Jaki rower stacjonarny kupić? Wybierz najlepszy rowerek treningowy na odchudzanie, do rehabilitacji i rower spinningowy

Sylwia Stwora-Petela 10.01.2023

Rower stacjonarny pozwala zrobić trening całego ciała w domowym zaciszu bez względu na pogodę i poziom sprawności. Jednak, aby jazda na nim była efektywna i pozwalała osiągnąć konkretne cele, należy dopasować rodzaj roweru treningowego do indywidualnych potrzeb i możliwości. W naszym poradniku: Jaki rower stacjonarny kupić? znajdziesz niezbędne wskazówki, dzięki którym wybierzesz odpowiedni dla siebie sprzęt cardio.

Dlaczego warto mieć w domu rowerek treningowy?

Jazda na rowerze stacjonarnym to skuteczny sposób na spalanie kalorii i redukcję tkanki tłuszczowej, a jednocześnie poprawę kondycji lub utrzymanie formy. W porównaniu z niektórymi innymi sprzętami cardio, rowerek treningowy w mniejszym stopniu obciąża stawy, dzięki czemu umożliwia trening aerobowy początkującym adeptom wysiłku fizycznego, seniorom, osobom z nadwagą, wracającym po długiej przerwie spowodowanej kontuzją/urazem czy wszystkim tym, którzy ze względu na bóle kolan, kręgosłupa czy bioder rezygnują z aktywności. Jeśli lubisz jeździć na rowerze na świeżym powietrzu lub jesteś zawodowym kolarzem, rower stacjonarny to doskonały sposób na przejażdżkę czy trening podczas złej pogody. Dzięki niemu możesz dobrze przepracować okres jesienno-zimowy i przygotować się do nowego sezonu. Możliwość bieżącej kontroli najważniejszych parametrów wysiłku przy użyciu wyświetlacza oraz zbieranie danych w np. aplikacji rowerowej, pozwalają śledzić postępy w czasie i uzyskiwać konkretne efekty, np. utratę wagi, poprawę siły i wytrzymałości, lepszą pracę układu sercowo-naczyniowego oraz oddechowego, mocniejsze mięśnie nóg i kręgosłupa, kształtowanie zdrowych nawyków, utrzymanie szczupłej sylwetki czy lepsze samopoczucie i redukcję stresu.

Więcej o tym, jak jazda na rowerze treningowym wpływa na organizm przeczytasz w naszym poradniku: Rowerek stacjonarny – jakie efekty przynoszą ćwiczenia?

Pionowy, poziomy czy spinningowy – rodzaje rowerków stacjonarnych

Wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje rowerów stacjonarnych: pionowe, poziome oraz spinningowe. Każdy z nich oferuje nieco inne korzyści w zależności od poziomu sprawności fizycznej, stanu zdrowia czy celów treningowych. Na rynku są dostępne również rowery powietrzne tzw. air bike oraz trenażery rowerowe, które umożliwiają trening na swoim własnym rowerze.

Rower stacjonarny pionowy

To jeden z najpopularniejszych typów rowerków treningowych. Rower stacjonarny pionowy wyglądem przypomina klasyczny rower z tą różnicą, że pedały są umieszczone pod Twoim ciałem. Posiada wąskie siodełko i w zależności od potrzeb, można na nim jeździć zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej. Zwykle wyposażony jest w konsolę pozwalającą na bieżąco kontrolować parametry treningowe oraz regulować opór za pomocą przycisków (nie pokrętła) podobnie jak w przypadku bieżni. Rower pionowy zapewnia doskonały trening cardio, wzmacniając jednocześnie mięśnie nóg i kręgosłupa.

Rower stacjonarny poziomy

Ten rodzaj rowerku treningowego w mniejszym stopniu obciąża górną część ciała, stawy i dolną część pleców, dzięki konstrukcji, która w pełni podpiera ciało. Rower stacjonarny poziomy pozwala siedzieć w wygodnej pozycji w szerokim, często wyprofilowanym siedzisku, które jest umieszczone z dala od pedałów. Sprzęt cardio umożliwia treningi o niskiej intensywności, a zatem ćwiczenia na nim powodują mniejsze zmęczenie i bolesność mięśni po ćwiczeniach.

Poziomy rower stacjonarny to świetny wybór, jeśli masz ograniczoną mobilność, problemy ze stawami, uskarżasz się na bóle pleców czy nadgarstków lub jesteś po kontuzji i zależy Ci na bezpiecznym powrocie do sprawności fizycznej. Jest to również doskonała opcja dla osób starszych oraz dopiero zaczynających ćwiczyć.

Rower spinningowy

Rower spinningowy to propozycja dla profesjonalnych kolarzy, którym zależy na utrzymaniu cyklu przygotowań do sezonu w okresie jesienno-zimowym oraz uczestników zajęć indoor cycling/spinning w klubach fitness. Ten sprzęt cardio jest stylizowany na rower szosowy. Wyposażony jest w koło zamachowe (z przodu lub z tyłu), umieszczone tuż pod stopami pedała z regulowanymi paskami i/lub blokami do butów SPD i kierownicę z uchwytami umożliwiającymi ułożenie rąk w wielu pozycjach. Rower spinningowy najczęściej posiada pokrętło lub konsolę do regulowania zakresu oporu, dzięki czemu można symulować jazdę w terenie. Więcej przeczytasz w naszym poradniku: Indoor cycling – wszystko o treningu na rowerze spinningowym .

Rower powietrzny (air bike)

Tzw. air bike jest rodzajem roweru pionowego. Posiada koło w formie wentylatora wydmuchujące powietrze z powrotem na użytkownika – w ten sposób tworzony jest opór. Im mocniej naciskasz na pedała, tym wysiłek jest większy i odwrotnie. Rower powietrzny posiada również szeroką kierownicę, która porusza się na przemian do przodu i do tyłu w rytm uderzeń pedałów. Taka konstrukcja pozwala wykonać ćwiczenia cardio o wysokiej intensywności (interwały, HIIT, tabata, CrossFit), a także mocno angażuje ramiona, dzięki czemu zapewnia trening górnym partiom ciała.

Trenażer rowerowy

Trenażer rowerowy to urządzenie, dzięki któremu możesz przekształcić posiadany rower szosowy czy MTB w model stacjonarny do jazdy w domu/garażu czy innym pomieszczeniu. To doskonałe rozwiązanie na zimowe miesiące, zwłaszcza jeśli planujesz start na tym samym rowerze w wyścigach lub triathlonie. Na rynku dostępne są:

  • trenażery rolkowe – składają się z 3 rolek i stelaża, tylne koło wkłada się do nich bez żadnego dodatkowego mocowania);
  • trenażery magnetyczne i elektromagnetyczne (zaciska się je na tylnym kole i dociska do niego rolkę, dedykowane magnesy kontrolowane przy użyciu manetki/dźwigni poprzez przyciąganie się i oddalanie od siebie tworzą mniejszy lub większy opór);
  • trenażery typu smart (specjalna rama wymaga zdjęcia tylnego koła, pozwalają połączyć się za pomocą Bluetooth ze smartfonem, laptopem czy tabletem, aby np. móc ścigać się z innymi użytkownikami na wirtualnych platformach treningowych).

Rower magnetyczny czy mechaniczny?

W przypadku roweru stacjonarnego mamy do czynienia z oporem, czyli uczuciem większego lub mniejszego napięcia, które pojawia się podczas pedałowania. Można go kontrolować za pomocą pokrętła lub konsoli z przyciskami. Rowery mają trzy różne rodzaje hamulców: mechaniczny, magnetyczny i elektromagnetyczny.

Opór mechaniczny to klasyczny wariant hamulców w rowerku stacjonarnym, który może wykorzystywać pasek lub klocek przymocowany do koła zamachowego. Zakres oporu ustawiany jest ręcznie przy użyciu pokrętła – zwykle dokręcanie w prawo powoduje wzrost oporu i odwrotnie.

Rower stacjonarny magnetyczny posiada dwa magnesy, które w zależności od tego, czy zbliżają się do siebie, czy oddalają, generują odpowiednio większy lub mniejszy opór. Zakres obciążenia reguluje się przy użyciu konsoli na kierownicy lub pokrętła (tańsze modele). Sprzęt z wyświetlaczem wymaga podłączenia do prądu. Zaletą rowerków z systemem magnetycznym jest cicha praca, bezpieczeństwo i stosunkowo duża wytrzymałość.

Najnowszy i najbardziej zaawansowany rodzaj oporu w rowerkach treningowych to hamulec elektromagnetyczny działający identycznie, jak model magnetyczny. Tradycyjny magnes jest tu przytwierdzony do koła zamachowego, a elektromagnes znajduje się na ramie roweru. Wraz z zwiększeniem przepływu prądu przez elektromagnes, rośnie obciążenie i odwrotnie. Dużą zaletą hamulca elektromagnetycznego jest niska awaryjność.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru stacjonarnego?

Zanim zaczniesz przeglądać konkretne modele rowerków stacjonarnych, zastanów się, do jakich celów będziesz go używać? Jak często planujesz na nim jeździć – okazjonalnie czy regularnie, oraz jak intensywny wysiłek planujesz? Czy potrzebujesz, aby rower był wyposażony w opcje korzystania z zajęć na różnych platformach treningowych, a może zależy Ci na tym, aby maksymalnie naśladował jazdę w terenie? Jak dużo miejsca możesz wygospodarować w domu/mieszkaniu na jego używanie i przechowywanie? Jakie masz ograniczenia zdrowotne? Ile możesz/chcesz przeznaczyć na zakup sprzętu cardio?

Jeśli to możliwe, wypróbuj rower stacjonarny osobiście przed dokonaniem zakupu. Sprawdź różne ustawienia siodła i kierownicy, a także pozycje, kąty nachylenia i zakresy oporu, aby zobaczyć, czy komfort zmienia się wraz z rodzajem i intensywnością aktywności.

Rower treningowy należy dopasować się do wzrostu i stylu jazdy, dlatego warto zwrócić uwagę na możliwość regulacji wysokości kierownicy i zakresu oddalenia od siedziska, a także opcje regulacji siodełka góra-dół i przód-tył czy pod względem kąta nachylenia. Pozwoli to idealnie dopasować ustawienia rowerku do Twoich potrzeb. Jeśli będziesz używać sprzęt przede wszystkim do ogólnorozwojowych ćwiczeń, wysokość siedziska jest kluczowym czynnikiem z punktu widzenia kondycji i bezpieczeństwa. Ustaw siodełko na wysokości bioder, a kierownicę w odległości od siodła tak, aby zmieściło się tam przedramie z wyprostowanymi palcami. Kolano powinno być lekko zgięte (w momencie, gdy stopa znajduje się w najniżej pozycji nad parkietem), a przedramiona – ustawione pod kątem 90 stopni podczas trzymania kierownicy. W przypadku roweru pionowego, wyreguluj siodełko tak, aby zachować niewielki kąt zgięcia w kolanie.

Na co jeszcze zwrócić uwagę przy zakupie rowerka stacjonarnego?

  • koło zamachowe – jego waga wpływa na komfort pedałowania i płynność jazdy. Ważne: im cięższe jest koło zamachowe, tym wygodniejsze będzie pedałowanie, co ma znaczenie szczególnie, gdy stawiasz na systematyczne czy wyczynowe treningi. Postaw na rower stacjonarny z kołem zamachowym o wadze minimum 7 kg. Jeśli zamierzasz jeździć co najmniej 3 razy w tygodniu lepszym wyborem będzie model o wadze powyżej 9 kg;

  • sposób regulacji oporu – powinieneś móc łatwo regulować opór w trybie manualnym, czyli podczas przekręcania pokrętła możliwe powinno być dokładne ustawienie intensywności wysiłku. Opór sterowany komputerowo to doskonałe rozwiązanie w przypadku bardziej zaawansowanych treningów – pozwala precyzyjniej ustawić obciążenie i lepiej odwzorowywać jazdę w terenie;

  • programy treningowe i funkcje – doskonała opcja, gdy zależy Ci na uzyskaniu konkretnych parametrów treningowych lub jesteś osobą początkującą i potrzebujesz gotowego planu. Zwykle rowery treningowe oferują wbudowane treningi (np. Odchudzanie, Intervall, Recovery, itp.) lub możliwość ręcznego zaprogramowania ćwiczeń. Pozwalają też śledzić takie parametry, jak: moc (podawana w watach), spalone kalorie, RPM (ilość obrotów na minutę), czas trwania treningu, tętno, dystans itp. Jeśli z roweru będzie korzystać więcej niż jedna osoba, warto wybrać model z funkcją ustawienie różnych profili użytkownika w celu śledzenia postępów poszczególnych osób. Dobrym wyborem jest też łączność Bluetooth, dzięki której możesz bezprzewodowo podłączyć swój smartfon czy tablet do rowerka treningowego i używać go jako konsoli. Pozwala to np. łączyć się z aplikacjami treningowymi, streamować zajęcia, kontrolować opór czy oglądać ulubiony serial;

  • wyświetlacz – postaw na model z czytelnym ekranem cyfrowym (np. LCD), który bez problemu pozwoli odczytać wyniki zarówno z siodełka, jak i podczas jazdy w pozycji stojącej;

  • maksymalna waga i wzrost użytkownika – trzymanie się limitów zalecanych przez producenta wpłynie nie tylko na komfort i bezpieczeństwo treningu, ale i żywotność roweru. W przypadku, gdy ze sprzętu będzie korzystać więcej niż jedna osoba, wybierz rower treningowy o jak najwyższych zakresach.

  • rolki transportowe – ułatwiają przemieszczanie sprzętu z miejsca na miejsce;

  • uchwyt na bidon lub butelkę z wodą;

  • uchwyt na tablet/smartfon.

Jaki rower stacjonarny kupić do domu? Rowerki treningowe na odchudzanie, do rehabilitacji oraz rower spinningowy

Rowery treningowe to doskonała alternatywa dla siłowni oraz jazdy w terenie przy złej pogodzie. Można na nich zrobić skuteczny trening cardio niezależnie od poziomu sprawności. Z uwagi na wielość rodzajów rowerków stacjonarnych, warto pamiętać o tym, aby dopasować sprzęt do swoich potrzeb i możliwości. Jesteś profesjonalnym kolarzem, triathlonistą albo lubisz intensywne treningi? Do budowania formy odpowiedni będzie rower spinningowy z magnetycznym lub elektromagnetycznym systemem oporu. Potrzebujesz roweru dla seniora, do rehabilitacji lub masz problemy z kręgosłupem? Najlepszą opcją będzie rowerek stacjonarny poziomy, który pozwoli na spokojny trening i nie będzie obciążać stawów oraz kręgosłupa. Zależy Ci na zrzuceniu kilku kilogramów lub uzyskaniu smukłej sylwetki? Twoim sprzymierzeńcem będzie rower treningowy pionowy wyposażony w dedykowane programy nastawione na odchudzanie lub rower spinningowy. Pamiętaj, że tu kluczem do sukcesu będzie regularność treningów (2-3 razy w tygodniu), jazda w odpowiednich zakresach tętna i utrzymanie diety.

Wysokiej jakości rowery stacjonarne od takich czołowych producentów, jak: Schwinn, Kettler, Matrix, Spkoey, SportsArt, TREXO, HMS, Body Sculpture, Life Fitness, Urbogym czy Technogym, znajdziesz w sklepie sportowym Sportano.pl.

Polecane produkty