Darmowa dostawa dla zamówień o wartości powyżej 249 zł.

Darmowa dostawa nie obejmuje przesyłek wielkogabarytowych.

Więcej o dostawie
30 dni na darmowy zwrot od daty dostarczenia przesyłki. Sprawdź jak dokonać zwrotu
Większość produktów wysyłamy do 24h.

Czas realizacji zamówienia różni się w zależności od wybranej metody dostawy.

Sprawdź szczegółowe informacje
Przełącznik nawigacyjny

Wpisz wyszukiwaną frazę, by zobaczyć podpowiedzi.

Piasty rowerowe

Piasty rowerowe - właściwy wybór w sklepie sportowym Sportano

Piasta jest kluczowym elementem koła rowerowego, łączącym obręcz z ramą roweru za pomocą szprych. Jej główną funkcją jest zapewnienie płynnego obrotu koła dzięki łożyskom wewnętrznym. Dobra piasta zapewnia nie tylko wydajne pedałowanie, ale także trwałość i niezawodność w różnych warunkach jazdy.

Różnice między piastami przednimi a tylnymi

Podczas gdy zarówno piasty przednie, jak i tylne służą do mocowania koła rowerowego do ramy, mają one różne konstrukcje i pełnią różne funkcje w mechanice roweru.

Piasta przednia jest przede wszystkim odpowiedzialna za umożliwienie płynnego obrotu koła. W większości przypadków jest prostsza w konstrukcji niż piasta tylna. Nie posiada ona dodatkowych mechanizmów czy skomplikowanych łożysk. Z racji tej prostoty, jest zazwyczaj lżejsza niż jej tylny odpowiednik. Dla wielu rowerzystów, waga piasty przedniej odgrywa ważną rolę, zwłaszcza jeśli chodzi o jazdę górską lub wyścigową, gdzie każdy gram ma znaczenie.

Z drugiej strony piasta tylna jest bardziej skomplikowana. Oprócz umożliwiania obrotu koła, ma również kluczową rolę w przenoszeniu mocy z nóg rowerzysty do samego koła, dzięki czemu rower się porusza. Aby to osiągnąć, piasta tylna jest wyposażona w mechanizm, który współpracuje z kasetą lub wolnobiegiem - tam, gdzie łańcuch rowerowy zaczepia się o koło. W związku z tym, piasty tylne są zazwyczaj cięższe i bardziej rozbudowane niż piasty przednie. Ponadto, w zależności od typu roweru i przeznaczenia, piasta tylna może być wyposażona w różne systemy przerzutów, od tradycyjnych po nowoczesne napędy hubowe.

Kolejnym aspektem różniącym te dwie piasty jest sposób mocowania. W niektórych nowoczesnych rowerach, piasty tylne mają szerszy rozstaw osi, co pozwala na lepsze rozmieszczenie napędu i zwiększa sztywność koła. Taki rozstaw jest szczególnie popularny w rowerach MTB, gdzie stabilność i moc są kluczowe.

Rodzaje łożysk w piastach: od tradycyjnych do ceramicznych

Łożyska w piastach odgrywają kluczową rolę w płynności i efektywności jazdy na rowerze. Są one odpowiedzialne za umożliwienie obracania się koła wokół osi, przy jednoczesnym zminimalizowaniu tarcia. W związku z tym, wybór odpowiedniego łożyska jest istotny dla każdego rowerzysty, niezależnie od jego poziomu zaawansowania czy specyfiki jazdy.

Tradycyjne łożyska kulkowe to najstarszy i najbardziej rozpowszechniony typ łożysk w piastach rowerowych. Składają się one z serii kulek, które umieszczone są między dwoma pierścieniami. Te kulek, przemieszczając się, zmniejszają tarcie i pozwalają na płynny obrót koła. Choć są one proste w konstrukcji i stosunkowo tanie, mogą wymagać regularnej konserwacji i wymiany, zwłaszcza jeśli są narażone na trudne warunki, takie jak błoto czy woda.

W miarę rozwoju technologii rowerowej, na rynku pojawiły się łożyska maszynowe. Są to zamknięte jednostki, które oferują znacznie lepszą ochronę przed zanieczyszczeniami i wilgocią. Dzięki temu są one bardziej trwałe i wymagają mniej konserwacji niż tradycyjne łożyska kulkowe. Ich główną zaletą jest zwiększona trwałość oraz mniejsze tarcie, co przekłada się na bardziej płynną jazdę.

Współczesna technologia doprowadziła również do powstania ceramicznych łożysk. Są one wykonane z materiałów ceramicznych, które charakteryzują się wyjątkową twardością i odpornością na zużycie. Ceramiczne łożyska oferują najniższy poziom tarcia w porównaniu z innymi typami łożysk, co czyni je idealnym wyborem dla profesjonalnych rowerzystów i tych, którzy szukają maksymalnej wydajności. Choć są one zazwyczaj droższe od tradycyjnych lub maszynowych łożysk, ich długowieczność i wydajność często rekompensują wyższą cenę.

Podczas wyboru łożysk do piast rowerowych, warto uwzględnić warunki, w jakich będzie się jeździć, a także osobiste preferencje i budżet. Niezależnie od wyboru, dobrze dobrana i utrzymana piasta z odpowiednimi łożyskami znacząco podnosi komfort i jakość jazdy na rowerze.

Systemy zatrzaskowe: od klasyków po nowoczesne rozwiązania

System zatrzaskowy piasty decyduje o tym, jak koło jest mocowane do roweru. Tradycyjne nakrętki i szpilki to dawne rozwiązanie, które nadal jest popularne w niektórych rowerach miejskich czy turystycznych. Jednak większość współczesnych rowerów korzysta z systemów zatrzaskowych, które pozwalają na szybką i łatwą wymianę kół bez potrzeby używania narzędzi. Istnieją różne typy takich systemów, w tym zatrzaski na gwint, zatrzaski na dźwignię i najnowsze rozwiązania, takie jak osie "thru-axle", które oferują jeszcze większą sztywność i bezpieczeństwo.

Wybierając piasty dla swojego roweru, warto zwrócić uwagę na wszystkie te aspekty, aby zapewnić sobie najwyższy komfort i wydajność jazdy.

Rozwiń opis Zwiń opis