Darmowa dostawa dla zamówień o wartości powyżej 199 zł.

Darmowa dostawa nie obejmuje przesyłek wielkogabarytowych.

Więcej o dostawie
30 dni na darmowy zwrot od daty dostarczenia przesyłki. Sprawdź jak dokonać zwrotu
Większość produktów wysyłamy do 24h.

Czas realizacji zamówienia różni się w zależności od wybranej metody dostawy.

Sprawdź szczegółowe informacje
Przełącznik nawigacyjny

Wpisz wyszukiwaną frazę, by zobaczyć podpowiedzi.

Zaciski hamulcowe

Zaciski hamulcowe – dokonaj właściwego wyboru ze sklepem Sportano

Zaciski hamulcowe są kluczowym elementem systemu hamulcowego roweru. Ich główną funkcją jest wytwarzanie siły nacisku na tarcze hamulcowe lub obręcz kół, co skutkuje wyhamowaniem roweru. W zależności od rodzaju roweru, stylu jazdy i indywidualnych preferencji, różne rodzaje zacisków hamulcowych mogą być bardziej odpowiednie do konkretnych zastosowań.

W sklepie sportowym Sportano znajdziesz wysokiej jakości zaciski hamulcowe od renomowanych marek jak Shimano czy ACCENT.

Rodzaje zacisków w rowerach: od tradycyjnych do hydraulicznych

W świecie rowerów istnieje szeroka gama zacisków hamulcowych, dostosowanych do różnorodnych potrzeb i specyfikacji technicznych. Zaciski, choć niepozorne, mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności hamowania roweru.

Tradycyjne zaciski, nazywane również hamulcami szczękowymi, działają na zasadzie dociskania gumowych klocków bezpośrednio do obręczy koła. Są one proste w konstrukcji, łatwe w obsłudze i serwisie, a także zazwyczaj tańsze w zakupie. Choć sprawdzają się w wielu zastosowaniach, mogą mieć ograniczone możliwości hamowania w trudnych warunkach, takich jak deszcz czy błoto.

Hamulce tarczowe to nowocześniejsza alternatywa, która w ciągu ostatnich lat zyskała na popularności. Składają się one z metalowej tarczy przymocowanej do piasty koła oraz zacisku z klockami, które przylegają do tarczy. Istnieją dwie główne odmiany hamulców tarczowych: mechaniczne i hydrauliczne.

Hamulce mechaniczne wykorzystują linkę, która przekazuje ruch z dźwigni hamulcowej do zacisku. Są one zazwyczaj prostsze w budowie i tańsze niż ich hydrauliczne odpowiedniki.

Hamulce hydrauliczne, z kolei, działają na zasadzie przenoszenia siły za pomocą płynu hamulcowego poprzez zamknięty system. Kiedy dźwignia hamulca jest wciśnięta, płyn jest przepychany przez przewody, co prowadzi do zaciskania klocków na tarczy hamulcowej. Dzięki temu systemowi hamulce hydrauliczne oferują bardziej liniową i mocną siłę hamowania oraz wymagają mniej siły nacisku na dźwignię.

Budowa i składniki typowego zacisku hamulcowego

Zacisk hamulcowy, niezależnie od jego rodzaju, jest złożonym elementem składającym się z wielu części. Serce zacisku stanowią tłoczki, które dociskają klocki do obręczy lub tarczy. W hamulcach hydraulicznych tłoczki są napędzane płynem hamulcowym, podczas gdy w hamulcach mechanicznych są one poruszane przy pomocy linki.

Klocki hamulcowe to część zacisku, która bezpośrednio przylega do obręczy lub tarczy. Wykonane są ze specjalnych materiałów o wysokiej odporności na ścieranie, takich jak mieszanki metaliczne czy kompozyty organiczne. Klocki mają kluczowe znaczenie dla skuteczności hamowania i muszą być regularnie kontrolowane pod kątem zużycia.

Korpus zacisku to główna struktura, która łączy wszystkie elementy w całość. Wiele korpusów zacisków jest wykonanych z lekkich i wytrzymałych materiałów, takich jak aluminium.

Inne ważne elementy zacisku to przewody w hamulcach hydraulicznych oraz linki w hamulcach mechanicznych. Odpowiadają one za przekazywanie siły z dźwigni do tłoczków. Dodatkowo, w przypadku hamulców hydraulicznych, konieczne jest również posiadanie zbiorniczka z płynem hamulcowym, który zasila system.

Nie można zapomnieć o różnych śrubach, mocowaniach i uszczelkach, które trzymają zacisk w jednym kawałku i zapewniają jego szczelność, szczególnie w systemach hydraulicznych.

Zastosowanie i dopasowanie zacisków do różnych typów rowerów

MRower, jako pojazd o różnych przeznaczeniach i formach, wymaga specjalnie dobranych zacisków hamulcowych, które będą dostosowane do charakterystyki jazdy oraz warunków terenowych. Wybór odpowiedniego zacisku hamulcowego nie jest jedynie kwestią estetyki, ale przede wszystkim funkcjonalności i bezpieczeństwa.

Rowery miejskie, które są najczęściej używane na płaskich i gładkich powierzchniach, często wyposażone są w tradycyjne hamulce szczękowe. Są one łatwe w obsłudze, nie wymagają specjalistycznej konserwacji i są zwykle tańsze w zakupie. Dla wielu codziennych rowerzystów miejskich, hamulce szczękowe są w pełni wystarczające, zapewniając skuteczne hamowanie w typowych warunkach miejskich.

Rowerzyści górscy często napotykają trudniejsze warunki terenowe, takie jak strome zjazdy, błoto, piasek czy kamienie. W takich warunkach wymagane jest hamowanie o wysokiej mocy i precyzji. Dlatego rowery MTB są zazwyczaj wyposażone w hamulce tarczowe, które oferują doskonałą siłę hamowania i są bardziej odporne na warunki atmosferyczne. Wśród bikerów górskich popularne są zarówno hamulce mechaniczne, jak i hydrauliczne, chociaż te drugie często są preferowane za względu na lepszą modulację i skuteczność.

Rowerzyści szosowi dążą do minimalizacji masy i oporu powietrza. W ich przypadku kluczowe jest hamowanie precyzyjne i kontrolowane. Wielu rowerzystów szosowych wybiera specjalnie zaprojektowane zaciski hamulcowe o niskim profilu i lekkiej konstrukcji. Hamulce tarczowe stają się coraz bardziej popularne wśród rowerzystów szosowych, zwłaszcza w wyścigach, gdzie precyzyjne hamowanie może być kluczem do sukcesu.

Dla rowerów gravelowych czy trekkingowych, które są przeznaczone do różnorodnych warunków, od asfaltu po lekkie ścieżki terenowe, hamulce tarczowe są często standardem. Oferują one wszechstronność i skuteczność niezbędną dla tego typu jazdy.

Ostateczny wybór zacisku hamulcowego zależy od wielu czynników, takich jak typ roweru, styl jazdy oraz indywidualne preferencje rowerzysty. Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania dla wszystkich, ale zrozumienie zastosowania i dopasowania zacisków do różnych typów rowerów jest kluczem do maksymalizacji komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy.

Rozwiń opis Zwiń opis