Łańcuch rowerowy – czym smarować, jak wyczyścić? Praktyczne wskazówki 

admin 19.06.2023 ( 22.01.2024 )

Łańcuch rowerowy jest istotnym elementem jednośladu, który wymaga odpowiedniej pielęgnacji, aby zapewnić płynną i efektywną jazdę. Częsta ekspozycja na różne warunki atmosferyczne, brud, kurz i osadzający się olej mogą powodować szybkie zużycie i utratę efektywności. Dlatego regularne smarowanie i czyszczenie łańcucha rowerowego są kluczowe dla przedłużenia jego trwałości. Przedstawimy praktyczne wskazówki dotyczące tego, czym smarować łańcuch w rowerze, jak go czyścić i utrzymać w jak najlepszej kondycji przez lata. 

Pierwszym krokiem jest usunięcie brudu i starego smaru z łańcucha. Przy mniejszych zabrudzeniach, możesz myć łańcuch bezpośrednio na rowerze. W przypadku rozpinania i zdejmowania łańcucha, przyda się spinka.  

Do wyczyszczenia łańcucha rowerowego możesz użyć specjalnego odtłuszczacza do rowerów lub innych dostępnych na rynku preparatów. Nanieś wybrany środek na łańcuch, a następnie użyj szmatki, szczotki do czyszczenia lub starej szczoteczki do zębów, aby dokładnie oczyścić każde ogniwo łańcucha. Staraj się dotrzeć do trudno dostępnych miejsc. Nie zapomnij również o kasetce, korbie i kółeczkach w przerzutce tylnej. 

Jeśli nie masz dostępu do odtłuszczacza rowerowego, możesz użyć rozpuszczalnika, takiego jak benzyna ekstrakcyjna lub aceton. Alternatywnie, możesz umyć łańcuch wodą z dodatkiem łagodnego detergentu lub mydła. Zanurz łańcuch w wodzie z mydłem i delikatnie go wyczyść. Pamiętaj, aby dokładnie spłukać łańcuch po umyciu, usuwając wszelkie pozostałości po mydle. 

Po dokładnym czyszczeniu łańcucha pamiętaj o wysuszeniu go przed nałożeniem świeżego smaru. Możesz użyć miękkiej szmatki lub ręcznika papierowego, aby usunąć wilgoć. 

Częstotliwość czyszczenia łańcucha rowerowego zależy od wielu czynników, takich jak: warunki atmosferyczne, rodzaj terenu, na którym jeździsz, oraz częstotliwość korzystania z roweru. Ogólnie, zaleca się regularne czyszczenie łańcucha co 100-200 przejechanych kilometrów lub co dwa tygodnie – z uwagi na jazdę po wymagających terenach, częstszego mycia wymaga rower MTB . Jeśli jeździsz w trudnych warunkach, takich jak deszcz, błoto lub piasek, lub jesteś zawodowym kolarzem, może być konieczne częstsze czyszczenie łańcucha rowerowego. Warto monitorować jego stan i oceniać go na podstawie widocznych zanieczyszczeń, hałasu lub trudności w zmianie biegów. 

Czyszczenie łańcucha w rowerze myjką ciśnieniową jest praktyką, która budzi pewne kontrowersje. Z jej pomocą można szybko i skutecznie usunąć brud i zanieczyszczenia z łańcucha oraz innych części roweru. Woda pod ciśnieniem może dotrzeć w trudno dostępne miejsca, które mogą być niemożliwe do wyczyszczenia manualnie. Jednak trzeba pamiętać, że woda pod wysokim ciśnieniem może zmyć smar z łańcucha, co prowadzi do konieczności ponownego nasmarowania po czyszczeniu. Ponadto, jeśli woda dostanie się do łożysk w piastach lub suwakach, może spowodować ich zniszczenie. Dlatego zaleca się ostrożne korzystanie z myjki ciśnieniowej. Ważne jest, aby trzymać dyszę myjki na pewnym dystansie od łańcucha i unikać kierowania bezpośredniego strumienia wody na łożyska i inne delikatne komponenty. 

Wybór odpowiedniego preparatu może mieć istotny wpływ na wydajność i trwałość łańcucha, dlatego warto wiedzieć, jakie są dostępne opcje. Najczęściej używane są oleje do łańcucha rowerowego, czyli inaczej smary. To pojęcie jest używane zamiennie przez producentów. Mają one za zadanie zapewnić odpowiednie natłuszczenie i ochronę łańcucha. Oprócz olejów i smarów, stosuje się również wosk do łańcucha rowerowego, który po zaschnięciu tworzy twardą warstwę pozytywnie wpływającą na pracę napędu. Jednak wybór właściwego preparatu zależy przede wszystkim od warunków atmosferycznych, w jakich będziesz jeździł. 

Smar na warunki suche 

Jest to smar przeznaczony do suchych i pylistych warunków atmosferycznych, dlatego można go wybrać, jeśli nie zamierzasz jeździć w deszczu. Smar na suche warunki charakteryzuje się niską lepkością i szybkim schnięciem oraz zapobiega gromadzeniu się brudu i pyłu na łańcuchu, utrzymując go w czystym i sprawnym stanie. 

Smar na mokre warunki 

Ten rodzaj smaru jest przeznaczony do jazdy w mokrych i deszczowych warunkach. Ma wysoką lepkość i doskonałą odporność na działanie wody. Smar na mokre warunki utrzymuje łańcuch dobrze nasmarowany nawet w obecności wilgoci, co chroni go przed rdzewieniem i zużyciem. Jeśli zatem nie zamierzasz rezygnować z roweru nawet w deszczowej dni, ten rodzaj smaru będzie dla Ciebie odpowiedni. 

Smar uniwersalny 

Jak sama nazwa wskazuje, smar uniwersalny nadaje się do różnych warunków atmosferycznych. Ten rodzaj preparatu łączy cechy smaru na warunki suche i mokre, oferując dobrą ochronę i wydajność przy różnej pogodzie, pozwalając na przejechanie nawet do kilkuset kilometrów. 

Smar ograniczający tarcie 

Smar tego typu został opracowany specjalnie w celu zmniejszenia tarcia między elementami łańcucha. Działa to na korzyść wydajności roweru, zmniejszając opory podczas pedałowania. Smar ograniczający tarcie jest często stosowany przez zawodowych kolarzy i rowerzystów, którym zależy na maksymalnej wydajności. 

Prawidłowa konserwacja i smarowanie łańcucha rowerowego jest niezwykle istotne. Przede wszystkim pomaga zmniejszyć tarcie pomiędzy ogniwami łańcucha, co przekłada się na płynniejsze i efektywniejsze przeniesienie siły pedałowania. Poza tym smarowanie chroni łańcuch przed korozją i przedwczesnym zużyciem, co wydłuża żywotność tego komponentu, a także wpływa na cichszą pracę napędu i łatwiejsze zmiany biegów. 

Jak skutecznie i poprawnie nasmarować łańcuch krok po kroku: 

  1. Przed rozpoczęciem smarowania, upewnij się, że rower jest stabilny i dobrze podparty. Możesz użyć stojaka rowerowego lub umieścić rower na stabilnej powierzchni. 
  1. Pamiętaj, że cały proces należy rozpocząć od oczyszczenia łańcucha, szczególnie jeśli jest silnie zabrudzony. To zdecydowanie ułatwi nałożenie preparatu i zapewni odpowiednią przyczepność do powierzchni łańcucha. 
  1. W przypadku smarowania, więcej wcale nie znaczy lepiej. Staraj się nałożyć jedną kroplę preparatu na każdy sworzeń, czyli w miejscu, gdzie płytki łańcucha się łączą. Możesz również delikatnie obracać korby, aby równomiernie rozprowadzić smar po całym łańcuchu. 
  1. Pozwól smarowi wniknąć między ogniwa łańcucha. Czas oczekiwania może się różnić w zależności od rodzaju preparatu i zaleceń producenta. Zwykle kilka minut po nałożeniu smaru powinno wystarczyć, ale zawsze warto sprawdzić instrukcje. 
  1. Po upływie odpowiedniego czasu, usuń nadmiar smaru z łańcucha, korzystając z ręcznika papierowego lub szmatki, ponieważ gdy będzie go za dużo, może przyciągać brud i powodować zabrudzenia napędu rowerowego. 
Polecane produkty