierównych nawierzchniach.
Upewnij się, że wybrany rower ma komfortową geometrię, która będzie odpowiednia dla Twojego stylu jazdy i długości tras, jakie planujesz pokonywać. Dłuższy rozstaw osi i wyższa główka ramy w szutrówce zapewniają lepszy komfort na dłuższych trasach i wymagających nawierzchniach.
W gravelach standardem są opony o szerokości 32-45 mm ze średnim oporem toczenia. Im bardziej wymagające tereny zamierzasz pokonywać na rowerze, tym lepsze będą szersze modele (38-45 mm) z agresywnym bieżnikiem, które zapewniają lepszy komfort i przyczepność na szutrowych drogach i leśnych duktach. Upewnij się, że rama roweru ma odpowiedni prześwit, aby pomieścić szersze opony.
Zakres przełożeń powinien odpowiadać Twoim potrzebom, a jednocześnie umożliwiać zarówno pokonywanie stromych podjazdów, jak i szybką jazdę po płaskim terenie. Na początek możesz wybrać gravel z napędem 1x, który jest prostszy i lżejszy oraz idealny do jazdy po zróżnicowanym terenie.
Hamulce tarczowe są standardem w gravelach – zapewniają skuteczne hamowanie w każdych warunkach. Zwróć uwagę na rodzaj hamulców – hydrauliczne oferują lepszą modulację i siłę hamowania niż mechaniczne, ale są też droższe.
Sprawdź, czy rower ma odpowiednią liczbę mocowań na bagażniki, błotniki, bidony czy torby bikepackingowe. To ważne, jeśli planujesz dłuższe wyprawy lub zamierzasz jeździć po mieście z dodatkowym bagażem.
Waga roweru gravelowego zależy od kilku czynników, takich jak materiał ramy, komponenty oraz przeznaczenie jednośladu. Planując dłuższe wyprawy warto też pamiętać, że montaż bagażników, błotników, czy torb zwiększa wagę jednośladu.
Szutrówki z aluminiową ramą są popularnym wyborem, ponieważ oferują dobrą równowagę między wagą, wytrzymałością i ceną. Ważą zazwyczaj 9,5 – 12 kg, w zależności od wyposażenia (np. rodzaj widelca, napęd, hamulce).
Stalowe rowery gravelowe są cięższe – ważą od 10,5 do 14 kg, ale są też wytrzymałe i zapewniają wysoki komfort jazdy na dłuższych dystansach.
Rowery szutrowe z ramą karbonową są najlżejsze – ważą od 8 do 10,5 kg, oferują świetną sztywność i amortyzację, ale trzeba liczyć się z wyższą ceną.
Gravel z ramą tytanową zazwyczaj waży 9-11,5 kg. Tytan jest wyjątkowo wytrzymały, lekki i odporny na korozję, ale jest też stosunkowo drogim materiałem.
Wybór odpowiedniej wagi gravela zależy od Twoich priorytetów. Lżejszy rower będzie łatwiejszy do podjazdów i szybszy na prostych odcinkach, ale może być droższy i mniej wytrzymały w trudnym terenie. Z kolei cięższa szutrówka może być bardziej komfortowa i wszechstronna, ale musisz się liczyć z tym, że nie będzie królem prędkości i lekkości.
Tak, rower gravelowy jak najbardziej nadaje się do jazdy po mieście. Można nim łatwo poruszać się zarówno po asfalcie, jak i po mniej równych nawierzchniach, takich jak bruk czy ścieżki w parku. Szersze opony lepiej tłumią nierówności, co jest korzystne na dziurawych drogach, a łagodniejsza geometria ramy niż w przypadku rowerów szosowych sprawia, że dłuższa jazda po mieście jest mniej męcząca. Rowery gravelowe są solidne i mogą poradzić sobie z krawężnikami, dziurami i innymi miejskimi przeszkodami. Dzięki temu są bardziej odporne na uszkodzenia, które mogą wystąpić podczas codziennej jazdy po mieście. Większość graveli jest wyposażona w hamulce tarczowe, które zapewniają skuteczne hamowanie w każdych warunkach pogodowych, a możliwość przymocowania bagażnika pozwala na łatwe przewożenie zakupów lub innych rzeczy. Z kolei opcja montażu błotników to duży plus, szczególnie w deszczowe dni.
Choć gravel nie jest tak szybki jak rower szosowy na idealnie gładkim asfalcie, nadal oferuje dobrą prędkość. Zamontowanie węższych opon z gładszym bieżnikiem zmniejszy opory toczenia i pozwoli poprawić prędkość. Szersze opony gravela i bardziej wyprostowana pozycja ciała sprawiają, że jazda po asfalcie jest komfortowa, szczególnie na dłuższych dystansach. Poza tym gravel umożliwia swobodne zjechanie z asfaltu na bardziej wymagające nawierzchnie, co jest przydatne, jeśli chcesz łączyć jazdę po drogach z eksploracją terenów poza miastem.